ekjos Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Hei.. Veit ikkje om eg er på riktig side med dette, men eg prøver meg. Eg har ei datter på litt over 1 år som eg bekymrer meg veldig for. Ho kan fremdeles ikkje å stå på føttene, og ho nekter å stå særlig lenge, sjølv om eg held ho. Ho har ALDRI nokensinne stått frivillig på beina. Ho har null peiling på å plassere føttene riktig når eg prøver å sette ho opp på føttene, og dei ender ofte opp langt frå kvarande, så eg må skyve dei sammen. Og ho er ekstremt!!! vingletet i ledda og står berre og gynger i ubalanse. Ho kan IKKJE stå aleine sjølv om ho har noke å holde seg i. Eg synes ankelledda er VELDIG mjuke og ustabile, og ho havnar ofte på innsida av foten når ho står. Helsestasjonen ser på meg som nevrotisk og meiner dette er helt normalt, sjølv om dei ikkje har vore med på det før.. " det er individuelt kor tid dei reiser seg,.... alle ungar er mjuke..." .. og man må FOR ALL DEL IKKJE bruke gode sko med støtte i ankelen. BARFOT er tingen og kun det! Men eg føler ho står bedre i skoa når eg trenar med ho... Er det noen som har opplevd noke sånt? Er eg nevrotisk?, eller kan det være noke gale? Eller er det helt normalt og at ho berre er ekstra mjuk og seint ute? Eg har en bror med hypermobile albueledd, så tenker litt i den bana.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Hei:) Min sønn er født med klumpfot, og hans beinstilling er derfor "noe" skjev;) Han står på utsiden av føttene hvis han reiser seg opp. Siden han har denne "sykdommen" så bruker han ortopedsko når han skal stå, og ortoser (skinner) på natten. Når han har på ortopedskoene får føttene riktig stilling, og han får ikke ubehag ved å stå. Din datter har ikke klumpfot altså, det hadde du fått vite den dagen hun ble født hvis hun hadde. Men det er mulig hun har det man før kalte "svake ankler" som rett og slett betyr at hun har lite muskler i ankelleddet. Dette sammen med myke og lange sener kan føre til "geleben" som du beskriver. Prøv å trene opp anklene hennes ved å legge henne på ryggen, holde fingrene under tærne hennes mens du holder benene bøyd og vipp foten opp. Da vil hun presse foten ned igjen ved å bruke muskelene på fremsiden av ankelen. Når det gjelder sko o.l ville jeg gått til en ortoped, det er helt sikkert en i nørheten av der du bor. Bestill en time og bare snakk med dem om anklene. Kanskje hun burde ha sko som stiver av, men dette er noe en fagmann/kvinne burde se ann. Hvis du setter på sko uten at det trengs så vil ankelene bli svakere fordi ungen får støtte hele tiden og ikke bruker føten aktivt selv. Og dette at du trener med henne trenger du virkelig ikke å gjøre:) det beste er å trigge barnet ved å legge leker eller spennende ting oppå stødige bord o.l og la ungen få prøve selv. Vår tass begynte fort å strekke seg opp når vi begynte med dette:) Lykke til, og ta en time hos ortoped. HS er ikke ekspert;)
ekjos Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2009 Hei Tusen takk for svar :-) Den trenings-ideèn din hørtes super ut har ikkje prøvd det tidligere, så det skal vi jobbe litt med på stellebordet i morra tidlig. Ho har faktisk så myke ledd i anklene at når eg bøyer forten opp foran (inn mot skinnleggen) så er det bare vel 1 cm igjen mellom vrista og leggen..... Håper det tipset ditt kan hjelpe, gleder meg til å prøve :-) Har veldig lyst til å få ordna opp i evt. svake muskler sjølv uten å måtte farte til leger og rtg. "Svake ankler" høres faktisk utrolig logisk ut og eg har i grunn tenkt i de baner, og driver derfor å setter henne stående inntil bord o.l. med noe spennende på for å styrke beina. Men skal fra no av heller stimulere til å jobbe ekstra sjølv for å få tak i tinga :-) Vil sjå det an litt framover no med desse nye ideène.. Vil la henne gå barfot og jobbe med litt ekstra stimuli i form av spennende ting i riktig høyde og sjå om ho reiser seg, og evt. da få time hos ortoped hvis ho står utstødig. Eller meiner du at eg burde sjekke no først for kanskje ho lettere kan klare å reise seg med riktige sko? I dag har eg for første gang faktisk sett at ho har stått på ett kne og og dratt den andre foten fram, liksom for å reise seg.. Ho gjorde ingen forsøk på det da, men stillingen var der, så eg håper, håper, håper at vi er på rett vei.. :-)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 bare hyggelig:) Jeg vet hvordan det er å ha betenkligheter ang utvikling når det er noe som ikke er helt riktig:p Jeg syns du burde stikke innom en ortoped et sted å få han/hun til å sjekke evnt sko. Det kan jo som sagt være at hun burde ha det for å lære seg å sette foten riktig før hun begynner å gå uten:) Det er det å velge høna eller egget igrunn;) Styrke først, deretter stilling, eller stilling før styrke, vanskelig valg, for begge deler må jo være inne for at man skal kunne gå riktig... Ta en time hos ortoped. Og evnt snakk med fastlegen deres:) dette går riktig veien, tar nok bare litt tid;) Og det med sko er ikke noe særlig slit, det er bare å smette de på når dere skal øve, og bruke de når hun begynner å gå. Hvis dere trenger det da;) Lillemas har begynt å "gå på knærne" når han holder seg i bordplata og vil tettere inntil, så det er fremgang her å Men å gå tar nok norn gode måneder. Han blir nok en av de babyene som går ved 18 mndrs alder:) Men det er jo innen normalen det å
ekjos Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2009 Nå har vi vært hos fastlegen som umiddelbart såg at anklene og håndleddene var veldig hypermobile. Har har henvist oss til sjukehuset til barnenevrolog og barneortoped. Han rekna med vi skulle få oss time der allerede i løpet av sommeren. Hadde håpa på et anna utfall hos legen, men er glad for at det endelig er et helsepersonell som har trudd meg og sett at noke er gale. Ho klarer fremdeles ikkje å reise seg sjølv, men no roer eg all trening fram til vi har vore hos ortopeden, berre for å ikkje gjere noke feil.. Men ho er også begynt å gå på knea god til det er ho òg, og får tak i nesten alt ho vil, og resten gir ho blaffen i.. Håper på positive meldinger på sjukehuset, er veldig redd for Marfans eller EDS Legen nevnte at begge de syndromene har hypermobile ledd...
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 26. juni 2009 #6 Skrevet 26. juni 2009 Så lenge det kun er hypermobile ledd som er symptomene du ser, så slapp helt av til du får svar fra legene;) Hvis du henger deg opp i syndromers symptomer så ser du faresignaer overalt. Leste litt om Marfans på pasienthåndboka nå, og jeg tror legen ville sett det hvis det var det iflg de trekk en får ved syndromet. Og EDS gir jo ofte dårlig hud. jeg syns det var dumt av legen å anta syndromer for deg uten noe mer enn ledd å gå utifra. Det skremmer jo vannet av enhver. Bra du roer ned treninga:) Det er ikke noe vits i å prøve å fremskynde utvikling når det er fremgang:) Flott at dere får sjekket dette ut. HS er som sagt før ikke noe geni på alle rare ting som kan oppstå med de små. Håper dere får hjelp og støtte:) Hvilket sykehus skal dere til? Jeg og Alex holder til på Riksen, der er de kjempeflinke:) Ortoped avd. er helt super! Husk at du har fritt sykehusvalg:) Hvis du blir misfornøyd med sykehuset, så bytt. Lengre reiseveg er bedre enn dårlig oppfølgning;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå