£adybird Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 8 dl hvetemel 1 ps tørrgjær 2 1/2 dl vann 1 ts sukker 2 ss olivenolje 1/2 ts salt Bland vann, gjær og sukker. Og la det stå i ca 15 min til det skummer lett. Så blandes resten inn til deigen blir glatt. Heves så ca en time. Legges så over i formen.(Kjevles eller trykkes) Jeg pleier å doble deigen og da passer den perfekt i en stor langpanne!! Heves så i ca 20 min. Stikk 1 cm dype hull i deigen. Hev igjen ca 30 min. Vet ikke hva du liker på men jeg pensler m en blanding av hvitløk, havsalt og olivenolje som jeg har knust i morteren. Så strør jeg olivener (hakkete) over til slutt. Stekes 180 grader i 20-25 min. Skal det virkelig være 8 dl hvetemel. Deigen ble ikke bra. Den datt fra hverandre. Måtte tilføye ca 2 dl ekstra vann og litt olivenolje. Så får se når det blir ferdig..
Sivalur Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Høres ut til å være alt for mye mel i forhold til væske ja. Her er oppskriften fra Jamie Oliver, denne har jeg brukt og det ble godt: 50 g fersk gjær eller 1 pose tørrgjær 30 g honning (eller sukker - jeg brukte sukker) 6,25 dl lunkent vann 500 g hvetemel 500 g semolinamel (laget av durumhvete,kan bruke hvetemel hvis du ikke har semolina) 30 g salt litt ekstra mel til utbaking Topping: Finhakk 1 hvitløksbåt og en stor bunt basilikum. Bruk 3 ganger så mye olje som du har av basilikumblandingen, en sprut sitronsaft, salt og nymalt pepper. Bland alt.
£adybird Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2009 Hvis brødet blir så hardt at man kaslå ihjen en mann med så prøver jeg denne:) Tusen takk!!! Skal denne heves på samme måte som den jeg lager nå?
Sivalur Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Kan jo liksågodt legge ut hele oppskriften da, hehe.. Fremgangsmåten er beregnet for tørrgjær, med fersk gjær var det noen ekstra trinn som jeg ikke tok med da jeg en gang i sin tid skrev opp oppskriften til en venninne. Men er sikkert bare å prøve seg frem om du bruker fersk gjær. Det blir forresten veldig mye, så for meg holder det å lage halv porsjon. Oppskrift på foccaciabrød: 50 g fersk gjær eller 1 pose tørrgjær 30 g honning (eller sukker - jeg brukte sukker) 6,25 dl lunkent vann 500 g hvetemel 500 g semolinamel (laget av durumhvete, men kan bruke hvetemel hvis du ikke har semolina) 30 g salt litt ekstra mel til utbaking Løs opp sukkeret i halvparten av det lunkne vannet (bruker du vanlig gjær skal den også løses opp her) Ha mel, tørrgjær og salt i hurtigmikseren. Ha i vann og elt godt. Lag en ganske rund form av deigen og legg på et stekebrett til heving. Skjær snitt i med en kniv, det får den til å heve raskere. Skal heve til dobbel størrelse (40-90 min). Når ferdig hevet, slå all luften ut av deigen i ett minutt. Del deigen i to eller fire. Bruk kjevle eller hendene og form deigene til omtrent 1,5 cm tykke ovale leiver. Legg brødet på et stekebrett strødd med semolinamel. Strø over toppingen som er beskrevet under. Lag hull i brødet ved å dytte alle fingrene ned i brødet flere ganger slik at toppingen trenger ned i brødet. Etter ca 5 min har foccaciaen hevet til 3 cm. Stek ved ovnens høyeste temperatur i 15 min eller til gjennomstekt. Det skal kjennes hult når du dunker på det under. Topping: Finhakk 1 hvitløksbåt og en stor bunt basilikum. Bruk 3 ganger så mye olje som du har av basilikumblandingen, en sprut sitronsaft, salt og nymalt pepper. Bland alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå