minni08 ♥ Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Noen som har en god oppskrift? Mine blir alltid små og harde...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Små og harde boller kommer som regel av at deigen er "sprenghevet" og ikke skikkelig hevet, i følge en baker jeg har fått mange gode råd av. Vann i stedet for melk, pensling med vann/egg i stedet for melk, samt slurvet knaing av deigen var også gode tiltak for å få hardt bakverk. Godt bakverk skal bakes med lite gjær (ikke sprengheves) og mye tid. Kaldhevet deig blir både bedre og mer holdbar (og lettfordøyelig) enn vanlig hevet deig. Og en deig skal heves HELT ut (bruk fyrstikkprøven, jeg forklarer den nedenfor om den ikke er kjent) TRE ganger, to ganger som deig, en gang som bakverk. Du kan få mine oppskrifter så kan du teste mot egen smak. Men her i huset blir det i hvert fall misnøye når ferdigkjøpte rundstykker kommer på bordet... Fine rundstykker (dansk type) 1 kg hvetemel 7 dl skummet melk (ikke noen annen sort) 225 g usaltet smør (ikke noen annen sort!!) 10 g sukker (ca 1 ss, snautt mål) 10 g salt (ca 1 ss, snautt mål) 50 g gjær (fersk gjær hever bedre enn tørrgjær, men husk at du dreper fersk gjær ved 37 grader, altså din egen kroppstemperatur, og det gjelder også når du hever ferdige boller, så varianten "heves i ovn på 40-50 grader" anbefales ikke) Rør gjæren ut i melt (ca 20 grader). Smuldre smøret i melet, bland gjærblandingen med sukker og ha blandingen i smør/mel. Kna deigen godt (da mener jeg GODT, se for deg at du har en særdeles uoppdragen nabogutt du fikk anledningen til å gi en lærepenge en mørk høstkveld....). Sett den til heving natten over i kaldt rom (maks 20 grader i rommet). Ta fyrstikkprøven for å teste om den her HELT uthevet og slå den da ned. Settes igjen i kaldt rom til heving fra morgen til sen ettermiddag. Test igjen og slå ned om den er helt uthevet. Deles i seks deler som trilles ut til pølser. Deles i biter og trilles sprekkfrie til avlange, ikke for store, rundstykker som settes på smurte plater. Heves så i godt varmt rom (gjerne i nærheten av ovnen...) til dobbel størrelse (og er du for hurtig her, blir bollene harde, du kan med stor forsiktighet evt bruke fyrstikkprøven her også), pensles forsiktig (NB!) med H-melk og drysses med blå valmuefrø. Stekes v/225-230 i 10-11 min. Ikke varmluft, takk. Legges deretter på rist (ikke bankeplate) og tildekkes GODT (Kjøkkenhåndkle i 2 lag, f eks) til de er kalde. Slurv her gir hardere bakverk.... Boller 1 kg hvetemel 700 g usaltet smør (og ikke noe annet, takk) 50 g gjær (ikke søtgjær, mindre egnet til kald heving) 2 1/2 - 3 dl tynn kaffefløte (opprinnelig oppskrift 6,5 % fett), avhengig av melets "tørrhet". 4 egg, meget små (opprinnelig oppskrift var "200 g egg" 100 g korinter (til nød mørke rosiner). 25 g sukker (ca 2 ss) Smuldre smøret i melet (hold av minst 50 gram mel til utbakingen). Rør gjæren ut i melk (ca 20 grader), ha i sukker og egg, og hell blandingen i melet. Forsett videre som med rundstykkene, men lag runde boller, litt større enn rundstykkene (bollene skal være store "bakerboller") Stekes 14-15 minutter v/225 grader, og fremdeles ikke varmluft, takk. Avkjøles på samme måte som med boller. Så fyrstikkprøven. Når du tror deigen er ferdig hevet, lager du en dyp smal, litt sidelengs grop i deigen og fører OMGÅENDE en tent fyrstikk 75 % inn i gropen (hele "hodet på fyrstikken" skal forsvinne godt inn i gropen, men fyrstikken må ikke berøre deigen i bunnen. Slokner fyrstikken momentant var oksygenet slutt og deigen er uthevet. Slokner den ikke momentant (og hullet ikke var så vidt at det kommer for mye luft til "utenfra") var deigen ikke ferdig hevet og skal stå litt til.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Og et lite OBS på tanken om du ikke er kjent med det: Korinter/rosiner som skal i bakverk skal alltid "vaskes" i mel før det has i deigen. Ellers finner du ALLE rosinene i EN bolle etterpå....
Aliena Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Gå inn på www.detsoteliv.no og finn en oppskrift som heter "verdens beste boller." De er helt fantastiske, blir store og luftige. Hvis du følger oppskriften blir de garantert vellykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå