Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 7 mnd nå, som fikk påvist astma på helsekontroll den 11. mai. Da hadde han vert skikkelig dårlig i ca 2 uker, var veldig tett og surklete, kraftig hoste (spesielt nattehoste) og til tider brekninger og pustebesvær. Men helt siden han ble født har han vert litt tett, men aldri før så tett som nå.

Han har fått Flutide til morgen og kveld og Ventoline ved behov. Men ofte når jeg gir ham medisinene føler jeg ikke det er noe særlig virkning. Når han anstrenger seg blir han spesielt tett. Han har også hatt to tette og langvarige forkjølelser nå etter at han begynte å bli så tett. Akkurat idet han var på bedringens vei, kom forkjølelsen tilbake igjen. Så nå er han snuete og surklete i nesen i tillegg. Skal tilbake på etterkontroll nå om en uke.

Er det noen andre som har opplevd noe lignende? Eller noen som har gode råd å komme med? Jeg begynner selv å lure på om det er astma? Har kanskje legen stillt feil diagnose? Eller kan det hende at medisinen bare har dårlig effekt? Han blir jo ikke noe bedre..:(

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. dette ligner veldig på sånn sønnen min har det. vi var til kontroll på sjukehuset tirsdag og fikk vite at han har astma. han har siden i vår vert tett og jeg har tatt dette opp med legen, vi prøvde tilsammen tre flasker efedrin uten effekt. da jeg kom tilbake ble vi henvist til sykehuset på barne avdelingen.

nå har ikke vi prøv dette mange dagene men vi skal gi to doser om morgen og om kvelden de to første ukene. for første gang på to mnd hoster han mindre og surkler ikke om natten. er han mye i miljø sammen med dyr? dette er jo noe som kan påvirke astmaen. vi har fått zyrtec som han skal gå på i tilleg fordi allergier kan påvirke astmaen. de har i tilleg dårligere immunforsvar pga astmaen så vi har fått beskjed om at dosen skal vere to morgen og to kveld i tilleg til to doser ventolin intill tre ganger daglig helt til to dager etter at forkjølelsen er borte.

kan godt vere at han ikke har astma, men vile da ikke tro at han skulle bli verre av det. har du ikke en barne lege eller en sykepleier du kan kontakte om du har spm? det har vi fått. går til kontroll med to mnd mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...