leline Skrevet 29. mai 2009 #1 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg er student og skal ha et års permisjon fra studiet, jeg tar ut den permisjonen jeg får tildelt fra lånekassen og det vil si at min permisjon er over i april neste år. Pga hvordan studiet er lagt opp, har jeg ikke mulighet til å "hoppe" inn igjen når permisjonen er ferdig, men må vente til høsten slik at jeg får med meg hele året. Kan min mann søke om permisjon fra NAV (de 29 ukene han alene kan få fra NAV) etter at min permisjon er ferdig, eller må han vente helt til høsten når jeg begynner på studiet igjen? Hvor stort er tidsrommet for uttak at foreldrepenger etter fødselen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Del Skrevet 29. mai 2009 Det er ikke slik at dere begge kan være lenge i permisjon. Det har du missforstått veldig. Om han skal ta ut 29 uker permisjon(27 uker om ungen er født etter 1.juli 2009) må du tilbake i 100% studier eller minst 75% jobb etter at dine 3+6 uker er over. Om du tar ut permisjon ut over "morskvoten" løper permisjonen som vanlig uke for uke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/#findComment-140177532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leline Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 29. mai 2009 Men dette står det ingenting om på NAV sine sider. Altså, jeg har jo ikke rett på foreldrepenger fra NAV. Hvis han da benytter seg av fleksibelt uttak og søker om å ta ut sine uker etter at jeg har begynt på studiet til neste høst, er ikke det en mulighet? Det er jo ikke snakk om at vi begge er hjemme til samme tid da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/#findComment-140177564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #4 Del Skrevet 29. mai 2009 Der sier du noe. Kanskje han kan søke om å få tatt ut permisjonen senere siden man kan ta den ut innen ungen er 3 år eller før neste unge blir født. Tidligere kunne du ikke dette men det forandres jo hele tiden. Før måtte man starte med gradert uttak rett etter at mors 6 uker var over. Du får høre med nav. Det står veldig lite på NAVs sider. Det meste må du lese om i folketrygdeloven eller i tilleggsveddtektene. Se på www.lovdata.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/#findComment-140178477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 29. mai 2009 #5 Del Skrevet 29. mai 2009 Ukene med permisjon fortsetter løpende uavhengig av om mor tar ut permisjon eller ei (med penger fra nav altså) .. Så det er ikke slik at du kan ha ulønnet permisjon (fra nav altså) i x antall uker og så fortsetter han i 29 uker... Og det er bare fedrekvoten som kan utsettes i 3 år såvidt jeg har forstått, den vanlige permisjonen må taes løpende etter at barnet er født.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/#findComment-140179597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #6 Del Skrevet 30. mai 2009 Alt dette her står det fint om i DINE PENGER om dagen.Gå inn på dems sine sider....ellers la jeg ut et ganske utfyllende svar ang studier og alt til ei anna ei på disse sidene her..husker bare ikke helt hvor.Men jeg kan gjøre det en gang til....:-) Her kommer det som står i DINE PENGER : Hun var heltidsstudent og han i jobb. Sammen hadde de trålet de NAV-brosjyrer og fant en løsning der far kunne gå inn i de 29 fellesukene....(27 etter 1.juli),dersom mor gikk rett tilbake i arb el i studier.På NAV kontorene fantes veldig liten hjelp.De hadde ikke peiling og de kunne risikere å få avslag pgr av det. Han har delvis permisjon og hun fikk hjelp av lånekassen....de rådet henne egentlig til å fortsette som student men nå hadde jo ikke du tenkt til det da.Du skulle jo ta et 1år fri. Men det står mer her...hun valgte å gå litt på skole,2dgr i uken men kunne fått i pose å sekk ...hun kunne vært hjemme hele tiden.Hun kunne droppet alle eksamner og vært hjemme 1år,det var det lånekassen anbefalte. Vilkårene for å få foreldrestipende er at du har opptak i en utdanning som er godkjent av lånekassen og : - at du har hatt rett til stipende eller lån fra lånekassen de siste seks mnd før fødsel/adopsjon. - at du bor sammen med barnet. - at din eventuelle ektefelle eller sambo ikke samtidig mottar foreldrepenger(fødselspenger) fra folketrygden.Unntaket der gjøres ved bruk av ordningen med fleksibelt uttak av foreldrepenger. Få vet om ordningen som gir mor fulle rettigheter hos lånekasse og far mulighet til å få 29 uker permisjon når mor står uten opptjening.Eller 27 uker da som det er etter 1.juli. Far kan ta store deler av foreldrepermisjonen selv om han mister pappakvoten fordi mor ikke har opptjening.Det er fellesdelen av permisjonen som han kan ta. Gitt visse forutsettninger kan far hoppe inn i de 29 (27) permisjonsukene som er til fri fordeling mellom mor og far.Men for at far skal få ta ut disse ukene kreves det at mor går ut i enten arbeid,heltidsstudier eller en kombinasjon. Far kan også ta lønnet foreldrepermisjon dersom mor er innlagt på sykehus.Jobber hun deltid under 75% får han bare foreldrepenger utfra hennes stillingsandel.. Egentlig er det ganske mannsdiskriminerende regler.For loven om foreldrepermisjon er at kvinner som har opptjening får rett til lønnet permisjon uansett om hennes sambo/mann har opptjening,men menn har ikke den samme rettigheten. Ikke alle menn får lov til å ta pappakvoten,selv om de har opptjent egne rettigheter.Loven krever nemlig at barnets mor også må ha opptjening for at far skal få disse permisjonsukene.Hun må ha jobbet i minst 50% stilling fora at barnefaren får ta ut pappakvoten. Dette rammer menn som får barn med kvinner som studerer,jobber i deltidsstillinger under 50% er hjemmeværende eller mottar rehabiliteringspenger,attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad. Det ble lovet å gi menn selvstendig fett i pappapermisjon,men dette har de foreløpig ikke gjennomført. Det står mest om hvordan man får hjelp i forbindelse med når mor ikke har opptjening.Men etter som jeg forstår kan ikke pappa helt bruke hele pappakvoten om du ikke har jobbet i iallefall 50%.... Det står mest om man har rett på stipend og iforhold til hvordan han kan ordne å være hjemme om hun skal ut i studier igjen et par dgr i uken.Men det sto jo noe om et år fri også. I denne artikkelen er iallefall begge hjemme....samtidig siden hun gikk ut i studier med det samme.Men lånekassen sa jo også at hun kunne ta et år fri.Begge kan iallefal være hjemme. Men om jeg har forstått deg rett så lurer du på om han kan utsette permisjonen og ta ut alle disse ukene når du er ferdig med din permisjon og jeg tror ikke det lar seg gjøre.Jeg tror det er bare om du velger å studere med det samme. Det står her at hos NAV får man liten hjelp for de har ikke peiling...veldig lite iallfall.Jeg ville gått inn på nettsiden til DINE PENGER,kanskje du kan få svar der også om du har noen spørsmål. Å disse i artikkelen anbefaler iallefall å være ute i god tid og henviser til brosjyrer hos NAV sentralt. Vær ute i god tid,for søknader tar iallefall utrolig laaang tid. Dette ble fryktelig langt og jeg håper det hjelper deg....lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140177481-hjelp-ang-permisjon/#findComment-140182557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå