Gå til innhold

Et hypotetisk spm ang bidrag...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på noe-barnefar vil i utgangspunktet ikke bli oppført som far når barnet kommer(vi bor ikke sammen og er ikke sammen)

Men hvis jeg oppfører han som far vet jeg at han pent blir nødt til å betale bidrag, blir visst trukket fra lønnen hans om han ikke betaler av seg selv? Nå er saken den at han har mistet jobben, og da lurer jeg på hvor jeg får bidrag fra hvis han ikke får seg en ny jobb? Har ikke så lyst til å spørre hos nav om dette siden jeg ennå er usikker på om jeg vil føre han opp som far. Trenger ingen til å fortelle meg at det er noe jeg MÅ gjøre siden jeg vet hvem han er-jeg har mine grunner til å være betenkt....:-(

Har ikke fått bidrag ennå, da barnet ikke er født.

Håper noen vet noe om dette?

Fortsetter under...

Hei:)

skal absolutt ikke komme noen dømmende ord her... har selv en sønn på 3 som står med far ukjent selv om både jeg og far er fullstendig klar over at det er hans barn. (også mange grunner og omstendigheter som gjør at det blir slik og snakket faktisk med saksbehandler på nav som forsto godt mitt valg)

Står barnet med far ukjent så får du uansett fullt forskudd fra nav...dvs. pr dags dato 1320 kr mnd.

hvis du skriver opp far kan du kreve at nav fastsetter bidraget, noe han da er pliktig til å betale... dette går jo som du sier ut fra hans inntekt og din...hvis han ikke har betalingsevne eller ikke betaler kan du fremdeles kunne få bidragsforskudd, da går det på din inntekt om du får 100, 75eller 50% forskudd. tjener du for godt vil du ikke få forskudd. barnefar vil uansett om han velger å ikke etale bli satt i gjeld og du kan kreve det gjennom namsmannen etter en tid og det blir da auto-trekk på hans lønn. Hvis han ikke har nok inntekt til å betale skal han selvsagt ikke det, og du må søke forskudd.

litt rotete skrevet men....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...