Gå til innhold

Er det noen frisører her eller noen som har peiling på farging av hår???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig mørk blond, men har alltid hatt lyse striper/lys blondt hår. Jeg hadde et fargeuhell og endte med orange hår. Frisøren farget håret mitt kastanjebrunt og det har et rødskjær. Fargen er forsåvidt fin, men jeg klarer ikke å vende meg til fargen så jeg vil bli lysere eller blond igjen. Frisøren mener jeg må vente en stund med å stripe lyst igjen så håret ikke knekker. Noen som har erfaring på dette området?Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? Kan jeg evt klippe meg mye kortere og lysne håret om noen uker feks? Fortvilet....

Skrevet

Når du først har hatt en farge med røde pigmenter i er faren for å få gult hår stor når du striper/bleker det!

Ville nok gjort som frisøren sa, ventet en stund. Stripe det litt og litt!

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor langt hår du har og hvor mange ganger håret ditt har vært gjennom farge/lysning før farge"ulykken" og den nye fargingen. I tillegg tåler hår forskjellig behandling.

Ville nok satset på å kure håret i et par uker (anbefaler også honningshampoen/balsamen fra Bodyshop, super til tørt/behandlet hår). Hår er dødt materiale, så det er begrenset hvor mye man får reparert det, uansett hvor lenge man venter, men det bør få "komme seg" etter den forrige behandlingen i det minste. Har du relativt langt hår der du bare har tatt bare etterveksten kan du regne med at mesteparten av håret er farget/lysnet minst 3 ganger, mer hvis du har farge i hele håret hver gang.

Dette ville jeg gjort (har selv lysnet håret helt blondt fra hennafarget, ildrødt hår):klipp håret noe før du farger det for å få vekk de mest porøse tuppene. Bruk først en avfarging (vet ikke om noen fører dette i butikk lenger, Garniere Nutrisse hadde før hvertfall), så en bleking (minst 6% vannstoff) du kan også dra ut masse striper etter avfargingen i stede, så blir ikke hele håret like slitt, fargene vil blande seg. H&M sin bleking/striper er faktisk veldig effektive, og rimelige. Bruk en lys farge med kalde toner til slutt (Recital har en ny asketone i lyshetsgrad 10 hvertfall, ellers finnes det sikkert i grad 9 og 8 også om du ikke vil ha det fullt så lyst).

Håret vil bli ganske slitt, så klipp håret i etterkant (noe hår tåler mer enn anndre, så ingen vits å klippe vekk alt før du farger det). Worst Case scenario er at håret faller av, du kan evt droppe avfargingen, men da tror jeg du blir veldig orange.Jeg er redd du uansett vil ha en ganske varm tone i håret, røde fargepigmenter er vanskelige å bli kvitt. Det vil heller ikke bli helt jevn ettersom bleking virker sterkere nær varmen fra hodebunnen enn i tuppene, begynn derfor å legge blekingen fra tuppene og innover, ikke fra bunnen og ut, få en venn til å hjelpe deg. IKKE pakk inn håret i plast, da kan det utvikle seg varme og du kan få brannsår, pass også på at håret ikke samles for tett intill hodebunnen mens blekingen virker, bruk en kam og løft litt på det innimellom.

Har du tålmodighet/tid/penger til det ville jeg kanskje heller satset på å gå til frisøren og ta foliestriper i flere omganger (over kanskje et halvt år, ta mange, mange, minst 50% av håret), da vil håret gradvis se lysere ut, uten at det detter av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...