Gå til innhold

Hva er forskjellen på scampi(?) og reker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde scampi bare var større reker...

Fortsetter under...

Skrevet

Det er vel forskjellige arter. Akkurat som kreps og hummer. Ser ganske like ut, men forskjellig størrelse:)

Skrevet

"Scampi er flertallsformen for scampo, det italienske navnet for sjøkreps" står det på wikipedia :)

Skrevet

Takker,da vet jeg det:-)))

Skrevet

men så har det blitt mer og mer vanlig å omtale ganske stoore (større enn store) reker for scampi også... tigerreker f.eks blir idag omtalt som scampi..

Skrevet

Oki,et spm til ang scampi og reker:-)

Smaker scampi noe helt annet enn reker?...

Annonse

Skrevet

reker pleier en jo å spise ferske, scampi pleier en å tilberde med å steke eller noe, gjerne marinere dem.. jeg har faktisk ikke smakt scampi som bare er stekt uten noe smakstilsetting...og konsistensen er en helt annen :)

Skrevet

Oki,takk:-)

Skrevet

scampi smaker virkelig ingen ting alene. jeg prøvde nemlig å spise det som reker..hehe

Skrevet

Det du kaller ferske reker er også tilbredt da; de er jo kokt! Rå reker tror jeg ikke er å anbefale (i likhet med rå scampi)

Skrevet

Det smaker jo reke, men litt mildere i smaken, siden den ikke er kokt i saltvann men ofte stekt på panna. Og den er fastere i fisken, for å si det sånn, hehe;p

Stek hvitløksmarinert scampi et lite minutt på hver side, og dip med sweet chilisaus (må være en skikkelig, helst fra thai-sjappe). Nam! Utrolig godt!

Skrevet

hahaha, herregud!!! nei, tror jeg må ut å få litt luft i hodet... nå hadde min kokke-sambo vært stolt over meg!! ;)

Skrevet

en annen ting om scampi: de er ikke fanget eller fisket, de er "oppdrettet". I ferskvann faktisk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...