Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Hvor mye koster det å bygge et lite ferdighus? Hvis vi ikke skal gjøre noe særlig selv? Ser at man kan få kjøpt tomt her til 3-400 000. Vi får lån på 2 mill (vet ikke om jeg vil ta opp så mye) og vi har egenkapital på et sted mellom 350 000/400 000 og oppover når vi har solgt huset vi eier nå. Blir jo behov for å kjøpe noen nye møbler, lamper osv av dette beløpet også.. Ideelt sett kunne jeg tenke meg å sitte igjen med 100 000 til dette... Driver jeg ønsketenkning her nå eller er det mulig å få et hus på ca 130 m2? Vi er ikke på jakt etter noe stort hus, så det er sagt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Du vil neppe få levert et hus "over grunnmur", klart for maling og for mindre enn 1,9 - 2 millioner, samme hvor mye du skraper standarden. Er du vannvittig heldig og har tid til å vente LENGE på leveranse kan du kanskje klare det for 1,8 milloner. Så skal du i tillegg til tomten ha planering/utgraving (fort 100 000), tilnytting av vann/kloakk/strøm (fra 40000 og oppover...), grunnmur (fort regnet 2500 kr pr meter for husets omkrets + kjellervegger. Altså et hus med lengde 13 m, bredde 10 m og en murt tverr vegg i kjelleren blir (13+13+10+10+10) x 2500 = 140 000, dersom du gjør arbeidet selv, minst 200 000 om du skal ha muren satt opp. (Skal du ha mursåle kan du regne ca 1000 kr/kvm for ferdig såle). Så mindre enn 2,5 milloner ville jeg ikke forventet ut fra den tomteprisen du skisserer, snarere et sted mellom 2,7 og 3 milloner, avhengig av standard. Og så kommer garasje, hage, innredning mm på toppen.
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Vår hus på rundt 160 kvadrat i BOA flyttet vi inn i for 1,2 mill (utenom tomt), men dette er 4,5 år siden da og vi tok malerarbeidet selv. Tror prisene er litt høyere nå. Om du orker litt organisering selv, kan du klare å få opp et hus til under 2 mill uten problemer tror jeg (så sant det er lite å gjøre på tomten deres), det er billigere å bygge når du går utenom ferdighusene, men også mer arbeidskrevende.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Jeg arbeider i byggebransjen. Prisen på et bolighus er omtrent doblet de siste 5 årene. Delvis pga strengere krav til firmaet, og byggemåte, delvis på grunn av (sterkt) økte lønninger i bransjen (som ikke har gått ned) og delvis på grunn av vel høy fortjeneste i bransjen (og derfor har man hatt 5 % prisnedgang på et ferdighus over grunnmur siste 6 månedene). Laveste leveringspris på et hus hos oss (92 kvm) er mellom 1 550 000 og 1 600 000, over grunnmur, klart for maling/tapetsering. Det er billigere å organisere selv, det stemmer. Byggeorganiseringen koster 80 000/100 000. Men i dag skal du ha godkjenning som byggeleder for å få lov til å organisere selv. Ingen umulighet for en ikke-spesialist, men det er litt å sette seg inn i før blir godkjent nomalt sett. Men har man byggeinteresse og organiseringstalent er den delen av egeninnsats like lønnsom som annen egeninnsats.
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Vi har ikke betalt noen for byggeorganisering, men vi vil jo heller ikke stå som byggherre og ansvarlige søkere, dette vil byggefirmaet gjøre. Når jeg skrev organisere det selv, mente jeg mer å ordne tegninger, få anbusrunde på både entrepenør for grunnarbeid og for selve byggingen og søknadsprosessen, evt selv sørge for å hanke inn eletriker, malere osv. Dette har man lov til å gjøre selv, det tar mye energi, men det vil koste oss over en halv million mindre (største spriket vi har fått i pristilbud er faktisk på 800 000 kr! Men vi ville ikke ha de billigste da de ikke hadde det beste regnskapet) enn om vi skulle valgt et typisk "ferdighus" firma. Type hus man velger, vinduer, dører osv har også mye å si er min erfaring. Hus med mange ark, karnapper, vinkler og dill og dall koster vesentlig mye mer enn hus med mer rektangulær og "kjedelig" fasong. Kan jo være greit å ha bakhodet :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 www.alvsbyhus.no vi flyttet inn og endte med lån på 1,5 mill med tomt og dyrt tomtearbeid. Det er den minste varianten deres. Angreer litt på det at vi ikke sto på og fikk lån til det som er hakket større. Askeladden. Men men... Med innredet loft må du vel påregne ca 100 000 mer...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Hvor stor var egenkapitalen + egeninnsatsen 20:04, og når ble kontrakten skrevet?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 http://www.alvsbyhus.no/tomteprospekter/index.php?DISTRICTID=10&PAGEID=11 Her må du ha minst 10% i egenkapital.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Var det i forbindelse med bygging her du hadde 1,5 mill i lån?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Det var ikke jeg som skrev det med 1.5. Jeg er en annen... Men, jeg har vært i kontakt med alvsbyhus og vært oppe der og sett. ) Utrolig flott! Nå vet ikke jeg hvor du bor, og om du kunne tenkt deg å flyttet dit f.eks da.. Men, Tusseladden-huset er lite. F.eks er stua utrolig liten.. Kjøkkenet er greit nok. Dovregubben/Tornerose er store og flotte hus. Tenker dere et hus på ca 130kvm så ville jeg gått for Askeladden. Askeladden har jeg ikke sett, så den kan jeg ikke uttale meg om. (Vært på visning inne i husene ) ) Dere må ordne tomta (kjøp av tomt). Send en mail til de, få de til å sette opp en kalkyle - så vil dere se hvor mye ting vil komme på. Det er noe de dekker ifh til arbeid på tomt også. I tillegg vil dere få: Komplett standard fundament, materialer og montering Maling/tapetsering av vegger samt golvlegging. Utvendig beskyttelsesmaling. Husholdningsmaskiner som komfyr, ventilator, oppvaskmaskin, kjøl/sval og frys. Garderobeskap med full høyde- Komplett leveranse av el installasjon. Komplett VVS-leveranse Tak over entre er standard. Forberedt 2 etasje (1 ½ etasjes hus) inkl. trapp og vinduer. Energibesparende hus med blant annet varmepumpe og vinduer som har lavemisjonsglass med argonfylte isolerglass. Samarbeide med markedets ledende leverandører. Lykke til! Og spør om du lurer på noe mer!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Kan man få forandre lipp på planløsningen om man kjøper ferdighus? Eller må de være eksakt slik som på tegningene?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Tenker du på alvsbyhus? Jeg vet man kan forandre til speilvendt, men vet ikke om man kan forandre slik at kjøkkenet blir der, og stuen der ++ Ta en prat med de. Koster ingenting.
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Du kan forandre litt så lenge det ikke gjelder bæreveggene. I det huset vi har nå tok vi bort en vegg, la på en annen, lukket igjen en loftsstue med vegger og dør for å få et rom i stede og la på en ekstra meter på ene siden av huset (å legge på en meter kostet 6-7 000 kr ekstra).
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Så bra. Så på Askeladden huset og ville heller hatt større stue og bad nede(kuttet det ene soverommet her) og så delt opp loftstuen oppe til to mindere soverom.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Husk, det som er i 2.etg må du gjøre selv. Der må dere lage glavaisolasjon, vegg, så tapetsere/legge på panel. Sette inn dører, legge gulv ++ Der er det bare klart for å innrede, så der bestemmer dere fullstendig alt selv ) Har selv vært inne der og sett.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #18 Skrevet 29. mai 2009 Ingen problem det. Har pusset opp hele rekkehuset vi bor i nå.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #19 Skrevet 29. mai 2009 Neida, tenkte bare å si det slik at du ikke tror at man ikke kan bestemme andre etasje selv. Den har man full råderett over Lykke til i boligbygging =)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #20 Skrevet 29. mai 2009 Ingen egenkapital, og egeninnsatsen var på loftet..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #21 Skrevet 29. mai 2009 Det var meg 20:04. Askeladden er veldig ålright. Kunne godt tenkt meg det i etterpåklokskapens navn... Men sånn er det ikke:(
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #22 Skrevet 29. mai 2009 Nja, og kontrakten ble skrevet i 2005 og vi flyttet inn på slutten av 2005.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #23 Skrevet 29. mai 2009 Sjekket egne prislister fra byggesaken (september 2007). Laveste pris i prislistene jeg da fikk, fra 4 leverandører for et komplett hus over grunnnmur, var 1 375 200. Det var et hus på 108 kvm BTA og uten innredet loft (med innredet loft var prisen 1 663 800). Og på grunn av skjerpede byggekrav og generell prisstigning må du nok regne med noe mer i dag. Så kan du i tillegg regne med omkostninger som antydet i det første/andre innlegget for utgraving, skyting, planering, grunnmur osv. Litt høyere priser enn min erfaring, men byggesaken her er jo som sagt snart to år gammel også.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #24 Skrevet 29. mai 2009 Du kan alltid forandre på en planløsning, men det koster (fra en bagatell til utrolig mye, alt etter hvor mye ekstra tegne- og byggearbeid det blir. Noen ganger krever det også ekstra papirarbeid i byggesaken (endring av bad, vinduer, utvendige dører, speilvending mm). Da koster det enda mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå