Gå til innhold

Tette melkeganger og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som det er mange her inne med masse erfaringer, så jeg håper noen kan hjelpe meg med svar.

Gutten min er 2 uker i dag. Fra dag 3 har jeg vært plaget med enorm brystspreng og gutten har ikke klart å tømme brystene helt. For to dager siden resulterte dette i høy feber og rødflammede områder på det ene brystet. Etter et døgn med amming og pumping annenhver time var jeg feberfri og etter et døgn til er brystene mye bedre. Jeg har ikke lenger røde områder, men jeg har fortsatt et område på oversiden av brystet som er ømt. Når jeg holder brystet kjennes det helt mykt ut på utsiden (etter at han har fått det han skal ha), men når jeg kjenner etter er det hardt og ømt langt inni brystet. Når jeg slipper brystet (jada, de er ikke stå struttende som de engang var.. :-() kjenner jeg det enda bedre. Jeg har prøvd varme omslag, massering, varm dusj, forskjellige ammestillinger osv. men jeg får ikke kulen bort. Er det håp om å få denne bort i det hele tatt? Hvor lang tid kan det ta?

Kan jeg ha lengre intervaller mellom tømmingene siden alle andre symptomer er borte, eller om jeg fortsatt bør tømme annenhver time til den siste kula er borte?

Og hvordan kan jeg få lengre intervaller mellom måltidene uten å få spreng i mellom?

Det ble mange spørsmål, men jeg håper noen har svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, kjenner til det der med tette melkeganger, jeg sliter mye med det. det eneste som funker er å bruke all ledig tid (utenom den man bruker på babyen da:)), på å prøve å få dem bort.

Jeg har også prøvd det meste, varm dusj, massasje, varmeflaske, ammete etc. Men det eneste som virkelig hjelper er å pumpe, pumpe og pumpe- om man så må pumpe i over en time sammenhengende. Og ofte! Det å drøye det for å minske produksjonen gjør vondt verre når du først har en tett melkegang, da risikerer man betennelse, så du MÅ få has på den først.

Ammehjelpen sier jo også det at man kan bekymre seg for produksjonen senere, og konsentrere seg om å løsne opp melkegangene først.

Jeg har som sagt hatt mye hjelp i å pumpe oftere, lengre, og å massere brystene grundig mens jeg pumper, så jeg får tømt alle delene av brystet.

Og så har jeg etter tips herfra begynt å ta Lecitin, det er et kosttilskudd som skal hjelpe. Etter at jeg begynte å ta dette har de ikke forsvunnet helt, men det er lettere å løse opp i tette melkeganger når de kommer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har aldri hatt brystbetennelse men slet veldig med tette melkekjertler i begynnelsen, kunne ha opptil flere kuler bare i løpet av en helg. Etter at jeg begynnte å ta Lecitin snudde det helt. Nå blir det bare tett dersom jeg glemmer å ta kapslene, og da er det bare å ta litt ekstra og amme litt oftere så løser de seg fort opp igjen. Kan absolutt anbefales!

Skrevet

De første 8 ukene eller så var jeg plaget med tilstoppede melkeganger. Hadde en periode kul et eller annet sted i brystet i tre uker....Kunne ta flere dager før kulen var borte. En gang tok det 5 dager før kulen ble borte.

Mitt beste tips er varmepute. Jeg sydde igjen en sånn vaskeklut/vott som jeg hadde grøtris i. Varmet den i mikroen (sammen med et glass vann) før amming og varmet opp området. Dette funket aller best for meg! Ammet hver andre time, og prøvde ulike ammestillinger! Den veien haka til barnet peker tømmer brystet best.

Nå er han jo blitt større og tømmer brystene godt og dermed er jeg ikke plaget lengre, men hender jeg får en kul og da er det rett frem med varmeputa, og da forsvinner den raskt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det finnes en spray du kan ta fem min før amming. Det hjalp meg mye :-) Jeg leste i en bok (Gro Nylander) at en ikke skal massere fordi det kan gjøre vondt værre. En skal stryke "med" melken slik at det løsner- dette gjøres mens en ammer. Jeg syntes det var vanskelig å gjøre og måtte få hjelp...

Jeg håper du finner ut av det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...