Gå til innhold

Hvordan ser et fornuftig matlager ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tørrvarer, frysevarer, hermetikk?

Det er jo ikke økonomisk eller tidsmessig lurt (i alle fall ikke for oss med lav impulskontroll) å handle hver dag. Samtidig har jeg nå sett at jeg sitter på store verdier i mat, he he.

Hvor stort lager synes dere det er lurt å ha?

Skrevet

Vi har mye elgkjøtt i frysen, og handler derfor svært lite kjøtt i løpet av året. Sørger for å ha litt kylling og fisk, kjøper kun dette på tilbud. Ikke så mye kylling, da det ikke holder så lenge i frysen..

Har fiskeboller, kjøttboller, pasta, kikerter, tomater og tomatpure, buljong, sauser og gryter, mel, tørrgjær, mais og ananas, ris m.m stående i spiskammerset. Handler grønnsaker etter liste og sørger for å planlegge sånn at vi får brukt opp nesten alt på middagene i løpet av uken. Hater å kaste mat!!

Hvor mye du trenger, kommer an på hvor mye du bruker. Ikke noe poeng å ha ting stående som ikke blir brukt.

Vi har ukesmeny, og planlegger ut ifra hva vi har i boden, fyller på når det begynner å nærme seg tomt. Handler stort sett 1 gang i uken og tar vareopptelling før vi reiser på butikken.

Jeg ville ha begynt med å finne ut av hva dere bruker, og så fylle på etter det. Når jeg begynte med dette, handlet jeg inn etter hva andre mente jeg burde ha i skapet. Noe av dette står ennå, og det er 3 år siden.

Vi er veldig fornøyd med vår måte å gjøre det på. Vet alltid hva vi dkal ha til middag, slipper å handle etter jobb, vet hva vi har i spiskammerset og kaster minimalt med mat...

Skrevet

Og forresten så har vi "tømme frysen" uker en gang i blant. Da har vi ingen middager planlagt som vi ikke har hovedingrediensen til i frysen. Tilbehør må vi kjøpe selvsagt...

Restemat fryses i porsjonsstørrelser, og når vi har nok, blir det "frysen surprise", der alle spiser forskjellig mat til middag. Loddtrekning om favorittmaten dersom alle vil ha det samme

Skrevet

Vi har ikke stå stor fryser, men hvis vi skulle tømt den regner jeg med at det er ca 6-7 middager der, pluss noe tilbehør. Vi har også endel brød, pluss noe bær og junk som vi sjelden bruker. I skapene har vi basic hermetikk, mais, ananas (som vi ikke bruker så ofte), hakkede tomater, tomatpure osv, som også ville holdt i ca en uke hvis vi ikke kjøper inn ekstra. Vi har alltid ingredienser til brødbaking, men ikke finbakst fordi vi ikke er så glad i å bake finbakst. Så hvis vi skal ha gjester og servere boller eller kake må vi planlegge og handle inn på forhånd. "Sesonggreier" som surkål har vi ikke.

Vi prøver å gjøre unna storhandel en gang i uka, men det hender vi må ta med oss en og annen ingrediens hjem likevel. Prøver da å være flinke til å bare kjøpe det vi skal ha. Ingen her i huset som er glad i brødmat, så kjøleskapet ser ofte gaske ribbet ut, bare fordi pålegg blir dårlig fordi det ikke blir spist opp. Så da dropper vi heller å kjøpe det.

Skrevet

Jeg lager all mat fra bunnen og har nok derfor mye forskjellig liggende.

Jeg har det meste av mel og bakevarer: rød og blå gjær, hvetemel, flere typer grove meltyper, flere typer frø, olje, bake kakao, rosiner osv. Tror jeg har det meste her så jeg kan bake når jeg vil. Jeg kjøper en stor med mel (10) kg, annenhver uke.

I kjøleskapet har jeg en også en del faste ting på "lager": kinesisk soya, margarin, oyster, sweet chilli saus, peppersaus, soya olje, eddik ol. Jeg kjøper alltid inn rotgrønnsaker og grønnsaker som kan ligge lenge som poteter, gulrot, løk, hvitløk osv. Andre grønnsaker handler jeg inn fra uke til uke.

Av hermetikk ol har jeg tomater, tomatpure, mais, skinke, sjampingjon, mini mais, vannkastanjer osv liggende. Jeg har alltid nok til å kunne lage ekstra om jeg får besøk eller lage en pizza/lasange/pasta dersom noen kommer på besøk og er sultne.

Jeg har ganske mye på "lager" av disse typene mat og vi kaster lite mat. I frysen er det endel gjærbakst og litt middag men ikke mye egentlig.

Jeg lager alltid mat som kan vare i to dager. Dersom det er litt lite den andre dagen så finner jeg noe godt å ha til som nybakt brød, salat, mer av noe som allerede er i. Har ikke den samme retten i to dager, men lager så mye av noe til retten at jeg kan bruke det dagen etter, eks koke opp ekstra pasta, steke opp flere kjøttkaker osv.

Skrevet

Hei Holdkjeftenpådeg! Jeg er HI i tråden om å tømme fryseren og ikke bruke mer enn 2500 kr neste mnd.

Jeg så jo nå at jeg hadde middager for nesten en mnd på mitt reservelager. Det er rett og slett alt for mye, i allefall hvis man har passelig tilgang på butikker.

Min tanke fremover er å ha basislager med tørrvarer, spagetti, ris, passe mengde gr.saker (frossen og fersk variant). Litt små hermetikk som fiskeboller og ekstrating som tomatsuppe og litt frossenfisk og kylling i fryseren er bra. Litt ekstra innkjøp om det er ekstra tilbud.

Kjekt å ha litt hvitløksbrød og kriselager, men det er ikke nødvendig å ha kriselager for en hel mnd. Det er jo kun 12 mnd i året og de fleste av oss har tilgang på butikker.

Jeg ønsker ett kriselager tilpasset en uke (det skal være kriselager og ikke ukesmenyen. Nå er kriselageret tilsvarende en hel mnd, det er tullete). Ønsker å handle en gang i uken av ferskvare + diverse.

Type, nå tømmer vi fryser og skap ca hver 6 mnd, tror jeg er sunt både med tanke på bevisstgjøring, økonomi, holdbarhet og gøy.

Ellers ønsker jeg bevisstgjøring for hva slags mat jeg skal kjøpe inn og måltider vi skal ha, mnd for mnd

Skrevet

Vi har investert i stor fryser og har alltid nok mat i huset til at jeg kan droppe butikkbesøk noen dager. I dag som 2-åringen er syk f.eks og mannen jobber fra 7 om morgenen til seint på kveld er det veldig greit å bare ta opp brød og middag fra frysen..

Har alltid basisvarer som mel, sukker, egg, smør, ris, pasta osv i hus. Har godt med frukt og de vanligste grønnsakene. Handler frysevarer på tilbud, er det f.eks 40% på Findusvarer på Ica handler jeg frossenfisk i lange baner jeg, frossen torskefilet eller fiskegrateng er vanlig hverdagskost her i huset. Handler også stort når det er tilbud på f.eks juice, kan fint kjøpe 10 kartonger jeg da, eller 20 flasker ketshup, eller 6 pk cornflakes osv. Er så heldig å ha et gammelt hus med en kjølig bod (matkjeller) i kjelleren, så det er bare å fylle på med ting som det går jevnt og trutt av.

Lager 14. dagers menyer og henger på kjøleskapet for å ha en plan om hva handlelisten skal inneholde, men følger den ikke slavisk og er ikke flinke nok til å handle stort en gang i uka. Prøver å skjerpe oss der...

Skrevet

Høres bra ut!

Kan du gi oss ett forslag på 14 dagers menyen din?

Skrevet

Dette er 14-dagers menyen som henger på kjøleskapet nå (det er mannen min som lager de).

Mandag: Stekt seifilet (fra frysa)

Tirsdag: Lasagne

Onsdag: Pannekaker

Torsdag: Fiskepinner og fiskegrateng

Fredag: Taco

Lørdag: Grillspyd

Søndag: Hos svigermor

Mandag: Spagetti og kjøttdeig

Tirsdag: Kokt torsk

Onsdag: Omelett og brød

Torsdag: Stekt kyllingfilet og ris

Fredag: Løvstek og pommes frites

Lørdag: Kylling og stekte grønnsaker med fløtesaus og pasta

Søndag: Kjøttkaker

Men det blir ofte noen småforandringer etterhvert da, plutselig dukker det opp noen andre planer så vi må ha noe enkelt e.l. Da bytter vi rundt litt..

Skrevet

Fryser: fiskefilet pakket en og en, karbonadedeig flatklemt i en pose på 200 g for rask tining, karbonadekaker til raske middager, fiskekaker, bær i alle former, noe krise grønnsaker, grønne erter, frossne bønner og kikerter, et par grove brød og en del hjemmelaga mat som muligjør rask middag (tomatsaus, lasagne, pizzabunner, raspet osterester, tomatpure i små porsjoner, osv).

Tørrvarer: bønner, linser, melsorter, gryn, ris i ulike former, soltørka tomat, fullkornspasta, krydder og ikke minst sauser i kjøleskapet (chilli, soya, terryiakie osv.)

Hermetikk: tomatbokser, mais, kokosmelk, bønner og kikerter.

Skrevet

Flott meny, den kopierer jeg!

Hvodan lager dere lasagne og løvstek (det har jeg aldri smakt, hvor kjøper man det og hvordan lager man det)

=)

Skrevet

Lasagne lager jeg fra sånn pakke på butikken...

Løvstek/løvbiff har de i frysedisken på butikken, er en sånn rund helt tynn og flat "hamburger" du steker i panna, krydrer med grillkrydder. Er favoritten til 5 åringen min så vi må ha med den av og til, har salat til.

Skrevet

Har en 5 åring selv, så det må testes ut. Har du kjøttet i feks pitabrød eller uten?

Skrevet

Sønnen min vil ha kjøttet i biter på tallerkenen, pommes frites med grillkrydder på ved siden av, i tillegg til mais, tomat, agurk og ketshup, da er han en lykkelig gutt ;)

Skrevet

Høres ut som min 5 åring "ingen mat må berøre hverandre"

Ja ja, om 10-15 år gidder de ikke spise hjemme med oss en gang, så vi får bare "nyte" særegenhetene enn så lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...