Gå til innhold

Noen her som har født friske barn selv om dere hadde ubehandlet lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff sitter her å er kjempe redd. Jeg har lavt stoffskifte fra før men viste ikke hvor viktig det var for fosteret at jeg tok medisin.. Jeg har vært ekstremt sløv med medisinene mine og nå er stoffskiftet mitt kjempe lavt.. Så leser jeg litt på internett og påstandene er ikke hyggelige rundt omkring så nå er jeg lei meg og redd!!!

en av påstandene hos en lege på internett lyder som så:

Hvis den gravide har hatt en uoppdaget og ubehandlet alvorlig hypothyreose (lavt stoffskifte) vil hun føde barn med misdannelser og hjerneskade

Har det ikke godt nå asså! :(

Fortsetter under...

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Hei!!

Legen min ringte meg igår og sa at jeg hadde unormalt lavt TSH, men han kunne ikke forstå det siden alt annet på blodprøvene mine var fine!

Jeg har jo ikke visst om dette før nå, og kanskje er det en labfeil - skal ta nye prøver idag - men barna mine er HELT friske! Haar du vært på ul før i svskapet?

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Hvis den gravide har hatt en uoppdaget og ubehandlet alvorlig hypothyreose (lavt stoffskifte) vil hun føde barn med misdannelser og hjerneskade

Dette beviser jo at leger ikke er psykologer.. Sånt skriver man jo ikke.. hehe.. sånn som han som rådet en kvinne til å ta abort fordi hun hadde drukket seg full i syden uten å vite at hun var gravid.. :-)

Skrevet

hvis det er LAV TSH du har, så har du høytstoffskifte. dersom du har HØY TSH så har du lavt stoffskifte.

jeg hadde lavt stoffskifte HELT i begynelsen av to av mine svangerskap. de mistet jeg. men hvor langt er du??? tror det er viktigst at det er helt 100% i begynnelsen. men jeg tror også at selv om det ikke er helt underkontrolls å trenger det ikke nødvendigvis betye at det er noe galt med fosteret. Og så spørs det også hvor lenge du har gått slik.

jeg er ingen lege og synes du bør snakke med han

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 10 år nå.. Men trodde faktisk ikke det var så farlig som jeg fikk vite nå!

Jeg er 33 uker på vei.. Så om babyen min har fått skader av mitt lave stoffskifte så har hun fått det og det er ikke noe å gjøre med nå så sent.

Jeg føler meg såååå dum og tom og tom for ord som har vært så utenksom! Men som sagt så trodde jeg ikke dette var sååå falrig for babyen som det det tydeligvis kan være etter det jeg leser.

siste UL vi var på var i uke 28 og da var iallefall veksten veldig fin på jenta vår men hjerneskader kan jo være så mangt og vil jo ikke synes på en ul. jeg er så redd!!! og føler meg så dum!!!

Skulle ønske legen min sa til meg for lenge siden konsekvensene man kan komme opp i om man slurver med medisinene!!!

uff.. dette er tungt!

Skrevet

Det er ikke godt for fosteret at mor har høyt eller lavt stoffskifte. Jeg fikk det i forrige svangerskap, legen min ville forsøke å medisinere meg for fødselsdeprisjon, men pappa som er lege kom hjem fra utlandet i rette tid og fikk tatt andre blodprøver. Sannsynligvis var dette noe som startet i svangerskapet, og sønnen min er frisk i dag.

Du skal være flink til å ta medisin, og få god oppfølging når du er gravid. Samtidig er det ikke lurt å lese om mulige bivirkninger. En blir jo skremt av å lese om paracet!

Ta kontakt med legen din. Jeg får utrolig god oppfølging av Haukeland pga. både stoffskifte/medisinering og selvsagt tvillingene i magen.

Det går sikkert bra og legene vil hjelpe deg, men du må huske å ta medisinen din både med og uten baby i magen. Stoffskifte er ikke noe å tulle med, og som mor skal en være tilstede lenge for barna sine.

Annonse

Skrevet

Men nå har det jo gått så langt at jeg kan ha ødelagt babyen min!! :(

Hjelper ikke gjøre noe nå. Så klart jeg har begynt å ta medisinen min igjen men om det har skjedd skader så er de uhelbredelige nå! fy flate så vondt å tenke på!!! At jeg kunne være så dum!

Men jeg viste ærligtalt ikke at det var så viktig for babyen!! Skulle nok fått en skikkelig skremsels tale helt i starten!

Skrevet

først av alt vil jeg si at dette er TYPISK helsenorge. De kan utrolig lite om lavtstoffskifte. jeg fikk ikke behandling for mitt da jeg mistet, hun sa ikke til meg at det kunne være farlig en gang. Så poenget mitt er at jeg synes det er veldig dårlig av legen din å ikke informere dg godt om dene sykdommen. han burde fortalt dg hva dne kan gjøre og hvordan den fungerer, viktigheten med medisiner osv....

jeg anbefaler dg å bestille en time hos han hvor du blir henvist videre til noen du kan snakke med. kanskje de kan gi dg noen beroligende ord, eller god informasjon osv.... Du skal ikke vente hjemme alene til babyen er ute å være redd.

jeg vet som sagt ikke hvor stor sannsynligheten er for det ene og andre med dg, men jeg råder dg virkelig til å snakke med en lege nå, for din egen del

Skrevet

For det første, så synes jeg ikke du skal bry deg om det du har lest, det står veldig mye på nett som en ikke skal sluke med hud og hår. vær selektiv på det en leser, uansett hvam som har skrevet det.

Du har vært på ul, og alt ser ut til at det er bra. Da må tenke det samme. Det går bra. Tror det er viktig å ha en litt positiv holdinge, med tanke på den lille babyen. Viktig og kose deg nå meg graviditeten, for barnet ditt vil merke om du ikke har det bra.

Du har lest:

"Hvis den gravide har hatt en uoppdaget og ubehandlet alvorlig hypothyreose (lavt stoffskifte) vil hun føde barn med misdannelser og hjerneskade"

For det første- du har ikke en uppdaget hypothyreose, din er kjent

For det andre: det står alvorlig hypohyreose, jeg tenker hadde din vært veldig alvorlig, hadde du nok tatt medisinene dine for å få en bedre livskvalitet. Tror ikke du hadde sløvet med å ta dem da??

Sjønner du ikke har det godt, men du må ikke bekymre deg så mye, prøv heller å tenke positivt.

Men ta kontakt med legen din og få tatt nye prøver og vær flink med å ta medisinen din resten av svangerskapet:)

Ønsker deg lykke til videre med svangerskap, fødsel og den lille!

Skrevet

Hei!

Jeg har også stoffskifteproblemer, og studerer medisin, så jeg vet en del om det.

1. Det er viktigst at stoffskiftet ditt er godt regulert de første 3 månedene av svangerskapet, fordi da lager ikke barnet stoffskiftehormonene selv. Du bør helst ha en TSH verdi under 1,0. Hvis den er over 3,5 kan dette føre til skader i fosterutviklingen, sepsielt nervesystemet.

2. Etter 3 mnd. starter fosteret å produsere hormonene selv, og da er det viktig at du får i deg nok iod, som er en av byggestenene i disse hormonene. Finnes i bla. melk.

3. Under svangerskapet øver behovet for tyroksin, og de fleste med lavt stoffskifte som går på Levaxine vil ha behov for å øve dosen sin. Mange opp til 50 %.

Jeg skjønner godt at du ikke har det bra nå, men jeg tenker også som hun over her at hvis stoffskiftet ditt var veldig lavt i begynnelsen av svangerskapet hadde du vært i så dårlig form at du hadde tenk over det!! Har selv hatt uoppdaget veldig lavt stoffskifte (TSH på 120), og da var jeg veldig allment syk. (Var heldigvis ikke gravid da).

En annen ting jeg synes er rart er at ikke fastlegen din har fulgt opp dette på svangerskapskontrollene! Det er ikke ditt ansvar alene.

Lykke til videre, og prøv å ikke ødlegg deg selv med dårlig samvittighet. Kanskje du burde ta kontakt med sykehuset du skal føde på og spørre om en samtale med en av gynekologene der?

Hilsen fra

Skrevet

Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte etter en spontanabort, der stoffskiftet mitt sannsynligvis var grunnen til at det gikk som det gikk.Dersom stoffskiftet er for lavt vil det ikke være forenelig med liv. At du har kommet så langt som du hoar, kan jo kanskje tyde på at du har hatt høyt nok stoffskifte til at babyen har fått utvikle seg. Men råder deg til å ta en prat med legen din om det- er forferdelig å gå i uvisshet og ha skyldfølelse.

Skrevet

Ja dette har vært en tung dag og jeg er så glad for alle som har svart meg her inne. Jeg har tenkt masse i dag og ikke blitt så mye roliger i grunn men kommet fram til at jeg i morgen skal ringe legen og høre hva verdiene lå på når de tok blodprøver på første kontrollen som vell var i uke 11-12 en gang. Etter det jeg skjønner så er jo de første mnd de viktigste. åpet mitt er at vivået lå mer stabilt de første mnd av svangerskapet. Kanskje det rorer meg litt.

Det med at jeg har værtpå UL og alt ser fint ut roer meg ikke så veldig i forhold til hjerneskader.. Det er ikke mye av slike ting de ser på UL. De kan se at hjernen vokser som den skal men ikke så mye mer.. Og hjerneskader kan jo være så mangt! Så ja!! jeg er fryktelig redd!!

Har mest lyst til å få denne babyen ut NÅ! Og face det som må komme..

Takk for at dere orker å skrive til meg i dag jenter! dette er tungt!!

• 7 år senere...
Skrevet

Ja dette har vært en tung dag og jeg er så glad for alle som har svart meg her inne. Jeg har tenkt masse i dag og ikke blitt så mye roliger i grunn men kommet fram til at jeg i morgen skal ringe legen og høre hva verdiene lå på når de tok blodprøver på første kontrollen som vell var i uke 11-12 en gang. Etter det jeg skjønner så er jo de første mnd de viktigste. åpet mitt er at vivået lå mer stabilt de første mnd av svangerskapet. Kanskje det rorer meg litt. Det med at jeg har værtpå UL og alt ser fint ut roer meg ikke så veldig i forhold til hjerneskader.. Det er ikke mye av slike ting de ser på UL. De kan se at hjernen vokser som den skal men ikke så mye mer.. Og hjerneskader kan jo være så mangt! Så ja!! jeg er fryktelig redd!! Har mest lyst til å få denne babyen ut NÅ! Og face det som må komme.. Takk for at dere orker å skrive til meg i dag jenter! dette er tungt!!

Hei,

I dag er jeg i samme situasjon som du var da. Sint og redd fordi den anbefalte doseringen under første trisemester aldri skjedde. Kommunikasjonsfeil mellom leger.

Hvordan har det gått?

Tok dere noen tester i andre og tredje trisemester som kunne fortelle dere noe spesifikt?

med vennlig hilsen,

beymret kommende far

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...