Gå til innhold

skjønner ikke...foreldrepenger baseres på pensjonsgivende inntekt siste 3 år???

Anbefalte innlegg

Grubler meg ihjel her jenter, håper noen kan hjelpe meg litt.

Situasjonen min er slik:

Fullførte 3-årig høyskolestudium juni 2008. Kom meg i fast jobb 1. oktober, men fikk kun jobbet 3 mnd på grunn av nedbemanning hvor alle nyansatte måtte gå først. Arbeidsledig januar, startet i ny fast stilling i midten/slutten av februar. Bedriften går konkurs med det samme (!!), og jeg rekker å jobbe 100% ut februar + mars. Venter også på svar fra lønnsgarantifondet for lønn ut oppsigelsestiden (som kun er 14 dager, så altså t.o.m. 14.april. Arbeidsledig hele mai,men fått meg jobb hos slektninger på andre siden av landet f.o.m. 1.juni. Samboer er ikke så begeistret for dette, da det innebærer at jeg kommer til å bo hos mine slektninger mens jeg jobber, så vi får derfor ikke sett hverandre i det hele tatt denne perioden.

Har begynt å få plager med bekkenet, og i følge lege og fysioterapeut er jeg heldig hvis jeg klarer å jobbe i to mnd. Mest sannsynlig vil jeg da bli sykemeldt ut svangerskapet. Slektningene mine driver en travel cafè, men siden har gitt meg denne jobben fordi de ønsker å hjelpe meg ut av denne vanskelige situasjonen. Formen vil derfor bli tatt hensyn til, og jeg får nok slappet av når det trengs.

Så til spørsmålet mitt angående foreldrepenger....har forstått det slik at disse regnes ut basert på at man har hatt inntekt eller sykemelding 6 av de siste 10 mnd. Men så leser jeg på NAV under foreldrepengeveilederen at det kreves at man har hatt en nokså stabil inntekt de siste 3 årene??? Hvordan fungerer dette når man har vært student? I skjemaet må jeg fylle ut inntekt de siste 3 årene ( 40 000, 70 000 og 150 000). Tjente mer det siste året siden jeg var ferdig i juni.

I kolonnen under må jeg fylle ut nåværende brutto månedsinntekt som vil være 26 000 i mnd f.o.m. 1.juni når jeg starter i cafèen. Dette er svaret jeg får:

Dersom 100% i 44 uker 6000 kr i uka.

MEN:

Gjelder mor: Veilederen har beregnet et avvik på over 25% mellom din nåværende inntekt og din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt siste tre år. Dette kan ha betydning for hva du faktisk kan komme til å få i foreldrepenger. Veilederens beregninger kan være feil fordi viktige skjønnsmessige vurderinger ikke ivaretas av veilederen.

Betyr dette at dersom man nylig har avsluttet studier, og ikke har rukket å få den ideelle årslønna, er det ikke nok å ha hatt inntekt/sykepenger i 6 av de siste 10 mnd????

Noen som har erfaring med hvordan dette vil bli vurdert av NAV?

Ikke noe poeng i at jeg tilbringer 2-5 mnd av svangerskapet alene på andre siden av landet dersom jeg allikevel ikke kan gjøre noe for å tjene opp rett til en ok sum i foreldrepenger:S

Setter ENORMT stor pris på alle svar:)

Fortsetter under...

Du, dette lurer jeg også veldig på, avslutter en 3-årig utdannelse ved høgskole nå snart, og skal jobbe som vikar i sommer, og ta på meg ekstravakter frem til jeg ikke orker mer(går i permisjon..). Men, trodde da at de beregnet ut inntekt(uavhegnig av om du har hatt fast stilling eller har tatt ekstravakter o.l) ut i fra det du har jobbet de siste 6 mnd jeg da..for å beregne ut permisjonspenger :s

Tror jeg går ned på NAV faktisk og forhører meg..er vanskelig å forstå detta.. hehe :)

Halloen jenter!

Hvis dere går inn på Nav sine hjemmesider står det ganske klart at for å opparbeide seg rett til foreldrepenger v fødsel må man ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd!!

Blir dere sykemeldt etter en hvis periode (litt usikker om hvor lenge man må ha jobbet) regnes det som inntekt når dere mottar sykepenger.

Tror at dere har ingen grunn til å bekymre dere! Har i allefall aldri hørt om at de tar utgangspunkt i de 3 siste årene.... Da hadde jo ingen nyutdannede kunne ta seg råd til å føde barn!!

Lykke til!!

Hei. Leser det dere har skrivi, og lurer en del selv..

Jeg har hørt man kan velge hvordan man vil få foreldrepenger (stemmer dette?)

1. 6 av de siste 10 mnd (gjennomsnitt).

2. gjennomsnitt av 3 siste års inntekt.

Min situasjon er slik at jeg har byttet jobb i fjor høst, og gikk da ned i lønn.. Så i mitt tilfelle ville jeg tjene på at jeg kunne regne ut gjennomsnittet av de 3 siste årene. Vet noen noe??

Annonse

Jeg har forstått det slik at du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene for å ha rett til foreldrepenger, og at de tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 årene for å fastsette summen. Men dersom dette ikke vil gi deg en "korrekt" sum (feks dersom du har avsluttet utdanning i løpet av de siste 3 årene) vil det bli brukt skjønn når de fastsetter summen. Det hele står forklart på hjemmesiden til nav.

For orden skyld ;p

Kopiert fra nav.no:

Foreldrepenger ved fødsel

Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel.

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

pleie- og opplæringspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

pleie- og opplæringspenger

avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Riktig søknad gir raskere svar

Du må søke skriftlig om foreldrepenger. Dette gjelder selv om du får full lønn fra arbeidsgiveren i stønadsperioden. Du søker på blanketten "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05

For at NAV skal kunne beregne hva du skal ha, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren fyller ut blanketten "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker "- NAV 08-30.01

Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i permisjonstiden, regnes avkrysning om dette på inntekts- og skatteopplysningsblanketten som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Arbeidstakeren må sette fram eget krav om foreldrepenger for at arbeidsgiveren skal få refusjon.

Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før tidspunktet du søker. Søker du senere blir utbetalingen tilsvarende redusert.

Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.

Hvor lenge kan du få foreldrepenger?

Stønadsperioden for foreldrepenger utgjør 44 uker med full stønad eller 54 uker med 80 prosent av full stønad. Det valget som gjøres når stønadsperioden starter gjelder for hele perioden og for begge foreldrene. En uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales ikke stønad for lørdager og søndager.

Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent uttak er lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekning.

Stønadsperioden kan utsettes pga. lovbestemt ferie, hvis du eller barnet er innlagt i helseinstitusjon eller hvis du er i 100 prosent arbeid. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han sette frem krav om dette før stønadsperioden til mor er slutt.

Det gis ikke foreldrepenger etter at barnet er fylt tre år. Se fleksibelt uttak av foreldrepenger.

Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Seks uker er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene. Les mer om "stønadsperioden for foreldrepenger" under Relatert informasjon.

Hva kan du få?

Det gis ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Du har rett til feriepenger for de første 12 ukene av stønadsperioden. Har du valgt foreldrepenger med 80 prosent ytelse får du feriepenger for de første 15 ukene. Dersom begge foreldrene har tatt ut foreldrepenger i de første ukene, deles feriepengene mellom dere.

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten.

For frilansere beregnes foreldrepenger på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget.

Se også beregning av grunnlaget for foreldrepenger.

Når blir pengene utbetalt?

Stønaden utbetales i slutten av hver måned, og er skattbar inntekt.

Se oversikt over utbetalingsdatoer.

Hva sier loven?

Les mer om regelverket for foreldrepenger i paragraf 14-5 til 14-16 i Folketrygdloven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...