oldmother Skrevet 27. mai 2009 #1 Del Skrevet 27. mai 2009 På kontroll på RH på mandag ble det bestemt keisersnitt, pga at gutten min ligger i tverrleie, og morkaken ligger nederst og stenger . Så her er det 2 grunner for medisinsk keisersnitt, babyen hadde ikke kommet ut, og jeg kunne blødd for mye... Jeg ble veldig nervøs , for de 2 andre gangene for 14 og 8 år siden fødte jeg på vanlig måte, og det gikk jo greit, selv om det var vondt. Var rask på beina og ammingen gikk greit. Keisernitt er jo et kirurgisk inngrep, og jeg er litt redd for komplikasjoner, og hva det medfører. I Men nå har jeg slått meg til ro med det, og det er legene som har tatt avgjøreslsen for meg.Bonus er at jeg får babyen 2 uker før termin. Det kan være godt, har mye kynnere for tiden og sover dårlig. Så nå er det bare å skynde seg og få orden på baby utstyr og lignende- Skal jobbe ut uken, og da har vi bare 1 uke å ordne ting på. Så nå går jeg bare og teller dager nedover til 8 juni. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/
Emblaa Skrevet 28. mai 2009 #2 Del Skrevet 28. mai 2009 Har også baby i skråleie (en variant av tverrleie) - for andre gang faktisk. Sist gang blei fødselen igangsatt på Riksen, for de trodde storebror ville kunne rotere seg ut likevel. Slik blei det ikke, og det endte i akutt keisersnitt i full narkose etter maaaange og laange timer i fødsel der storebror ikke klarte å komme seg nedover i bekkenet. Hastekeisersnitt er ikke noe å trakte etter, trust me! De planlagte snittene er noe ganske annet. Sønnen min hadde for øvrig 10/10/10 på Apgar, to uker før termin. Denne gang skal jeg ha planlagt keisersnitt for frøkna på tvers vil heller ikke ut på normalt vis. Husk at det ikke er flere komplikasjoner med planlagte keisersnitt enn ved vaginale fødsler, og vi skal prise oss lykkelige for at vi lever i 2009 der mor og barn overlever tverrleiefødsler. Det gjorde de jo ikke for 100 år siden. Keisersnittet er over på under en time, og mange er raskt på beina igjen. Jeg kom meg utrolig fort sist, og var langt mer gangfør enn de andre damene på barsel på Riksen. Pass på å få nok smertestillende de første dagene, det er ingen grunn til å være tapper, nok smertelindring har vist seg å være det beste for mor og barn. Be om påfyll av smertestillende før det gjør skikkelig vondt, tablettene skal ha tid til å virke også, og de er ufarlige for barnet. Ønsker deg lykke til med keisersnittet, det går nok kjempefint og blir en positiv opplevelse, skal du se! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/#findComment-140172484
oldmother Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 28. mai 2009 Hei igjen! Tusen takk for fin informasjon, det beroliget meg. Ikke sant, man skal jammen være veldig glad for at man bor i et sivilsert land og at det er 2009. I gamle dager og i U land dør man av det. Jeg skal også huske dine tips, og spørre etter smertelindring. Nå kan jeg nesten ikke vente til 8 juni. Lykke til du også! Du har kanskje lenge igjen? mvh Old mother Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/#findComment-140173955
Emblaa Skrevet 28. mai 2009 #4 Del Skrevet 28. mai 2009 Hei igjen! Vi skal faktisk ha keisersnitt nesten samtidig, men jeg har 12. juni og det i Drammen denne gang. :-))) Er i dårlig form, men håper å komme meg til den datoen likevel. Har akkurat hatt vekstestimering i dag, og vesla er lita og har vært veldig rolig de siste dagene, men alt så normalt ut. Har hatt hypermesis hele svangerskapet, og måtte i dag få noen tabletter siden kvalmen gjør at jeg ikke har sovet på to døgn. Heldigvis hjalp de godt, så har sovet godt hele ettermiddagen i dag. :-) Kom forresten på en ting til... Det er litt ubehagelig å få satt i urinkateteret, så det skal jeg be om å få gjort etter at spinalen er satt denne gang. Da er man jo likevel bedøvd, så gudene må vite hvorfor de ofte gjør dette før spinalen er satt. Fikk dette tipset av ei "erfaren" keisersnittmor, og det var jo egentlig veldig smart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/#findComment-140175139
oldmother Skrevet 31. mai 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mai 2009 Tusen takk for flere tips.! Ille at du har slitt med kvalme hele svangerskapet, det gjør det jo ekstra slitsomt. Lykke til du også med ditt kesersnitt. Håper det går greit for oss begge. Skal bli så godt å bli ferdig :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/#findComment-140187358
annabe36 Skrevet 6. juni 2009 #6 Del Skrevet 6. juni 2009 Ikke noe å grue seg for! Dette går så fint så! Jeg hadde et akutt snitt på Riksen for fem år siden, og syntes det hele var en lettelse etter å ha forsøkt å trykke ut en baby som lå i ansiktsleie i nesten to timer, etter to døgn med pitocinrier som ikke fungerte, forsøkt sugekopp etc. Jeg tok det jo i narkose og kan derfor ikke si så mye om hvordan det opplevdes like etter, men jeg var på beina igjen dagen etter, dusja aleine og greide fint å gå en liten tur på sykehuset. Jeg synes nå det høres mye verre ut å trykke en baby ut den lille skjedeåpningen! Riksen har noen av de proffeste legene og jordmødrene og ekspertisen er lett tilgjengelig om det skulle oppstå komplikasjoner. De er utrolig rutinerte og raske mtp å få babyen ut gjennom åpningen. Syntes ikke det tok så lang tid før jeg var meg selv igjen, magen henger litt posete en stund men den ble helt flat igjen. Arret er jo under trusekanten og er ikke noe jeg tenker på. Du som skal ha planlagt snitt får sikkert et pent, lite arr, ikke en s som jeg fikk siden det hastet slik.. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140172095-hjelpjeg-m%C3%A5-ta-keisersnitt-og-gruer-meg-for-det/#findComment-140215916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå