Gå til innhold

Fedrekvoten og mors stillingsprosent..

Sol85 endelig mamma!

Anbefalte innlegg

Mor må jo ha jobbet i en 50 % stilling eller mer for at far skal ha rett på fedrekvoten, men er det en viss tid med denne stillingen?

På nav sine sider står det bare før fødselen..

Eg begynner i full jobb i juni, og har termin i desember.. Har opparbeidet meg rett til foreldrepenger gjennom deltidsjobb når jeg har gått på skole.

Vil gjerne at pappan skal få disse ukene.. Og kan disse ukene tas ut samtidig som eg får foreldrepenger, og når som helst i min permisjon?

Takk for svar =)

Fortsetter under...

Dersom du begynner i full jobb i juni og har termin i desember, skal det vel ikke være noe i veien for at far får sine uker. Tror det er nok at du har vært i full jobb en kort tid.

Nei, mor og far kan ikke ta ut perm samtidig. Dere kan bare få stønad en av gangen. Mor må være tilbake i jobb eller ha ferie når far tar ut sin fedrekvote.

• 3 måneder senere...

Jeg blir så forvirret. Jeg prøver å lese meg opp på regler osv, men det er litt vanskelig å forstå. Såvidt jeg har skjønt er 6 uker etter fødsel forbeholdt mor. Men så er det "fritt frem" med de 42 eller 52 ukene. Vi har bestemt at jeg skal være hjemme så lenge som mulig, men far vil gjerne være hjemme sammen med meg i sin permisjon. Er det mulig uten at jeg må ta ut noe ferie?

Så vidt jeg har skjønt, får bare ene forelderen være hjemme om gangen.

Og når vi først er inne på fedre kvoten syns jeg den ordningen er helt tullete. Med at far er forbeholdt 10 av "mors" uker. Fint at de involverer far, men dersom mor ammer er det jo ikke "bare" for mor å dra på jobb i 10 uker... Og da hvis bare en er hjemme om gangen så må jo far vente en stund med å ta ut sin permisjon fordi mor må bli ferdig med "full amming". Og det er det ikke sikkert far syns er så greit....

For at far skal ha rett på fedrekvoten på mor ha jobbet i minst 50% i opptjeningstiden. Opptjeningstiden vil si 6 av 10 siste mnd - mor må altså ha jobbet minst 50% i 6 av siste 10 mnd for at far skal ha rett på fedrekvote.

Det er riktig at det kun utbetales totalt 100%. Dvs at mor og far ikke kan være hjemme sammen. Mor kan evt ta ut ferie når far har fedrekvote.

Meningen med 10 ukers fedrekvote er ikke at far skal ta av mors. Før var fedrekvoten på 6 uker, så økte den til 10 uker - men den totale permisjonen ble 2 uker lenger.

Tanken er at 3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor, 10 uker er forbeholdt far og resten står man fritt til å dele. Det er ikke slik at hele permisjonen egentlig tilhører mor.

Vi må jo ikke være enige - men jeg synes nå det er fint at far får 10 uker med barnet sitt.

Fedrekvoten kan utsettes i inntil 3 år, så det går fint an å løse problematikken rundt amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...