petrapjusk Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Jeg fullammer til vanlig,men gutten min har fått flaske med mme (ferdigblandet nan) når han har blitt passet av besteforeldrene. I begynnelsen gikk det greit. Han tok flaska og var fornøyd. To ganger kastet han opp etter det første måltidet, men besteforeldrene tolket det som at de hadde gitt han for mye begge gangene. Nå nekter han plutselig å ta flaske. Da vi prøvde sist fikk han kanskje i seg 5ml hipp (mer eller mindre ufrivillig). Jeg ammet han ca en time etter at vi prøvde flaska, og en halv time etter det igjen kastet han opp (skikkelig oppkast, ikke gulp!). Det kan jo virke som det er noe han ikke tåler i erstatningen. Han reagerer ikke på morsmelk. Jeg spiser alt av melkeprodukter, men han har aldri reagert på det. Jeg lurer på hva han kan reagere på? Finnes det noe jeg kan prøve i stedet for hipp eller nan? Ha spurt litt på helsestasjonen, men det eneste svaret jeg fikk var at det er best å fullamme i 6mnd. Jeg fullammer jo, men kunne jo tenke meg å være borte i mer enn 2.5-3timer av gangen...Kan jo også pumpe,men klarer ikke å pumpe nok. Vanskelig å finne tid til det... Skal blant annet i et bryllup, og det hadde vært hyggelig å kunne delta uten å måtte dra hjem for å amme. Jeg hadde egentlig tenkt til å gi litt smaksprøver av grøt snart, men nå er jeg usikker på om jeg tør det med tanke på magen hans... Er det noen som har opplevd noe liknende? Noen som har noen gode tips? Det at han nekter å ta flaska får vi finne ut av etterhvert...Håper kanskje at han tar kopp,
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Hei! Jeg har en gutt på 11 uker, og han kaster også opp av nan. Han er flaskebarn, og jeg får ikke til å amme. Har funnet ut at han bare kan drikke Collett mme. Gulper litt av den også, men ikke slik som av nan. For da kastet han skikkelig opp. Alt bare rant ut av ham.... Så jeg ville kanskje prøvd Collett hvis jeg var deg. Kjekt å kunne gi ham flaske hvis du skal bort!
blomstre Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Hei Tenkte når jeg leste første del at han kan ha kastet opp av overspising, da flasken kan være letter å suge ut av og mme er tyngre fordøyelig, men ettersom han også reagerte av så lite Hipp så kan det jo være at han reagerer ja. For barn med ømfintelige mager finnes det en mme som heter Nan HA1. Denne typen mme er mindre allergen og lettere fordøyelig siden melkeproteinet er hydrolysert. Tror den må kjøpes på apotek. Slutter ikke å la meg sjokkere av hvordan man blir møtt hos hs når det gjelder mme. Du fullammer jo! Man fullammer selv om barnet får mme hvis mor skulle være vekke av og til. Det er jo viktig for deg å finne ut om babyen faktisk reagerer mhp fremtidig introduksjon av grøt. Så spør om råd igjen, og vinkle det mot introduksjonen av grøt som inneholder mme istedet. Håper det løser seg :-)
petrapjusk Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2009 Takk for gode svar:-) Kommer nok til å prøve Nan Ha1 når/hvis det blir aktuelt. Introduserte kopp med vann i dag, og tror jeg skal klare å få han til å drikke av den. Håper bare ikke han kaster opp når jeg prøver mme igjen... Er utrolig irriterende med helsesøstre som ikke svarer på det vi spør om! Er jo tross alt våre barn, og vi må få ta de avgjørelsene selv. Hun burde heller hjelpe meg til å finne ut hva som er det beste alternativet for gutten min...(og det er ikke at jeg må være hjemme 24t i døgnet...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå