Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Vi har akkurat plantet sånn tuja-hekk rundt huset vårt, og jeg har noen spørsmål i forbindelse med det. 1. - går det an å drukne en tuja? hehe, jeg har altså hørt at de skal ha mye vann og at vi må vanne de selv om det regner ute, i hvertfall de første ukene. Men går det an å bli for ivrig?? 2.- hekken vår ble brun rett etter at vi hadde plantet den (i hvertfall deler av den), er dette normalt eller har vi gjort noe feil? når vi plantet de første plantene så hadde vi på rikelig med gjødsel, kanskje litt for mye, men det sluttet vi med når vi så at de ble brune, vi vanner de rikelig og alle ser ut til å overleve. 3.- jeg husker ikke akkurat hvilken tuja-sort det var vi plantet, husker ikke navnet men det er uansett den som vokser raskest, andre som har plantet den typen? hvor mye vokser de i året og går det en stund før de liksom begynner å vokse etter planting eller vokser de fra første dag?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har ikke spesielt grønne fingre, synes jeg selv, men plantene lever og trives ganske godt, her, sånn stort sett. Dessuten hadde jeg selv tuja-hekk (egenplantet) i forrige bolig. Så jeg prøver meg: 1) Ja, det går an å drukne en tuja. Etter hva jeg fikk vite på planteskolen, skulle en tuja-plante ha 5-8 bøtter vatn pr døgn. Det får den ved rundt 50-80 mm nedbør pr døgn (ganske så vått). Kom du over dette mistrivdes den og over 10 bøtter pr døgn var å drepe den etter få uker. 2) Jeg opplevde det samme, at ca hver 5. plante ble brun etter planting. Etter hva jeg fikk å vite kom dette enten av at planten hadde vært tørr for lenge fra "rotopptak" (planteskolen eller hjemme hos deg) til "rotslaging" etter planting, eller av hekk av dårlig kvalitet (tuja er visstnok litt sart, faktisk). I første tilfellet kan planten berges med godt med vanning, men det tar 1-2 år før den blir helt fin, men du taper vekst, og slike planter vil alltid vokse senere. I siste tilfelle må du plante nye planter. Så må du selv avgjøre om du har tid til å vente og se eller ikke. Selv plantet jeg nytt, for å få en hekk i jevn størrelse. 3) Ingen planter vokser særlig etter omplanting, og du skal ikke forvente særlig vekst i år. Nå vet jeg ikke om det var samme sort tuja jeg hadde, jeg var mer opptatt av vindsterkhet enn raskvoksthet, jeg hadde tid til å vente og skulle ikke ha den SÅ høy, ca 1,5 m. Jeg gjødslet heller ikke spesielt sterkt, men helt normalt, og området var kjent for "god moldjord". Det tok 8 år fra "planteskolestørrelse" (50 cm?) til den høyden. Klimaet på stedet var temmelig mildt, temmelig vått og nokså vindfullt. Veksten første året var 6-7 cm, senere minst det dobbelte pr år.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har et godt råd; sag den ned og riv den opp og plant en fin hekk. Thuja er harry og stygt!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Ja, det heter Thuja - om du skriver latin eller halvdansk.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Til du første som svarte meg: tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et langt og lærerikt svar:):), nå føler jeg at jeg kan litt mer;) Til holdkjeftenpådeg: skaff deg litt innhold i livet ditt, har du ikke annet å gjøre? ha litt kvalitetstid med ungen/ ungene dine i stede for å sløse bort tiden her inne når du bare har idiot-komentarer på lager, livet er kort, bruk det til noe fornuftig di sure kuse!
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Mange takk for omtanken. Det virker som jeg traff et ømt punkt der, gitt, siden skjellsordene sitter så løst. For å være pittelitt saklig, de fleste med litt grønne fingre er thujahatere. Unntak finnes såklart, men grunnen til at folk flest planter thuja er at de er billige og vokser fort. Det man ikke tenker på er at planter som vokser fort også har en tendens til å bli for store. Men har man en diiiiger hage, er det kanskje ikke noe problem. En ustelt thujahekk er direkte ulekkert, det samme gjelder om den blir vinterskadd. Men alt dette har vel du satt deg grundig inn i før du valgte hekktype? Eller?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Det er i alle fall viktig med riktig avstand mellom hvert tuja. Hørte en ekspertgartner uttale på radio at den optimale avtanden var 4 kilometer. M.a.o. - tujahekker er ikke noe særlig...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Folk må da vel få lov til å bestemme selv hav slags hekk de vil ha! Herlighet!!!
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Selvsagt. Men spør man om råd, så må man også tåle de som ikke er støttende.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Herregud.. kan ikke dere bare holde dere unna seriøse spørsmål hvis dere ikke har noe fornuftig å si da? Er vel ikke nødvendig å holde på sånn?? Syns forresten det var et utmerket spørsmål HI. Vi har også tuja(!) hekk. Den ser litt sliten ut etter vinteren, så vi lurer veldig på hva vi skal gjøre. Vi har plantet den for å "gjemme" oss for toget som kjører rett forbi vinduet vårt. Den var forresten ikke spesielt billig heller, du oppi her, bare så du vet det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå