Axelia Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Så et innlegg på 90+ om at overvektige med BMI over 30 ikke får føde i vann, heller ikke røykere... Hmm ... men hva slags grunner ha de for å nekte overvektige og røykere dette ? Ble så nysgjerrig jeg! Høres jo IKKE logisk ut.
Kinemor85 Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Jeg som la inn dette innlegget på 90+. Fikk en brosjyre som fortalte om forskjellige fødsler blant annet fødsel i badekar. Men glemte helt å spørre om hvorfor BMI og røyk har en rolle å spille i det. Syns det høres helt fjernt ut selv egetlig.
Axelia Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2009 Mmm... dette må vi finne ut av Kinemor85 Vi dytter innlegget litt og håper noen smarte sjeler kan svare oss.Ikke store responsen til nå men ... hehe ..
Kinemor85 Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Jeg som var hos legen i dag,men glemte da selvfølgelig å spørre om det! Noen ganger så blir jeg så imponert over meg selv altså! Men hvis det ikke kommer noen svar på det her,så skal jeg gjøre mitt beste for å huske på det til neste jordmor time i neste uke! )
Gjest Sauen er poppeklar! Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Kanskje de regner det for risikofødsler, at det er større risiko for både mor og barn om man er overvektig eller røyker, og derfor vil de ha mor "tilgjengelig" tilfelle de må gjøre noe akutt... Men det gjelder vel kanskje helst røykere, overvekt er vel helst en risiko for mor, og ikke for barnet... Nei, jeg vet ikke... Ble nyskjerrig nå=)
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Dette har eg også lest og derfor utelukket helt å få benytte badekar når eg skal føde. Har liksom bare lagt det helt på hyllen. Men så spurte jordmor meg om det var noe eg kunne tenkt meg som smertelindring. Hæ? sier eg. Det får jo ikkje eg lov til. Det kunne ho ikkje skjønne koffor. Forklarte dette med overvekt og at eg hadde lest at de ikkje fikk bade for om noe skulle skje oppi der, at en besvimer eller lignende så klarer ikkje jordmødrene å få en opp der fra. Det var noe tull sa ho, på kk på haukeland som ho jobber har ikkje ho noen problemer med å sende meg i badekar. MEN det er fordi eg e i så god fysisk form. Altså ikkje godt trent eller noe sånt, men eg har ikkje ryggproblemer og spretter i grunn rundt og beveger meg som før (med noen begrensninger, selvf ) selv om eg bare har 3 uker igjen til termin. Og eg var godt overvektig før eg ble gravid, men har ikkje lagt på meg mer enn 6 kg.. Utrolig nok. Og kremt.... Så røyker eg og, men det nevnte ho ikkje som noe problem i forhold til bading. Kan egentlig ikkje helt skjønne kontraindikasjonen mellom de 2 tingene. Så min oppfatting er at de behandler det litt med skjønn.. Altså at de ser tilfellene ann. Så eg ville hørt med sykehuset der dere bor. Er jo verdt å spørre iallfall. Eg kommer iallfall til å benytte med av det om det passer seg sånn.
Kinemor85 Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Det med røyken skjønner jeg fortsatt ikke. Men,det med bmi er jo bare piss da. Jeg kjenner maaange som "normal vektige" men som er overvektige hvis de ser på sin bmi. Jeg kan skjønne det hvis man ikke klarer og komme seg opp av badekaret,men de bør da ikke ta alle under en kam
juli-jenta Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Jeg var på fødselsforberedende kurs i går, på Ahus og der sa de at overvektige ikke kan føde i vann. Jeg turte ikke spørre om hvorfor siden det var så mange andre på kurs også, så det ble litt skuffende i grunn. Man kan bruke det som smertelindring, men selve fødselen kunne ikke skje i vann dersom man er overvektig. Da ble jeg litt skuffa siden jeg er større enn gjennomsnittet:( Å føde i vann ser jeg på som noe fint, selv om jeg ikke aner hva det innebærer å føde da:) Det må jo være nydelig å kunne få bruke vannet til sin fordel, og særlig jeg som har vondt i rygg og bekken, og vanskelig for å snu meg skikkelig, i vannet er ikke det noe problem. Selv om vekten forteller meg at jeg er overvektig så er jo ikke det ensbetydende med dårlig form, trener både spinning og styrke samt at jeg har hund som tures (ikke nå pga bekkenløsningen). Skulle vært interessant å vite hvilke grunner som ligger bak disse reglene for å nekte folk å føde i vann. Hun sa jo det at vannfødsel fører til mindre skader mtp å revne, at det er mer skånsomt for kvinnen og barnet...så da skjønner jeg ikke at bmi skal få bestemme hvem som er egnet eller ei.
Axelia Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2009 Hehehehe, dette er helt utrolig lesning:) Ler og blir frustrert om hverandre.Jeg måtte le av det at hvis det skulle bli komplikasjoner da den overvektige lå i badekaret, kunne ikke jordmødrene få deg opp igjen !?!?!?! Det kan da ikke være SANT ? Og man kan bruke det som smertelindring men ikke under selve fødsel... Kremt .. hvor dumt er ikke det? Mange her har hørt om dette med overvektige i badekar ,men ingen vet hvorfor ? De har vel ingen grunn annet enn at de kan riskikere å måtte vaske litt ekstra vann av gulvet ... Eller er ikke badekara store nok? For jeg mener *Kremt* at de fleste gravide er jo "overvektige" mtp utgangspunktet, hvis det var det som var "clue" ... Eller er det slik at røykere ikke burde dusje under graviditeten? Hm... Dette må vi få rede på jenter
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Nå ble jeg nyskjerrig på hvordan dette er! Jeg veide kanskje 5 kilo for mye da jeg ble gravid, nå er jeg gått opp ca 14.. så jeg er jo overvektig nå da.. Men høygravid! De må jo regne på BMI før graviditet da? Teit er det uansett!
Nyckelpiga Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Det er nok ikke fordi man ikke kommer opp av nannet igjen når man er overvektig, men fordi det oftere blir komplikasjoner under fødsel når man er overvektig eller røyker. Overvektige og røykere kan heller ikke føde på ABC, fødeloftet, storken osv, nettopp på grunn av at det oftere blir komplikasjoner. Tror man går under kategorien risikosvangerskap i begge tilfellene.
Nyckelpiga Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 tror du skal ligge på bmi over 32 før svangerskapet, eller no...
Axelia Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2009 Jeg skjønner argumentene Nyckelpiga,MEN komplikasjoner skjer da vel så ofte i fødesenga, sakosekken osv... Så om det skal være noe som skjer er jo seng ol rett i nærheten ... hmmm... Samme er det jo med røyking. Da blir jo problemstillingen : Hva er risikoen med BADEKARET i et risikosvangerskap?Man er jo ikke lenka fast med håndjern! Og selvsagt blir BMI regna utifra før svangerskap.Alle legger jo noe på seg, og det skal man jo =)
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har en BMI over 32 og jeg skal føde i vann... Så det der er bare bullshit! For å kunne føde på Føderiket kan man ikke ha BMI over 30 for det er større fare for komplikasjoner ved overvekt og skjer det noe er det 15 min i ambulanse til Riksen... Jeg skal føde på ABC på Ullevål og der er egentlig BMI grensa 32, men siden jeg har PCOS så så de litt mellom fingrene... Det viktigste for dem er at jeg har hatt et normalt svangerskap og fødsel før... Og skulle det skje noe på ABC så er det 2 minutter og jeg er over på vanlig føden... Skulle noe skje med meg mens jeg er i vannet og ikke kommer meg opp, så klarer de nok å få tak i et par til som kan hjelpe til med løft! hehe Eventuelt få tak i en av dise heisekranene! haha
juli-jenta Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Har lest meg fram til at de regner bmi før gravididet. Da var min 31, så det vil utelukke meg fra å ligge i varmt og godt vann. Har ikke noen som helst problemer med å komme meg ut av badekaret eller..jo...jeg må jo snu meg rundt og gå opp fra knestående, men det er jo fordi magen er i veien. Men, tanken på f.eks å ligge og rulle rundt i en saccosekk, da tror jeg at jeg seriøst ville fått problemer. Synes de heller burde vurdere svangerskapsforløpet under ett, har det vært problemfritt så bør vel ikke bmi alene utelukke muligheten for å føde i vann, noe som jo er mer skånsomt for både mor og barn( i flg studier jeg har lest om på nettet) . De har forresten kuttet ut med sakkosekker på a-hus, jordmor fortalte at de oppdaget "noe" i forbindelse med at de skulle fylle på ekstra kuler...Blod og fostervann trekker visst inn i sekken og er det uhygienisk eller...? Æsj!
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Tror ikkje det e snakk om å nekte en gravid badekar fordi ho var 5 kg mer enn bmi skulle tilsi.. Det har ikkje noe med overvekt å gjøre. Eg skjønner godt at de ikkje vil ha en dame på 150 kg i badekar, og så står de med ansvaret om damen skulle besvime oppi der. Det er ikkje akkurat bare å dra henne opp derfra da.. Da går det litt på at de setter sine egne helser på spill for å få damen opp fra badekaret. De kan jo ikkje beregne tid til heisekran og dilling om en fødene kvinne besvimer oppi badekaret. Da står det gjerne om liv, og det tar ikkje et par min å få henne opp derfra med kran da. Men er det en dame på 80 kg det er snakk om har en litt andre forutsetninger for å kunne få henne fort opp med litt ekstra hjelp. Men de fleste sykehus har nok skjønn på dette, og det er jo for guds skyld bare til å spørre om en får lov. Vi går jo jevnlig til kontroller og kan spørre. Så får man jo et svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå