HTC Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Har en i skapet, men har ikke forstått hva jeg bruker den til? Tips, råd og oppskrifter/fremgangsmåte?
TøffiTrynet☠ Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Nå har jeg Googlet litt for deg... Og det er jo en kombinert matlaging/serveringsdings!? Som du kan bruke til damping/pasta/drenering av yoghurt osv.. Ikke det at jeg har noe erfaring med det, men ta deg en titt på Tupperware.no eller noe sånt.. Og kikk på Iso Duo serien.. Kanskje blir du litt klokere..?
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2009 Ja, har googlet meg frem til dette jeg også, og har også tittet på tupperwere.no Problemet er at jeg fortsatt ikke forstår HVORDAN de bruker denne. Feks å legge varme pannekaker oppi så det holder seg varmt mens man sitter til bords, forstår jeg, men hvordan damper man fisk eller tilereder pasta og gr.saker i denne? Den kan vel ikke settes på plata siden den er av plast? Hmm..
TøffiTrynet☠ Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Du putter den i Micro'n?? For det er jo to deler, sant? Kanskje du tar litt vann i bunn, setter oppi den andre delen, og putter fisken oppi? Også inni Micro'n? Hehe... Aner ikke jeg, men prøv? -Og fortell meg gjerne svaret..
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2009 Micro? Kanskje det... har aldri laget mat i micro, så litt skeptisk... Micron min blir brukt til tining og popcorn...
TøffiTrynet☠ Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Jeg vet... Micromat er liksom skikkelig kjipern... Men vi får håpe det er noen Tupperware-dronninger her som kanskje kan svare deg. Lykke til, hvertfall!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Her er tupperwaredronninga!! hehe Kok opp vann med vannkokar og ha det nedi, legg på rista også legger du TINA fisk eller grønnsaker på rista og på med lokket. Eg har ikkje prøva den sjav men det er det eg har blitt fortalt. Det er viktig at det er tina for den kokar det ikkje......mange som går på den blemma. Ein ting er sikkert og det er at du må IKKJE setta den i microen, da ødlegger du den. Den plasten er ikkje beregna på micro. Lykke til!! ps den holder vafflar varme også
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Den holder vaffel, pannekaker, spagetti, poteter, grønnsaker osv varme på middagsborde. Kjekk å bruke mens du steker pannekaker Da slipper du at den første er kald før du er ferdig med den siste. Den er også kjekk å bruke når du skal servere kald is. Firkanta 2liter går akkurat i Skal den holde "ekstra lenge" kan du bruke kaldt eller varmt vann under risten. Kokende vann må jeg si jeg er noe skeptisk til. Skal du bruke den til feks spagetti kan du bruke rista som dørslag også. Dette er en hel serverings-serie som er helt topp. Det er vell helst de to andre som egner seg best til poteter, grønnsaker og kjøtt. I tillegg er det matvhende tilbehør som sausnebb, krydderbeholdere og kverner. Den er med andre ord _ikke_ beregnet til å lage mat. Men å bevare og servere Jeg brukte mine på koldtbordet under barnedåpen
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2009 Ok, jeg har forstått dette med oppbevaring slik dere beskriver. Det var det med matlaging jeg ikke forsto helt. Mammsen, du sier jeg kan dampe tinet fisk med kokende vann under risten. Nyttnick, du sier den ikke er beregnet til å lage mat i og at jeg ikke bør ha kokende vann i....? Slik jeg da forstår det, er den rett og slett mest egnet til å holde mat varm eller kald etter tillaging? Kan jeg ha den i ovn (ikke micro) for å varme opp pannekakene el.l eller skal den heller ikke inn i ovn?
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 I mine papirer står det helt klart at den "Tåler ikke mikrobølgovn eller ovn. Dog tåler innerbollen lettere oppvarming i mikrobølgovn" Den tåler opptil 85grader - det vil si varmt, ikke kokt vann. Vann koker ved 100grader.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Men når jeg ser på rubrikken for bare servofixen står det følgende; "ideel til camping - kan koke grønnsaker og poteter ferdige og holde maten varm eller kald" "Det varme vannet under silen er med på å holde maten varm" Men fortsatt gjelder det som jeg nettopp skrev i innlegget over. Så det må vell bety at du kan dampe maten varm ved å ha varmt vann i bunn, ikke kokende. Grønnsaker og poteter skal jo heller ikke koke, de skal bare dampe over varmt vann. Så da går jo det utmerket. Jeg antar at det er en god grunn til at vannet ikke skal være over 85grader. Mulig at plasten blir ødelagt og potensielt avgir giftige stoffer da? Feks. Smeltende plast er jo farlig?
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2009 Aha! Tusen takk! Jeg fikk den i gave og det fulgte ingen bruksanvisning med, men hun som ga den snakket også om at jeg kunne "lage mat med den", men da vet jeg nå at det kan jeg ikke. Da får jeg bruke den til servering/oppbevaring av varm/kald mat =)
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Værsegod. Det kan være at konsulenten har lagt vekt på den siden når hun har omtalt produktet..... Jeg vil nok si at den er litt på kanten og heller foretrukket andre metoder for å lage maten min Men, det kan jo vøre kjekt å ha i bakhodet om behovet skulle dukke opp en gang. Det er jo godt mulig at grønnsaker smaker mye bedre når de er dampet på den måten? Selv ville jeg fokusert på alle fordelene rundt serveringen Kanskje jeg burde prøve å dampe grønnsaker i den en dag slik at jeg er forberedt om det kommer frem på et av mine party Jeg har ikke bitt meg merke i den funksjonen tidligere.
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 27. mai 2009 Mulig det er greit å dampe gr.saker, men ville tro det er best å gjøre med kokende vann? Ja,ja. Synes det forsåvidt går superfort å dampe gr.saker på plata, så det er ikke så viktig for meg, men hvis du tester ut, så skriv erfaringen gjerne her inne også =)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Eg skreiv kok opp vann, her i huset så går det bestandig noko tid frå vannet er koka opp i vannkokaren til eg brukar det, står ikkje og ventar på at den skal blir ferdig..... Kva dei nøyaktige gradene er veit eg ikkje, eg forteller slik eg har blitt fortalt det. Det er ingen giftstoffer i TW sine produkter!! Det er jo kjernen bak produkta!!
HTC Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 27. mai 2009 Da vet vi at vi trygt kan bruke oppkokt vann til 85 grader til evt damping av gr.saker. Kan jo være kjekt å prøve en dag, da kan jo gr.sakene settes rett på matbordet og dampe seg ferdig der. Vet du hvor lang tid det tar ca?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå