vildejenta Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Her har jeg og mannen forskjellige dialekter, noe som resulterer i at ungene snakker en helt vill blanding av begge dialektene ispedd noen bokmålsord fra barnehagen der de fleste snakker bokmål. Er det sånn hos dere også?
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Vi bor i Bergen og ungene snakker nå kav bergensdialekt selv om jeg er stril (utenfor Bergen) og mannen er fra Stavanger :-) Blir påvirket i barnehagen ;-)
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Sambo og jeg har forskjellig dialekt. Jeg har selv blandingsdialekt, og sambo har ganske bred dialekt. Storesøster snakker dialekten fra her som vi bor. Blir også påvirket i bhg.
Canari Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Snakker samme dialekt som pappa, stor sett, fordi det også er slik de snakker i barnehagen, eller - dialekt og dalekt, er vel mer bokmål :-)men enkelte ord fra mammas dialekt, søtt! kan hende hun snakker litt forskjellig til oss også.
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Nå sier ikke guttungen så mye, men høres ut som om det holder seg til østlandsk altså ) Gubben er vestlending, men legger om veldig til østlandsk så lenge han ikke snakker med sin familie
Fire småtroll Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Her har ungene valgt forskjellig, den ene gutten skarrer på r'en og den andre gjør det ikke.. De prater så forskjellig at folk bemerker det faktisk, ganske merkelig
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Mest bokmål, men noen innslag av trønderske ord. Nå er jeg slik selv, har mest bokmål selv.. Pappa er østlending, mamma er trønder. Jeg har hele livet prata blanding. Han blir nok ikke den som er mest påvirket av forskjellige dialekter, men får se når han blir litt eldre. )
gærne ko Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Vår snart 3-åring snakker trønderdialekt ispedd en del nordfjorddialekt (min) og litt bokmål (pappan). Er så søtt atte Han har vel fremdeles en del av mine ord og tonefall, men blir meir og meir trøndersk. Om eg spør om han kan sei f.eks ungane, så blir det ungan. hehe
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Vi snakker samme dialekt, men bor et sted hvor det snakkes en annen dialekt. Ikke sånn voldsom forskjell, men absolutt veldig hørbar. Ungene snakker noe midt i mellom. I barnehagen får vi høre at de snakekr som oss, mens vi og familien synes de snakker som de lokale, så da er det vel midt i mellom da ;-) Hos naboene er det enda mer komplekst, der har faren samme dialekt som oss, de bor jo på samme sted som oss, og moren er fra andre siden av landet. Ungene deres snakker slik som våres unger, litt mer lokal dialekt kanskje.
-------- Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Han snakker den dialekten dem snakker her på stedet vi bor. Den er samme type dialekt for faren, bare at far snakker litt bredere. Også har han noen ord fra min dialekt blandet inn..
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Ja, her snakket/snakker barna slik som meg frem til de er rundt 3 år (pga økt innflytelse fra bhg kan jeg tenke meg), så legger de om til dialekten her vi bor. Og fortsatt kan eldste på 6 år ha et og annet ord/tonefall fra min dialekt. Og hun tar fort etter når vi drar på besøk til hjemstedet mitt!
meg & to små vampyrer Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Han snakker min dialekt som de også snakker i bhg. Men han bruker en del ord og uttrykk etter farens dialekt også. Faren er vestlending (stril fra utenfor Bergen) og jeg er østlending. Nå skal det sies at jeg er miljøskadd etter mange år i Bergen og bruker en del av de samme uttrykken selv også da...
SuperGlad Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Vi bor i Tr.heim men jeg er nordlenning. De er begge trønderske til de grader, men jenta mi på 3 har i det siste plutselig lagt om helt dialekt til min når vi har snakket. Veldig komisk for meg å høre på da jeg nettopp har "slått meg til ro" med at barna mine er trøndere
erteposen + 4 Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Mine adpoterte mye av min dialekt første årene, men nå snakker de kav bergenser. Vi må nesten le av hvor snålt det er at vi har barn som snakker bergenser. To ulike dialekter snakker vi foreldrene, som er markante på alle måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå