Gjest Skrevet 27. mai 2009 #26 Skrevet 27. mai 2009 Ehhh... Javel. Heldig for meg da, at jeg ikke er så lat at jeg tar mannens sko og sokker, men mitt eget. Og tvilsomt at du får ambulanse til sykehuset pga ei sår nese.... sånn satt på spissen.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #27 Skrevet 27. mai 2009 Hvorfor er det synd på han? Hvor mange har ikke kommet ned fra det fjellet med forfrysninger både her og der. Ødelagte lunger og hjerner pga oksygenmangel (OK; har ikke dokumentasjon på det da!), amputerte fingre og tær og andre ledd pga kulde og diverse uhell som kan ramme en i ett slikt miljø. Det er større sjanse for å forfryse seg på ME enn å ramle når man henter posten som også er trukket frem, og det vet disse klatrerne, så de har kun seg selv å takke! Kun seg selv.
Tøysetipp Skrevet 27. mai 2009 #28 Skrevet 27. mai 2009 Vi snakker ikke sår nese, vi snakker om en slintrete nese. En kompis fikk ambulanse da han skar seg stygt i fingeren, slik at han måtte operere. Han var svimmel. Jeg hadde også blitt svimmel om jeg måtte sniffe blod:-s Føyer meg i rekken av hva andre har nevnt under her. Mye er selvforskyldt pga. uaktsomhet. Røyking, usunn livsstil etc. Jeg føler likevel med de.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 27. mai 2009 #30 Skrevet 27. mai 2009 Jeg er såååå enig assa. Kan egentlig takke seg selv. Dumme mannen
annki83 Skrevet 27. mai 2009 #31 Skrevet 27. mai 2009 jeg har personlig aldri heia på en eneste ol deltaker, dritter i landslagene, alexander var vel den siste i rekke.. å han har jeg heller ikke noe tilovers for. osv. finnes ikke patriotisk i det helle tatt. så at alle er det når vi gjør det godt stemme slett ikke! jeg har ikke den store medfølelsen for denne idioten som klatret opp på verdens høyeste fjellet å holdt på å ta livet av seg å de som måtte redde han heller. jeg menner når du gjør noe sånn får du ta ALT ansvare selv også når det går galt. de pårørende er en annen ting. de syns jeg faktsik litt synd på. at media dekker det er helt ok for min del.. noe må da de også gjøre.. men jeg gidder ikke å lese de innslagene som handler om denne type ulykker og nyheter.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #32 Skrevet 27. mai 2009 Selvsagt synes jeg synd på mannen. Det er jo bare fryktelig tragisk om han må amputere, uansett hvor mye det var hans eget valg å klatre opp fjellet. Tror en del her inne trenger litt kursing i empati og medmenneskelighet.
Ksenia & Anjem Skrevet 27. mai 2009 #34 Skrevet 27. mai 2009 ingen sympati herfra heller..for en tulling!!!
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 27. mai 2009 #35 Skrevet 27. mai 2009 Jeg sidestiller nesten "sensation seeking people" med andre mennesker som sliter med en eller annen form for avhengighet. Forskjellen her er vel at hans evt amputasjon grunnet bestigning av et fjell kommer til å bli smurt ut over alle forsider, det gjør ikke amputasjonen til en alkoholisert gammel dranker.
Tøysetipp Skrevet 27. mai 2009 #36 Skrevet 27. mai 2009 I beg my pardon, jeg har ikke fått med meg hva han skal amputere. Penisen? Siden det er slik oppstandelse rundt dette? Han har livet i behold, på et veldig stort på tross av.. prikk prikk prikk. Den alkoholiserte får for øvrig min sympati også. Heldigvis har jeg den evnen, som jeg velger å kalle menneskelig empati og forståelse.
Sjefsmegga Skrevet 27. mai 2009 #37 Skrevet 27. mai 2009 De får ta høyde for at slikt kan skje de som driver med den slags. Både klatring, basehopp og andre ekstremaktiviteter med liv og helse i fare. Kansje bra at media dekker det, for å advare mot idiotien. Hva i all verden skal de på de helvetes forblåste fjellnausene lurer jeg på når det koster ene etter andre livet, tenker de ikke på familiene sine overhode?
Jenny-penny Skrevet 27. mai 2009 #38 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes synd på han, MEN han overlevde! Hvis han må amputere så vil jeg si at det er vell bare en strek i regninga når man nesten var erklært død? Med tanke på skattepenger skal jeg ikke engang begynne på tankene mine rundt det. For vet om mange mennesker som suger de til seg uten å løfte en finger..
Gjest biss med twins Skrevet 27. mai 2009 #39 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes det er viktigere hva de som reddet han føler, og de syns synd på han. En god venn av oss som var med og fant han. Han prøvde bare å være den første til å bestige uten oksygen, en ganske stor utfordring som ikke gikk så greit..og skattepengene går til ufattelig mye skræl, men her reddet de tross alt et liv da.
Fiolinen Skrevet 27. mai 2009 #40 Skrevet 27. mai 2009 Kjempefint for de at du har gjort deg opp en mening om dette, så bra! Det høres ut som du tror Jarle Trå er en vanlig dødelig som bare fikk lyst å gå på Mt. Everest en dag. Jarle Trå lever av å gå på slike turer. Det er dette han bedriver sin tid med, dette er jobben hans. Han er en godt vant fjellmann, som er meget godt rustet til å takle høyde. Det var heller ikke høydesyke det var snakk om, som gjorde at han måtte ha hjelp ned igjen. Jeg har nær familie som har besteget en topp på 7000 moh, med Jarle Trå som leder, og han fikk masse skryt for hvordan han la opp turen. Ikke mess om at de er egoister, og at vi som skattebetalere må betale redningsaksjonen. De som reddet han var sherpaer (et folkeslag som bor i høyden 3000-4000meter, og som takler dette, de tjener faktisk masse penger på å bære utstyr for klatreekspedisjoner) I tillegg var det andre klatrere i området som bistod. At han valgte å gå uten oksygen får så være, folk har gjort dette før, og det har gått bra. Vi vet ikke nøyaktig hva som har hendt, som gjorde at han ble dårlig. Gå deg en tur i skogen og luft hodet ditt, og la folk gjøre sine ting!
Gjest biss med twins Skrevet 27. mai 2009 #43 Skrevet 27. mai 2009 Da har jeg misforstått det med oksygenet;) Og det var vel en sherpa som fant han, men kameraten vår og et par andre klatrere som hjalp han ned. *lese litt mer før hun kommenterer*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå