Gjest Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Egoistisk å sette pårørende i en sånn situasjon og de som måtte hjelpe ham ned i livsfare! Samme med de idiotene som hopper fra fjelltoppene rundt om i norge! Her brukes norske skattekroner på å redde de ned og folk risikerer livet for å få de ned.. Jeg blir så provosert! Synes folk vikrelig synd på dem? Media dekker det jo fullt opp og jeg blir bare irritert!
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Har heller ingen sympati for de. De vet at det de holder på med kan ende i døden. De velger selv å utsette seg for den faren. Så derfor synes jeg de selv også bør ta kostnadene ved eventuelle redningsaksjoner. Evt skaffe seg en dugelig forsikring som dekker ALT.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Kunne ikke vært mer enig med deg! Har stor medfølelse for pårørende til slike mennesker, men klarer bare ikke helt å presse fram de milde gode følelsene ovenfor dem som utfører skjebnen og livet på den måten mot bedre viten selv.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Men du hadde sikkert velta deg i nasjonal mediagledesorgasme om han hadde lykkes med en eller annen bragd som var like dristig og som kunne bygge vår nasjonalfallos, som alle andre. Det er bare når det går galt at det er hans eget problem, ikke sant?
It's all about me Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes at de skulle ha vært egne forsikringer for slikt, trenger de assistanse så dekker den det. Har de ikke forsikringa så er de gjeldsslaver etterpå. Både slike ting som han og basehoppere er super egosister. Andre folk må dekke kostnader selv evd ulykker hvis de har opptrådd uforsvarlig eller no, mens han blir hyllet som en helt. Merklig.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Jeg for min del kan med hånden på hjertet si at dethadde brydd meg langt ooppi et sted solen sjeldent skinner om han var første nordmann på den fjelltoppen eller ei. Er vel skremmende lite patriotisk av meg til tider ;-)
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Det tror jeg ikke noe på. Vi har alle heia på OL-deltakere, kost oss med at Nansen var stor mann og finansiert fotball-landslaget bare så vi kan få leke med de store.
Sivalur Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Enig med HI. Og for å kommentere sug lut, han blir jo allerede mer eller mindre hyllet, det står om han i alle aviser og det står at ingen andre har overlevd så lenge der oppe osv osv. Skamme seg skulle han, kommer ikke til å få noen nasjonalistisk stolthetsfølelse over det stuntet der. Da er det noe annet med Alexander Rybak, hehe. Husker for mange år siden var det en brite eller noe som hoppet ut fra Prekestolen, hvor det selvsagt er forbudt med basehopping. Ble liggende på en fjellhylle og ingen ante om han levde eller ikke, men pga været var det ikke mulig å sende noen til å redde han. Og familien var rasende på Norge som ikke gjorde noe for å redde denne dusten, som hadde brutt loven av egen fri vilje! Arg...
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Du vil ha det flatt og oversiktlig i verden, med andre ord. Noengang vurdert hvor vi ville vært om alle tenkte slik?
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Hoh, skattepenger ja. Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til epiduraler under fødsler, faen heller, det er selvforskyldt smerte, det er så EGO.. Null sympati for mennesker som har det vondt så lenge det er selvforskyldt!! ...not
cherry coke Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Jeg klarer å synes synd i et menneske som har vært i helvete i 50 timer, selv om det er selvforskyldt eller ei. Håper bare han vil klare seg uten noen varige mèn og at han aldri vil prøve på noe slikt igjen.
erteposen + 4 Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Det er en viss forskjell mellom dette og t.d. basehopping i Norge. Redningsaksjoner på M.E er drevet og utført av klatrere som gjør det samme selv, og en setter ikke livet på spill til redningsmannskap som aldri hadde gjort dette selv. Det er stor enighet i klatremiljøet at å bestige M.E er helt greit, men uenighet mth. til å kutte ut oksygen. Lederen av klatreforeningen var ikke spesielt begeistret. Er enig med deg altså, men der er en forskjell som er viktig. Det jeg reagerte mest på er at støttegruppa rundt han reagerer på UD og at redningsaksjoner ikke ble satt i gang. Uten oksygen er dette rent idioti, og en kan ikke kreve at UD ordner opp hele tida. KLatedama erteposen
Kamomille Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Her er det vel familien som har stilt økonomiske garantier for redningsaksjonen, så dette går da ikke ut over våre skatterkoner??? Ekstremsport ER egositisk (på lik linje med annen elitesport!) - det er vel ingen tvil om det. Det handler jo kun om egne opplevelser og det å bryte egne barrierer. Men hva er det du blir så provovsert av her da? At media dekker saken? media dekker jo alt av ulykker, krig og annen elendighet. Det er vel ikke noen forskjell på denne dekningen og annen ulykkes-dekning?
Sivalur Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Vil ikke ha det flatt og oversiktelig nei, men synes ikke folk skal forvente at andre risikerer liv og lemmer for å redde dem - når de faktisk har brutt loven. Nå har jo ikke han på mount everest brutt loven da, men han gjorde jo dette av egen fri vilje og mot bedre råd...
Tøysetipp Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Å leve er en risikosport. Å gå til postkassen. Det kan hende du snubler i altfor store sokker, eller gubbens altfor lange sko, skaller hodet i stakittgjerdet og spidder nesen til naboens store navlebeskuende begeistring. Ambulansen må kjøre i stor hastighet til sykehuset for å redde den slintrete nesen din, som du selvforskyldt forsaket ved å ta en så uklok beslutning. Neste gang tar du på deg fortformssko til postkassen. Sant? Bare sånn satt på spissen.
Canari Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Og jeg har lurt litt på på hvem som er ansvarlig dersom noen i en redningsaksjon som blir nødvendig på bakgrunn av denne typen oppførsel, mener da uaktsom og eventuelt rettsstridig opptreden, kan bli ansvarlig for uaktsomt drap eller kan bli erstatningsansvarlig dersom en i redningsaksjonen dør eller blir skadet? dette forutsetter selvfølgelig at den uktsomme fremdeles er i live så man har noen å rette anklagen mot eller at kravet rettes mot boet.
Odd Molly Skrevet 27. mai 2009 #18 Skrevet 27. mai 2009 Hvis vi snakker penger her er det vel flere kostnader involvert for Norge med alle redningsaksjonene i påska... Smarte folk som drar ut på langtur i fjellheimen uten hverken utsyr eller kunnskap. Burde kanskje vært en lov mot det også da, eller at vi rett og slett ikke skal redde de? Betale selv? Selvsagt føler jeg empati med denne mannen som har hatt det fryktelig vondt, uansett bakgrunnen for hvorfor han gjorde det.
AO3 Skrevet 27. mai 2009 #19 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes han er griseheldig som overlevde - de fleste i hans situasjon gjør ikke det! Dessuten fatter jeg ikke hvorfor folk gidder bestige Mount Everest. Jeg så et program om det på TV - de går jo f***meg i KØ oppover for å bestige toppen! Hva slags ekspedisjon er vel det?! Det har bare vært 1000+++ stk der før deg, liksom? Det er industri å få folk på toppen? Hva med å skaffe seg en ny hobby som er både tryggere og mindre ressurskrevende?
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #20 Skrevet 27. mai 2009 I slike klatreekspedisjoner er klatrerne selv som utfører redningsoperasjonene. Dårlig med røde kors redningsgrupper på de trakter. Så etter mitt syn er det noe helt annet med ulovlige basehopp der man ved en evt redningsoperasjon risikerer frivilliges liv. Og går man inn på galeien om at man må betale for redning og helsestell selv, blir det vanskelige grenseoppganger. Hva med de som odd molly nevner, påsketurister med dårlig smurte ski? Hva med røykere? Overvektige? Nei, kun de som gjør ulovlige ting må kunne stilles økonomisk ansvarlige etterpå. Og det er klart jeg synes synd på folk som må amputere, enten de har klatret i Himalaya eller røykt for mye
Gjest Moave Skrevet 27. mai 2009 #21 Skrevet 27. mai 2009 Jeg kan godt ha medfølelse med klatreren og håpe han blir frisk. Men jeg synes han har oppført seg utrolig uansvarlig og tankeløst. Og jeg blir kvalm av støttespillerne hans som kritiserer UD for manglende hjelp, til tross for at de har stått på i flere dager for å skaffe hjelp til ham. Skjønner ikke hvorfor UD ikke tør si at det ikke er deres ansvar.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 27. mai 2009 #22 Skrevet 27. mai 2009 Dette er jeg uenig i.. En kan gjerne si at det var ansvarsløst og dumdristig, men at en ikke synes synd på ham er drøyt.. Så flott at det gikk bra!! :-)
Raych Skrevet 27. mai 2009 #24 Skrevet 27. mai 2009 Jeg synes ikke synd på dem, men jeg føler ofte med de pårørende. De er jo som regel en uskyldig part i det hele.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 27. mai 2009 #25 Skrevet 27. mai 2009 Hehe.......... norske skattekroner blir brukt på mange selvforskyldte tragedier.......... jeg nevner i fleng røykende lungekreftpasienter, alkoholikere med leversvikt, rusmisbrukere( jada jada narkomani er en sykdom men folk velger jo å begynne med rus selvom bakgrunnen for valget ofte sikkert kan være tragisk oppvekst og lignende), folk som kjører for fort og havner i ulykker, folk som spiser seg tjukkere og tjukkere og pådrar seg livsstilssykdommer som Diabetes type 2, røykende KOLS pasienter, foreldre som skilles og belaster rettssystemet med tid og samfunnet med kostander fordi de får fri rettshjelp og ikke klarer å bli enige om samvær og sånn kunne jeg fortsatt å ramse opp i en evighet........... Poenget er at hvis alle hele tiden hadde tatt de rette valgene og aldri gjort noe dumt så kunne redusert skattesatsene i det landet er betraktelig.... men vi trenger alle hjelp noen ganger og uansett om folk er skyld i sin egen ulykke så fortjenner de hjelp....................Det å bestige fjell og drive fysisk aktivitet syns jeg virkelig er en positiv greie og jeg sponser mye heller denne karens redningsaksjon enn gratis sprøyter til narkomane................ det eneste som er dumt i saken med han klatreren er at andre må risikere liv og helse for å redde han. det poenget kan jeg være enig i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå