Gå til innhold

Han har plutselig begynt å gulpe - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 1 mnd. Etter ca en mnd på morsmelk og noe mme har vi nå gått helt over på mme. Men nå har han begynt å gulpe så voldsomt, enda han får samme mengde som før. Han gulpet ikke av mm. Så nå lurer jeg på om det kan være en reaksjon på mme? Kan det være at han ikke tåler den? Andre som har opplevd liknende? Vi bruker nan 1.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han fått morsmelken på flaske også? Flaskebarn sliter vel litt mer med gulping enn de som ammes tror jeg pga svelging av luft. Finners fler flasker på markedet som skal forhindre dette. Også viktig å ta hyppige rapepauser :-)

Morsmelk er også lettere fordøyelig enn mme. Og når man gir de to i kombinasjon så virker enzymene i morsmelken også på mme'en, slik at man vil nok merke en forskjell når man går over på bare mme.

Ved hvilken temperatur blander du i nan pulveret? Viktig å følge anvisningen på pakken. Nestlé sier om sitt produkt at proteinene i det kan bli tyngre fordøyelig hvis man blander ved høye temperaturer (har spurt de om dette på mail). Nan skal jo blandes ved 40 grader, da er det viktig å lage ferske måltider hver gang!

Håper dere finner ut av det. Har har hatt en gulper selv, men på henne var det ikke noe som hjalp. Varte helt til hun runda 10 mnd..... var ganske lei da ja :-/

Skrevet

Det kan være noe i det du sier ang flasker, ja. Han har en tendens til både å rape og gulpe mer de gangene han har fått flaske. Så kanskje det er undertrykt luft som skulle vært kommet opp før... Vi får ta flere rapepauser og se hvordan det går. Litt gulp må man vel regne med. Det viktigste tenker jeg, er å avkrefte en ev. reaksjon/allergi...

Kan nesten merke en forskjell allerede, han har sjeldnere avføring. Tidligere hadde han opptil 9 avf. om dagen (om ikke mer, kom ut av tellinga til slutt!). Men vet du hvordan det fungerer med sånn maltekstrakt? Har fått med meg at dette kan være lurt...

Ang. blanding synes jeg det er vanskelig å vite om vannet er nøyaktig 40 grader, uten at vi må stå med temp. måler hver eneste gang. Derfor har vi bare kokt opp vann til 100 grader, avkjølt, blandet i, og dryppet på håndleddet for å kjenne at det er passe/kroppstemp. Er dette rett eller riv ruskende galt??

Huff, mye å sette seg inn i for en nybakt flaskemamma....

Men tusen takk for raske, gode råd :)

Skrevet

Hei igjen.

Du kan jo legge ut en ny tråd her å høre om det er noen som har noen gode flasker å anbefale mhp luft.

Malt har ikke vært nødvendig her. Trenger ikke ta tiltak bare fordi det har blitt færre bærsjebleier. 1 om dagen holder :-) Så sant han ikke begynner å virke plaget av hard avføring da. Har sett folk har tipset om at lactulose er bedre for de små magene da, men her ville jeg absolutt forhørt meg på helsestasjonen først.

40 grader er bare litt varmere enn kropstemperatur. Bland varmt kokt vann og avkjølt kokt vann. Du finner fort ut riktige forhold. Kan jo være verdt å prøve for å se om det hjelper. For andre har det hjulpet å bytte merke, ser mange er fornøyde med Hipp.

Mange praktiske råd å finne på www.flaskeposten.org foresten hvis du ikke allerede har funnet veien dit. Der kan man kjøpe bok også!

:-)

Skrevet

Hei! Jeg har en liten flaskegutt på 11 uker, og her bruker vi Dr.Browns flasker. De får du på apoteket og div. barneutstyrsbutikker. Vi kjøpte på Barnas Hus. Kjempegode flasker som gjør at barnet ikke svelger luft, og det blir ikke vakum i flaska, så du trenger ikke så mange pauser. Ellers kan jeg si at vi bruker Collett mme, for lille knert gulper noe grusomt/ kaster opp av nan. Gulper av collett også, men ikke så mye som av nan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...