Gå til innhold

Organisering av bokhyller...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke bøker setter dere hvor? Altså.. har ikke all verden av bra litteratur, men har nok bøker til at jeg kjøpte meg bokhylle.. Bokhylla er fin den, men hva skal jeg sette i den? Har ei bittelita leilighet, så er ik plass andre steder enn i stua.. hmmm... Har jo pensumbøker for et år og det er jo over 20 bøker.. men..

enten ødela bokhylla stua mi, eller så kan jeg gjøre det bedre med den.. akkurat nå er dette mitt største dilemma.. haha :P sitter egentlig å ler av meg selv, ble liksom ikke som det skulle :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sortert bøkene mine på farge, jeg, haha. Da syns jeg inntrykket ble roligst (har bonde fra ikea med mange, kvadratiske hyller/hull i). Lyst øverst, mørkere nedover. Og jeg har alt fra "coffee-table-books" til engelsk høylitteratur via tegneserier og barnebøker. De kjipeste pensumbøkene har jeg i bokhylle på "kontoret" hvor ingen ser dem likevel *har litt for mye bøker i forhold til bokhyller*

Skrevet

Kun skjønnlitteratur på stua, 3 brede hyller, alfabetisk sortert.

Skrevet

hmm.. får vel bare være litt hummer og kanari her.. har så sinnsykt lyst på ei fin leilighet, men mistrives jo i utg pkt. Tenkte at å få rydda opp litt gjorde susen, men nå er jeg midt oppi kaoset.. hmm...

tenk hva en bokhylle kan gjøre med hue mitt.. jeg har for lite å ta meg til i livet for tiden virker det som :P hmm...

takk for svar :)

Skrevet

Jeg har først norske på en vegg, så ikke-norske på en annen. Deretter sortert i krim, vanlige romaner, si fi, lett underholdning, kjedelig litteratur, biografier, pensum bøker, interessante pensumbøker og annet

Kokebøker er på kjøkkenet:)

Skrevet

Oppslagsverk i ei hylle, skjønnlitteratur i ei, faglitteratur for seg.

Skrevet

hvor mange bøker har dere sånn egentlig? og alder på dere?

hmm... jeg burde virkelig lest mer.. var flink en gang.. men er jo enda relativt ung :P kanskje sånn kommer etterhvert, men da må man vel også kjøpe bøkene.. tror jeg begynner å bli overtrøtt her.........

Skrevet

Oppslagsverk står lettest tigjengelig. Reiseliteratur står i hylla bak døra. Barnebøker og tegneserier så lagt ned at ungene får tak i dem. Kokebøker som brukes på kjøkkenet.

Ellers har jeg en stor avdeling for krim, en for eventyr og fantasy og en for annen skjønnliteratur. I tillegg kommer avdelingen for gammle bøker, hobbybøker og en diversekategori der jeg plaserer det jeg ikke har en egen plass til. Fagbøker står stort sett på kontoret og søtsuppe på soveromet.

Vi har mange tusen bøker og det bare øker på. I tillegg til at det er fullt på biblioteket har vi bøker i stua, på kjøkkenet, i kasser på loftet, på soveromet og på badet. Vi har til og med en samling lydbøker i bilen :-)

Skrevet

Vi har felre tusen bøker, barna har en bokhylle hver på rommet, vi har bokhyller med skjønnlitteratur i stua, barnebøker, reiselitteratur og tonnevis med faglitteratur i gangen (masse fagbøker på loftet, pocket på loftet... Vi har bøker over alt, det tyter!

Skrevet

Har sortert på tema, sånn ca. Faktabøker, barnebøker, kokebøker, og så skjønnlitteratur delt inn i fantasy, serier, klassikere. Pakket ned pensumbøkene i banankasser, har skrekkelig mange. Kun "aktive" skolebøker framme, men ikke i bokhylla, de er i vesker/sekker jeg bruker til skolearbeid.

Skrevet

Vet ikke hvor mange bøker vi har nå, men det begynner allerede å hope seg opp igjen... Har flyttet en gang i året de siste fire årene, og har gitt vekk kassevis med bøker hver gang fordi jeg ikke har hatt plass til de... Gleder meg til å få større leilighet og flere bokhyller, da skal bøkene sorteres alfabetisk og etter genre!

Skrevet

Vi har 4 hyller i stuen (3 hele og 2 halve da), med skjønlitteratur sortert alfebetisk + en med barnebøker. Og 4 ikke helt fylte på kontoret med studiebøker, faglitteratur, populærvitenskap etc, en med barnebøker på barnas værelse... og som hun over bøker overalt hehe... på soverommet, badet, kjøkkenet ;)

Vi er begge litt under 30 :)

Skrevet

Nå har ikke jeg bokhyller i stua, hverken her eller har planlagt i huset (til min mors store skuffelse, for bokhyller er jo et sant fint møbel)

Men har en halv hylle stående på Jonas sitt rom. Ikke mange bøkene i, men de er sortert etter type og så størrelse. Er mest kokebøker, noen barnebøker, litt skjønnlitteratur og mange album.

Skrevet

Vi har mange bøker og de har fyllt opp de hvite billy-bokhyllene våre til randen. Her ligger og står de om hverandre og fyller hvert eneste hull. Serier er samlet da, ellers er det ingen organisering ;)

Syns det ser mer helhetlig og ryddig ut når de står på denne måten, enn at alle står rett vei og det blir mange tomrom.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har ikke bokhylle, vi :) Jeg skal kjøpe og ha en dag vi får eget kontor, vil ikke ha i stua.

Men når jeg engang hadde var det sortert etter tema, og størrelse.

Skrevet

Jeg ønsker meg et bibliotek med peis i drømmehuset vårt, syns bøker er estetisk vakkert, og vi er 29 og 33 år gamle :)

Skrevet

Vi har grovt regnet 2000 bøker. Tett plassert i 8 store bokhyller i bibliotekstuen vår + en del kasser på loftet.

Grovsortert etter sjanger.

Skrevet

Vi har haugevis av bøker, sortert etter tema og høyde, i Billy bokhyller fra ikea. Vi har dører på de fleste hyllene, enten glass eller tre. Syns det ser litt ryddigere ut i stua da, siden vi har så liten leilighet.

Hvis ikke du har så masse bøker, men vil det skal se pent ut, kan du jo som noen skrev sortere bøker etter farge. Eventuelt legge noen bøker ned, ikke stående opp som er vanlig, for litt variasjon. Ellers kan du pynte innimellom med litt bilder i fine rammer, klokke, mini-plante etc, så det ser litt finere ut.

Lykke til!

Skrevet

Her har vi 4 store bokhyller på stua, fra gulv til tak. Hver hylle er ca 1 meter bred.

Vi har kun skjønnlitteratur og barnebøker der. Alt er sortert etter forfatter, og når de er skrevet.

Har fortsatt masse bøker på loftet som ikke har fått plass ennå.

Synes ikke det er så fint når bøkene er sortert etter farge. Virker som om de ikke er lest da, men bare satt der på grunn av fargen:) Vet ikke hvorfor jeg har den oppfatningen, men tenker det hver gang jeg ser slike løsninger. At bøkene bare er kjøpt for pynten sin del...

Fagbøker står på kontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...