Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 det satt en på håndkleet jeg tørket meg med etter dusj.. kjente ikke noe da jeg tørket meg men nå har jeg en slags liten blemme med en rød ring runft på den ene armen. det er ikke vondt, bare litt ømt, omtrent som en kvise, og det klør heller ikke. edderkopper i norge er vel ikke giftige nok til at dette kan være farlig for meg eller babyen i magen? er 24 uker på vei.. noen som vet?
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg trodde ikke det fantes edderkopper her til lands med kraftige nok "tenner" til å klare å bite gjennom menneskehud jeg da, men uansett skal ikke noen være spesielt giftige heller.
Miss Misantrop Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Det er funnet farlige edderkopper i Norge, men det er få og de er ikke "norske" arter. Vet jo ikke om du bor i norge en gang da men........ Har selv blitt bitt av edderkopper flere ganger og så svært giftige (i tropene) men er fremdeles her... Det farligste med edderkopp bitt er allergiske reaksjoner (ville trolig alt ha vist seg) og spredning av infeksjoner...
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 En nabo av meg ble bitt og fikk akkurat samme røde ringen rundt med blemme i midten. Synd han er død nå.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Det var sikkert pga deg da du hev ut jøtul ovnen din fra verandaen og traff han i hode eller?
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Muligens. Ovnen gikk i stykker. Kan jeg kreve erstatning?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Bitt av en norsk edderkopp er litt irriterende, men helt ufarlig. Har selv blitt bitt flere ganger. Etter en uke er det bare et (ikke altfor) vondt minne. Du kan regne med at irritasjonen er på sitt høyeste 12-24 timer etter bittet. Som vel nevnt i annet innlegg, har andre edderkopparter også vært observert i Norge, men er ikke akkurat vanlige, så risikoen for at du skal ha møtt på en slik er minimal. Men er du utrygg, kan du jo ta en tur innom legekontoret i morgen...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Ja, men du må regne med krav om motregning fra enken for hennes krav mot deg!
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Edderkopper biter bare de som ikke vasker seg. Kanskje anonym 2268 burde gjøre noe med sin egen kroppshygiene?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 nå vet jeg jo ikke sikkert om det faktisk var denne edderkoppen som bet, kjennte jo ikke noe. men bare reagerte på utslettet som dukket opp, hadde ikke sett noe på armen før etter at jeg var ferdig å tørke da.. så oppdaget jeg edderkoppen da jeg hadde hengt opp håndkleet. bor i norge, og det så for meg ut som en "vanlig" edderkopp, helt svart og ca en cm stor.. tviler på at jeg kommer til å dø hehe.. hadde nok ikke reagert på dette hvis jeg ikke hadde vært gravid men ble litt bekymret nå... hi
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 takk for (seriøse) svar:) kanskje jeg ringer til legen i morgen, bare for sikkerhets skyld. eller kanskje jeg kan ringe til gift info? greit å høre at det mest sannsynlig ikke er farlig iallefall.
Miss Misantrop Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 Ikke mørke brun? Det høres nemlig litt ut som en stor kjeller-edderkopp (Meta menardi)..........
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 Det er utrolig mange svarte edderkopper, men de er ofte små og har ikke kjempelane bein, sånn som meta menardi.... kan være en Zelotes latreillei, som tilhører familien Gnaphosidae. Denne familien inneholder kraftig bygde arter (kortere og tykkere bein enn ulveedderkoppene). Vi har 45 registrerte arter i denne familien av edderkopper i Norge. Den er som du forteller helt svart og i den størrelsesordnenen som du gir opp. Det er to arter i samme slekt som er meget lik Zelotes latreillei, men disse er generellt ikke like vanlig og gjennomsnitlig noe mindre. Disse kan egentlig kun skilles ved å undersøke genitaliene. De to andre artene er Z. longipes og Z. petrensis. Jeg vil også tro at du har sett en meta menardi.
Cat.68 Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 Horsedderjopen er giftigm men de fleste av oss reagerer ikke på bitt av den. Men jeg er overfølsom for veps og edderkoppbitt, så jeg hovnet veldig da jeg ble bitt av en litt stor korsedderkopp. Men det bittet var vondt.
Cat.68 Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 Herregud som jeg skriver.!!! Mente selvfølgelig korsedderkopp.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #19 Skrevet 26. mai 2009 den liknet faktisk litt på denne typen, men mener den var mørkere i fargen, neste helt svart, og kroppen var nok litt flatere. også ganske liten da. (en cm med bein) så litt nøye på den for å se om den hadde noe mønster på ryggen men det hadde den ikke(tenkte det kunne være en kors edderkopp). nesten helt jevn i fargen. skulle nesten tatt et bilde av den. hehe. . for sent nå da, jeg tok den med et papir og kastet den i do. har sett flere sånne hus edderkopper her, og det var iallefall ikke en slik en. hi
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #20 Skrevet 26. mai 2009 skjønnte det:) jeg kjennte som sagt ingenting, så bare denne lille blemma med et rødt merke rundt, og så edderkoppen da. har litt fobi mot edderkopper også så fikk rimelig panikk. den liknet også litt på den som du over nevner, zelotes ett eller annet.. men ikke så avlang. nei uff, jeg er ingen edderkopp ekspert. hadde vel merket det nå om det hadde vært farlig? er jo mange timer siden det skjedde.. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå