Gå til innhold

Gir dere småbarn vanlig bursdagsmat bestående av pølser,brus, kaker, gele, godteposer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, og jeg tror ikke det har noe å si. Vi spiser såpass sunt til vanlig at en utskeielse av og til har null betydning.

Tror barna tar større "skade" av å aldri få kose seg litt ekstra, aldri få "litt for mye" sukker og aldri få spise kosemat som ikke er av den sunne sorten (men akk så god for små smaksløker).

Fortsetter under...

Skrevet

Enig med Charry Coke. Synes liksom hele greia tar litt av.

Tror det er bedre å ha fokuset på kostholdet de dagene det ikke er bursdag, 17. mai osv. Det er tross alt de dagene det er flest av;o)

Jeg føler ofte at dette med å servere havrevafler, økologisk juice osv. i bursdag er mer en greie for at foreldrene skal vise hvor politisk korrekte og flinke de er. Synes det er litt slitsomt, jeg, om jeg må få være ærlig;o)

Skrevet

AMEN ! Mom2Two. Havrevafler, ler hjertelig og godt. Synes jeg ser sytten unger spytte korn ut av munnvikene.

Velkommen til vårt perfekte, ortodokse hjem. Her har vi bare jordfargede karbohydrater og siktet hvetetemel gjør oss triste.

Som et alternativ til godtepose har vi laget agurkspyd med en morsom vri, velbekomme.

Skrevet

Til cherry coke, frukt er kjempepopulært i bursdager, både treårsdager og tiårsdager. Da er det fin, eksotisk frukt, pent oppskåret og dandert. Og vi serverer det fordi det er godt, ikke fordi det er sunt. Jeg mener at i burdager så skal man spise mat som er god, og som signaliserer at det er fest. Selv er jeg ikke så glad i pølser, i alle fall ikke standardpølsene, så jeg vil gjerne servere noe som er bedre. Vi har småpizzaer som er kjempegode. Og igjen, ikke fordi det er sunt, men fordi det er godt. Men ofte er jo sunn mat god, da. Men jeg vil helst at bursdagsmenyen skal gi feststemning, og da serverer jeg ikke fiskekaker, selv om det også er godt...

Og søtmat hører til på en bursdagsfest!!

Skrevet

Jojo...serverer fruktspyd selv jeg! Men jeg mener det blir traust når hele pakka er frukt, havrevafler og vann.

Vi har hatt fruktspyd med stor suksess, men har også kaker, brus, gele osv..

Skrevet

Det går an med begge deler, både sunt og usunt!

Vi serverer sjokoladekake, bløtkake, evt boller. På samme bord settes frem fruktfat med melon i flere varianter, jordbær, druer, kiwi, banan, alt etter som.... Er heldig og har to sommerbarn. Kaffe, brus og vann står fremme også. Av og til serverer vi sjokolade og smågodt og evt potetgull "mot slutten".

Satte fram først ett digert fruktfat og ikke veldig lenge etterpå satte jeg frem ett like stort fruktfat, som var ordna på forhånd. De gikk med begge to. Genialt synes jeg og skal gjentas.

Annonse

Skrevet

vi hadde ikke bursdagselskap for vi ble syke. men planen var å ha nisse fest med grøt til mat. er vi borte spiser vi det som blir servert, med untak av lett brus.

Skrevet

Som sagt satser vi også på ordentlig mat først (kjøttsuppe, hjemmelaget pizza eller lignende), men da er det ikke for å være politisk korrekte, men fordi bursdagsselskap ofte er rett fra skolen/bhg, og det byr meg imot at de ikke skal få noe ordentlig mat i magen først. De er jo sultne liksom.

Etter maten er det full rulle med sukker:-p -men vi serverer gjerne frukt ol. også, det blir ofte en god blanding:-)

Skrevet

Jeg pleier å servere pølser + sjokoladekake og gele og saft (har ikke fått godtepose ennå)! når mine barn har burdsdag og jeg GIDDER ikke å tenke på at de får for mye sukker det får da være måte på hvor fanatiker man skal være!! når det er barnebursdag så synes jeg ikke man skal tenke på sukker i det hele tatt...de spiser jo ikke så mye alikevel når de er 2-3år!

til deg HI får aldri ditt barn noe med sukker i er du så fantiker at barnet ditt ALDRI får sukker...

og hva er så galt med pølser??

vi har pølser 1 gang i uka minst :)

Skrevet

Ja, agurkspyd slår nok an, tenker jeg;o)

Skrevet

Gjennom hele oppveksten har da iallefall jeg fått kaker, godtepose, pølser, brus, gele etc. når jeg har feiret/vært i barnebursdager... Kan ikke si jeg har fått varige mén av det.....?

Jeg hadde til og med en periode hvor jeg bare spiste nugatti på brødskiva og ingen ting annet, men tenna mine har ikke detti ut fordet.... ;o) De er der fortsatt og jeg har ingen hull =o)

Jeg var dessuten sylslank og godt trent (danset ballett fra jeg var 4 år pluss friidrett og håndball i senere år). Kan heller ikke huske at noen andre i klassen min på barneskolen eller i barnehagen var overvektige.

Jeg synes man skal kose seg i bursdager, og hvis man vil spise pølser og kake så får man gjøre det. Og godteposer =o) Spenningen med å få et skattekart og lete etter godteposene, eller å fiske godteposer var jo nesten høydepunktet i bursdagene. Hadde jeg fått salat og juice til middag og et eple til dessert, for ikke å snakke om gulerøtter og kålrot med kesam-dip i godteposen da jeg var liten hadde jeg nok begynt å grine =oP

La unga kose seg og send de heller ut og opp i trærne eller på noen slags aktivitet/sport i stedet for tv og innesitting så tror jeg det går bra =o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...