noche Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Synes det er hårreisende hva folk serverer 2-3 åringer i bursdag.De har jo på ingen måte godt av alt sukkeret, e-stoffene etc. greit at man skal kose seg med mat, men jeg synes det tar litt av. og synes firstprice pølser er utrolig ekkel mat!
Mrs. Bouquet Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Når 2 åringen min er i barneselskap får hun det ja, men det er sjelden at noen serverer alt det du nevner og enda sjeldnere at hun faktisk spiser særlig av det.
Vinden blåser Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Pølse, boller ect er grei kos de første årene syntes jeg... Gir godterposer først på 5årsdagen.rundt 4-5årsstadiet blir det også mer fancy kakebaking.. :
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Vi serverer hjemmebakte små pizzaer, kake, saft med isbiter, frukt og muffins. Litt mye sukker, men lite e-stoffer. Og er det fest, så er det fest! Hva serverer du? Torsk?
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Her går det i boller og juice/saft. Utrolig gammeldags kanskje, men småen har enda ikke skjønt poenget med bobler i drikken og han synes det meste av godter er "æsj" så da så.
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Altså det er når vi har arrangert noe, men er småen på besøk får han smake på det som serveres.
Vinden blåser Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 nøkkelordet er vel tørr mat er det ikke?? mat som er enkel å støvsuge opp etterpå? hehe...
3småtroll♥ Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 Åååååååååååå herregud- er ikke disse diskusjonene ut snart? JA når mine barn har bursdag får de pølser, kaker, gele OG godteposer!!! Det får de hos ALLE de er hos også og de koser seg like mye som jeg gjorde for over 20 år siden da jeg var i barnebursdager;) Er rart syns jeg når man leser her inne er det jo "ingen" som gjør noe så galt som å gi sukker til barn osv...Tydelig at det ikke bor noen dibere i nærheten av meg- heldigvis sier jeg!!! Den dagen jeg serverer småbarn økologisk,sunn og næringsrik mat uten e-stoffer i bursdag håper jeg noen fillerister meg altså!
~sjiraff~ Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 Jepp serverer pølse eller hamburger, kake, gele og nå sist ble det også godtepose (4 års bursdag). Har vel i løpet av 4 barnebursdager her hjemme tilgode å se at barna spiser mer enn en pølse, 1/4 kakestykke og en muffins eller to. Det er mye dritmat, men de spiser uansett ikke mye av den. De er jo mye mer opptatt av å leke ) Det er hverdagen som teller da det gjelder kosthold, ikke de få dagene i mnd som er litt ekstra )
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Nei gjorde ikke det nei, men synes ikke det er hårreisende om andre gjør det heller. Vi serverte tapas og hadde leker i gaveposen. Hadde muffins da. Veldig populært var de iallefall.
noche Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 26. mai 2009 bare lurer på HVORFOR vi skal dytte i de små mat som er direkte dårlig for dem. Mat er også oppdragelse! OG for de som lurer jeg er ikke imot å kose seg med god mat. har servert sunn hjemmelaget pizza i barnebursdag -var en hit, med jorbær og is til dessert. that's it. synes det holder. fokuset er vel ikke å dytte i seg mest mulig dritt, men å ha det gøy...
Mom2Two Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 Vi har egentlig hele veien satset på å servere litt ordentlig middag i ungenes bursdager. Har servert alt fra kjøttsuppe, hjemmelaget pizza, tapas, koldtbord, pai, pastasalat ol. Men etterpå er det kaker, boller og brus:) Men ungene spiser egentlig ikke så mye av det når de har spist bra med ordentlig mat først. Så jeg synes ikke det er så ille. Og ja, jeg er en av synderne som gir godteposer, men det er ikke mye man trenger å putte oppi for at de blir fornøyde;)
ifie Skrevet 26. mai 2009 #14 Skrevet 26. mai 2009 Har nettopp feiret 2 års dagen til gutten vår, og ungene (og foreldrene) fikk skuffekake, muffins, vafler og juice (de voksne fikk kaffe/brus - ingen av ungen drikker det). Ikke alt du ramset opp, altså
noche Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 26. mai 2009 Så bra;) håårreisende var kanskje litt overdrevent, men det jeg blir litt oppgitt over er at det virker som det er en nasjonal barnebursdagsmeny i norge som alle følger helt ukritisk
Prish Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 Det er noe med kosen som skiller hverdag og fest. Min 2 åring får pølse, gele, kaker. Ikke brus, for det liker hun ikke. Det er ikke så ofte vi er i bursdager, så det plager meg over hodet ikke å gi henne litt bursdagskos.
solstråle69 Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 Der sa du det, Prish - forskjell på hverdag og fest. Og ærlig talt - hvor mye klarer disse små å få i seg?
Libido- Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 Nei. Vi har akkurat feiret 3 årsdag, og hadde koldtbord. I tillegg var det sjokoladekake. Fikk juice som ikke er laget på konsentrat. så hadde jeg laget hjemmelaget is av yoghurt og epler. Vi hadde familieselskap senere på dagen, derfor fikk også gjestene i barneselskapet koldtbordmat. Om ikke hadde jeg nok laget grove pizzasnurrer eller noe i den gata. Jeg synes det er gøy å lage mat og tenker også på at det skal være sunt. Folk MÅ ikke spiser pølser for å kose seg altså.. Men tror vår genrasjon er en utdøende kjøkkenrase og kan rett og slett ikke tenke lengre enn til pølsefingrene. Det er mye som både er sunnere og myyyyye mer kos enn grillpølsa. Så må det jo være gøy å prøve noe nytt til selskap? Det synes hvertfall jeg =)
klovnebukse Skrevet 26. mai 2009 #19 Skrevet 26. mai 2009 Tar de så mye skade av det da? Min 3-åring har ikke vært i særlig mange bursdager. I hennes egen bursdag var det pølse, brus og kake. Det er det man spiser til hverdags som har noe å si. Gir dem aldri slik mat til hverdags siden jeg ikke spiser det selv, skal vi grille så er det rent kjøtt og ikke pølser.
Twintipp og himmelblå Skrevet 26. mai 2009 #20 Skrevet 26. mai 2009 Ja, absolutt! Vil nødig ha et barn som ikke forstår at man kan kose seg på fest. Vi spiser fullkornsprodukter og lever et sunt og godt ellers. Og når vi har arrangert bursdager er det pannekaker (med masse sukker og syltetøy), kaker, brus, gele, OG godtepose! Et gjennomsnitlig barn spiser ikke en hel pannekake, en halv muffins, et glass brus, og to sure smokker. Er det fest så er det fest!! Vi fikk BARE godis på lørdager, og spiste veldig sunt når vi vokste opp. For å si det slik, medaljens bakside smakte mye verre enn godisen til en tier på lørdager!
❤Trallalaa&lillepus❤ Skrevet 27. mai 2009 #21 Skrevet 27. mai 2009 Skjønner ærlig talt ikke hva som er galt å gi de små noe ekstra godt på bursdager, så lenge de spiser sunt ellers. Synes det er ALT for mye hysteri rundt dette. Er det bursdag så ER det bursdag! Skjønner ikke hvordan det kan ha blitt folk av oss som fikk kaker, pølser, brus..osv. når vi hadde bursdag når vi var små?? Rart vi har overlevd sier nå jeg. Hvis barna deres kommer i en sånn bursdag, sender dere med de medbrakt sukker/fettfri mat da eller? Overhysteri som kommer fra overhysteriske foreldre dette her synes jeg.
Gjest Sauen er poppeklar! Skrevet 27. mai 2009 #22 Skrevet 27. mai 2009 Ja, hun får smake på det hun vil i bursdager. Sjokolade, brus osv vil hun ikke ha, så den er grei. Det er flest av hverdagene, og jeg ser ikke vitsen i å nekte henne det som alle de andre får, verken nå eller senere. Alt med måte! Jeg kjenner noen unger som ikke får lov å spise godteri, drikke brus/saft (får bare vann) eller spise usunn mat, og når moren går ut døra i to sekunder hiver de seg over godteriene og stapper i seg... Lurer på hvordan de blir når de blir eldre og får lommepenger, da blir vel alt spist opp i smug...
Raych Skrevet 27. mai 2009 #23 Skrevet 27. mai 2009 Nei, her bruker vi hjemmebakte pizasnurrer, litt potetskruer og eventuelt en sjokoladekake. Siste bursdag vi var i (5 årsdag) var det pølse m brød/lompe, pizzasnurrer, sjokoladekake og baconsnacks. Av drikke hadde de vann, brus og saft. Av 20 unger tror jeg det var to eller tre som drakk brus. Hele 6 stk som bare ville ha vann, hehe:) Ungene spiser ikke så mye uansett, de er mest opptatt av å leke. Heller de voksne som spiser:) Godteposer er ikke vanlig her, uansett hvor gamle ungene er.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #24 Skrevet 27. mai 2009 La meg gjette, du har bare ett barn og dette barnet er maks 3 år gammelt? ;-)
cherry coke Skrevet 27. mai 2009 #25 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har ett barn, hun er 31/2 og spiser det meste. I hverdagen spiser vi sunt og variert, men på fest får hun spise akkurat det hun vil. Ser at stort sett går det ned en pølse med brød og litt pirking i kaken+ kanskje litt gele. Det er jo ikke mye i det hele tatt. Hun er mest opptatt av å leke=) Må være ærlig å si at jeg får litt bye av de som serverer vann, fullkornsvafler (Minus syltetøy etc) og frukt i bursdager. EN ting er om barnet ønsker seg det, en annen ting er om det er fordi foreldrene synes det er best..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå