Superbolla Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har hatt forholdsvis lavt blodtrykk hele svangerskapet. Det har ligget på rundt 105/60. I dag når jeg var hos jordmor, målte hun bt til 137/79. Hun sa at det var helt normalt, men er ikke det høyt når jeg har hatt så lavt bt hele tiden?
mammaen te Daniel og Adrian Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Du har veldig fint blodtrykk ;-) hadde ikke tenkt mer på det..
lillelerke Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Jo helt enig med deg. Spiller ikke noen rolle hva som er gjennomsnittlig bra så lenge du har hatt lavt gjennom svangerskapet. Vær obs på eggehvite/proteiner i urinen din, generell form og væskeansamling i kroppen. Det at BT ditt nå er høyere enn du pleier KAN være tegn på begynnende svangerskapsforgiftning...og du bør kontrollere BT ditt ukentlig, helst daglig! BTW..jeg jobber med gynekolog
Superbolla Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2009 Ja jeg får følge litt med. Men har ikke mulighet til å måle bt hjemme. Skal til kontroll hos legen om 10 dager, så får nok ikke målt før det. Får være obs på vann i kroppen da. Det kan jeg jo klare å se litt selv i alle fall. Urinen min var fin i dag hos jordmor i alle fall, så får håpe det holder seg. Hvis jeg blir usikker kan jeg kanskje kontakte legen bare for å komme å måle bt, eller?
straks4 Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Jeg opplevde det samme som deg for et par uker siden. BT steg plutselig en del, men alle andre tester var bra. Fikk da beskjed om å ta livet med ro og stresse ned (ble 100 % sykemeldt), og etter en uke på sofaen var BT tilbake til sånn det hadde vært tidligere i svangerskapet. Hvis du er usikker kan du helt sikkert kontakte legen for å måle BT og sjekke urin før det har gått 10 dager.
❤Silly Dilly ❤ Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Syns BT ditt ser ganske fint ut jeg,og hvis du tenker på svangerskapsforgiftning så er det undertrykket ditt som er viktig. I ditt tilfelle er det på 79, noe som er helt normalt =)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Det kan jo være et tilfeldig BT som er høyere enn tidligere... Jeg har også hatt lavt BT hele svangerskapet, men hadde steget litt nå. Men egentlig tror jeg mest jeg har sittet noe lenger før de målte tidligere, mens denne gangen hadde jeg akkurat satt meg ned.. Uansett er jo ikke 79 i diastolisk trykk veldig mye
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Jeg ble fortalt på sykehuset (KK i Bergen) at de er samme hvor lavt eller høyt BT ens er i utgangspunktet, det MÅ over 140/90 som et minimum før det er snakk om høyt BT, så at det øker på slutten er bare helt normalt og ikke noe å bekymre seg over så lenge det holder seg under dette. Da er undertrykket (det bakerste/laveste av de to tallene) det som de ser mest på. Har selv lavt BT til vanlig, ligger på rundt 90/55 til 100/65, og får høre at det er helt normalt og fint at mitt BT nå har økt til ca 120/80. Jeg er i risikosonen for svk.forgiftning, og blir ekstra fulgt opp pga dette, så når de sier dette er normalt, så tror jeg nå på det :-)
Humla&mini Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har hatt mellom130-140/80 hele svangerskapet, men var hos jm på mandag og hadde da 155/84 pluss vannansamlinger og eggehvite i urinen. Jeg ble da sendt til kontroll og når de målte BT mitt på sykehuset hadde det på tre timer blitt 158/97, og da hadde jeg liggi rolig i over en time før de målte. Så jeg må inn og måle BT og ta urinprøver annenhver dag og fikk velge om jeg ville legges inn eller ikke, iallefall frem til fredag. Men hvis de sier at det er helt normalt så er det vel kanskje ikke noe i veien? Du kan jo høre med legen eller ringe sykehuset hvis du er veldig usikker, er bedre å bli sjekka en gang for mye enn en for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå