Gjest lillemamsi Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Fra sagaen om isfoket: Tengel, Heike, Nathaniel, Vendel, Dan, Ulvhedin, Koldgrim, Viljar, Tristian,Tarald, Tancred, Kaleb, Tarjei, Sølve, Olov, Ulvar, Dominic,Alv. Alle disse navnene synes jeg er spesielle på hver sin måte, og selvsagt noen er mye finere enn andre. Men hva synes dere ?
♥ Herligheten ♥ Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Tengel - Virker bare hjemmesnekra og fælt Heike- Haike? Nei, likte det ikke.. Nathaniel - NYDELIG! Vendel - Lavendel tenker jeg på da.. Neitakk.. Dan - Liker ikke Ulvhedin - Liker ikke Koldgrim - Huff Viljar - Helt ok, ville ikke brukt det selv.. Tristian - "Trist han", kunen jeg ikek brukt selv om det er en litt kul klang i det.. Tarald, Tancred Kaleb, Tarjei, Sølve, Olov, Ulvar, Dominic,Alv. - Liker ikke..
M ♥ ♂-2010 Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Mange tøffe! Ikke alle jeg kunne brukt på egne barn, men dog.. Tengel, Nathaniel, Dan, Koldgrim, Viljar, Tristian, Dominic, Alv. Liker Ulvar i jenteutgaven - Ulva.
Sentralstøvsugeren Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Liker Kaleb veldig godt! Synes også Viljar er tøft, selv om jeg ikke ville brukt det sekv....
SuperSizeMe Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Viljar er jo flott! Vil bruke det sjølv, men får ikkje heilt gjennomslag hos min betre halvdel...Elles likar eg Sølve og! Dei andre vert litt for spesielle for min del.
Vannmann35 Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Sølve, Tarjei, Olov, Viljar og Tarald synes jeg er fult brukbare navn :-) Resten skal Sandemo få ha for seg selv...
Gjest Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Har ikke lest Sagaen om Isfolket, så jeg hadde ikke visst at disse navnene er derfra. NatanAel er et bibelsk navn. Kaleb er også fra bibelen. Tarald, Tarjei og Sølve tenker jeg er gamle, norske navn, og de er de eneste jeg liker.
(Oktober) Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Hadde jeg bodd i USA hadde definitivt Dominic vært høyt på listen.. Men passer ikke helt inn i en helnorsk familie i Norge. Ellers kjenner jeg en veldig søt liten gutt som heter Tristan, og etter å ha blitt vant til det, synes jeg det er fint! Ellers er Kaleb fint, men bør ikke være helt norsk, Kaleb Johannesen Evenstad blir rart. Tarald og Nathaniel er jeg godt vant til, ikke min type navn, men helt greie likevel. Liker ikke de andre...
Gjest Siklerotte Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Tja, Viljar synes jeg er fint, Alv kan funke. De andre er absolutt ikke kin stil overhodet.
Hvitkløver2020 Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Liker godt Dominic, kunne brukt det selv=) Tengel, Tristian, Heike og Viljar er også fine navn.. Veldig fine:)
Vipsenmamma Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Tarald, Tarjei og Sølve er greie, men ikke mer. Resten er helt forferdelige.
Cornelianelia Skrevet 28. mai 2009 #13 Skrevet 28. mai 2009 Har ikke noe forhold til Sagaen om isfolket selv. Tarjei er et flott navn som ikke utelukkende forbindes med den bokserien. Tarald er greit, de andre ville jeg helt klart styrt utenom.
Miranda har født :-) Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Nathaniel er NYDELIG! Resten likte jeg ikke i det hele tatt.
Mamma jeg? Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 Vet ikke om du har tenkt på det men mitt favoritt navn fra sagaen om isfolket et Vetle! Det skal jeg bruke.
ma-85 Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Tarjei er kjempefint. Viljar og Sølve er også OK. Dette er jo gamle, norske navn, som ingen ville tenkt "Sagaen om Isfolket" med en gang de hørte det. Mens noen av de andre derimot... Kjenner ei som kalte sønnen Tengel... Det synes jeg blir litt for dumt. Da vet man hva den dama leste mens hun var gravid, liksom... Konklusjonen blir vel at navn som (nesten) bare finnes i bøker/filmer bør unngås, fordi navnet alltid vil bli linket opp mot den aktuelle boka/filmen, og det kan blir kjedelig for barnet i fremtiden. Mener nå jeg.
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2009 #18 Skrevet 31. mai 2009 Signerer ma-85 her; jeg veit av ei jente som heter Sol Angelica, rett fra Isfolk-bøkene... Skal man velge boknavn så velg i alle fall noe fra en litt mer kultivert forfatter. Man signaliserer littt "kiosklitteratur-og-såpeseriekonsument" hvis man kaller ungene Alexis og Sol Angelica. Men flere av navnene som var nevnt her er jo i bruk i Norge fra før, type Sølve og Tarjei, de forbindes ikke med noe som helst egentlig. Tengel er også et norsk/islandsk navn, jeg bor bl a kort vei fra et sted som heter Tengelfjord...navnet har vel ikke vært brukt så mye de siste 500 år.
Eva_81 Skrevet 31. mai 2009 #19 Skrevet 31. mai 2009 Sagaen om isfolket er vel det mest lavkulturelle og det største søppelverket som finnes! Å kalle opp barn etter dette er pinlig og stygt mot barnet rett og slett! Det kommer til å bli en stor belastning for barnet. Men navn som Viljar, Tarjei og Sølve gir ikke assosiasjoner til dette, og kan helt greit brukes.
Åse_Lykke Skrevet 31. mai 2009 #20 Skrevet 31. mai 2009 Å spennende! Trstian og Dominic var de navnene sm klinget best i mine ører:) Utrolig bra at du vurderer slike spesielle navn!
Gjest lillemamsi Skrevet 31. mai 2009 #21 Skrevet 31. mai 2009 Flott med mange svar Jeg må si at jeg IKKE kan bruke noen av disse navnene selv, men er så inn i isfolket (OG navn) om dagen, så er spennede å høre hva folk mener om disse navnene og om de er i bruk. Jeg er litt mer A4, så sønnen min kommer ikke til å få noen av disse navnene. Men syns det er tøft med de som tør å ta de i bruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå