Gå til innhold

Fra sporty gravid til ødelagt - om å ikke lytte til kroppen


Liv-mora

Anbefalte innlegg

Dette er veldig interessant lesning for en "nybegynner" innen postfødselstrening.. kan også forstå at det er forskjellige oppfatninger rundt dette trenings-begrepet. Men en ting jeg stusser over, er at man må vente så lenge med å trene mage?? Mener å huske at en sprek 5-barnsmor jeg kjenner tok situps dagen derpå, jeg.. er det ikke greit å begynne med dette når de er nogenlunde på fremsiden igjen? Hva kan gå galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg inn her. Bra det er mange gravide med trøkk i.

Jenter fortsett med det. Kroppen sier i fra selv når det blir umulig. Kun i 1. trimester at man trenger å ta det med ro når embryoet skal utvikles.

 

Go girls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig individuelt når man kan starte med sit-ups igjen, det kan man gjøre når musklene er på plass tilbake og festet seg til den bindevevshinna magemusklene er festet til på midten av magen. Men enkle mageøvelser med lite bevegelsesutslag kan man ta. Og hvis man kjenner etter hele tiden, så husker vi jo hvordan den kjentes ut før vi ble gravide, og vet jo da hvordan den skal kjennes ut.

 

Enig med søtnosmamma, det er vanskelig å skjønne hva som menes med trening og ikke. Tror dette kommer delvis av at de fleste treningsreglene for gravide er lagt opp for mosjonister og ikke godt trente. En "mosjonist" tar ikke med seg vogna i brattbakken på 1 km og kjører drag.

 

Men igjen kommer jeg tilbake til at det er individuelle forskjeller og det som er rett for en er ikke rett for alle, og at så lenge man hører på kroppen sin så skal ikke det være noe problem. Det at man ikke skal løfte tyngre enn babyen sin har jeg aldri hørt før....hva med meg som får babyer som veier masse? he he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare litt frustrert av diskusjoner om trening under og etter svangerskap. Ofte ender det med at en del damer blir helt passive for å være på den sikre siden. Dessverre er det som regel de som absolutt ikke burde bli stillesittende som blir det fordi de ikke vet hvor utrolig godt kroppen har av å være aktiv. I noen perioder, som de første månedene etter fødselen, er det viktig å lytte til kroppen, men det er jo ikke det samme som å være stillesittende. Det er der jeg tror mange blir gjort en bjørnetjeneste pga "treningsbegrepet". Etter en fødsel er jo faktisk en gåtur trening. For meg var ikke kondisen problemet, men heller at underlivet ga begrensning på hvor mye jeg kunne "lange ut" (pga sting). Etter at det kom på plass var jeg mer eller mindre som før.

 

Jeg har heller ikke hørt at man ikke skal løfte mer en babyen? Vet at de som har tatt keisersnitt må være forsiktige, men etter en vanlig fødsel og? Vi bor i blokk og må bære vogna opp en del trapper. Hehe, blir isåfall mange turer... :)

 

For meg var det helt klart at sit-ups var uaktuelt lenge etter fødsel. De få forsøkene jeg gjorde ble fort avsluttet. Det var helt motbydelig! Magen "tyter" ut mellom musklene og følelsen var ikke bra. Etter hvert som de kom på plass igjen ble det som før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med en ganske heftig påstand om graviditet/ postgraviditet og trening: Det er gjort lite forskning på området, så skal man finne noe må man oppsøke det, MEN....Hvor mange av Norges befolkning trener jevnlig? Ikke mange, og da vil det naturlig nok ikke være flere under svangerskapet. Jeg tror en del bruker graviditeten for å slippe å trene også. De aller fleste som trener til vanlig, fortsetter med det for de finner den infoen de trenger. For meg (og oss) som er opptatt av temaet, så ser jeg at det har forbedret seg med informasjon, spesielt her på BIM og KLIKK angående temaet bare på to år (sist jeg gikk gravid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte undersøke litt i forhold til det som ble skrevet her. Selv er jeg spl, og har diskutert dette med to leger nå. Jeg fødte nr 1 for 12 år siden, og da fikk jeg beskjed om å ta det med ro i 6 uker etter fødsel. Selv etter en helt ukomplisert fødsel, ble ikke sydd heller. Fikk beskjed om å ikke bære noe tyngre enn barnet?! Dette lærte jeg også på spl utdanningen. Har ikke jobbet på gynekologisk avd, så aner ikke hva de sier der.

Iallefall sjekket jeg i går ut med fastlegen min, og han sa ja si det? idrettsutøvere trener hele tiden, og det fins ingen dokumentasjon på at dette er skadelig. Bare pass på å ikke ta øvelser som trykker på bekkenbunnen. Har var mer bekymret for at jeg trente nå, ikke for meg, men for barnet. Han hadde vært på kurs med kysthospitalet, hvor det hadde blitt sagt at bekkenet ikke løset under bekkenløsning, ei heller at det ble mer bevegelig. Ergo er det ikke farlig å trene selv om man har bekkenløsning. Fordi dette bare er smerter som man ikke kan motvirke. Jeg har ingen dokumentasjon på dette, så det hadde vært spennende å fått tak i. Jeg har fått litt bekkenplager nå, men har begynt å gå over. Har trent som vanlig, ikke tatt hensyn. Legen så ingen grunn til at jeg ikke skulle trene pga dette. Var som sagt heller redd for at jeg skulle føde for tidlig. Klappet meg på skulderen da jeg gikk, og ba meg være forsiktig med treningen.

Lege nr to, en kollega som også trener sa det motsatte. Bare tren, dette er bare bra. Fortalte om motviljen jeg får fra mange hold.

Mer usikker på trening etter fødsel.

Etter den informasjonen jeg har fått nå, kommer jeg til å starte med treningen tidligere enn 6 uker etter fødsel. Kommer til å unngå mageøvelser, og øvelser som jeg føler belaster bekkenet. Ergo ikke løping, eller endel styrkeøvelser.

 

Er nok for lite forskning på dette, derfor er heller ikke legene enig i dette med trening. Jeg fortsetter som jeg har gjort tidligere, og trener gjerne til samme dag som jeg føder:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet at man får ulike råd fra ulike hold. Min jordmor, fysioterapaut og lege sier også helt forskjellige ting. Jordmor er den som er desidert mest restriktiv, men også den jeg føler kan minst om temaet - dessverre. Fysioterapauten jeg har gått til pga bekkenløsning sier noe av det samme som legene dine sier. Om man gjør øvelser som gjør bekkenet vondt vil det være vondt noen dager, men som regel gå over. Da er det kanskje bedre å velge andre øvelser akkurat nå, slik at svangerskapet føles greit. Hun ga meg også klarsignal til å begynne å trene igjen sist gang før det hadde gått en måned etter fødsel (etter undersøkelse, selvsagt!). Legen min er av typen: "Flyktninger i krisesituasjoner føder også barn! Hvorfor skulle ikke du kunne trene noen timer i uka da?" Jordmora føler jeg helst vil at jeg skal sitte stille. Ganske ulike tilbakemeldinger! Hadde jeg ikke kjent min egen kropp og kunnet en del om den hadde jeg blitt helt forvirra.

 

Jeg tror fremdeles det er kjempeviktig å kjenne etter selv undervegs, både i svangerskapet og etterpå. Noen damer blir jo helt ødelagt av bekkenløsning og blir bundet til krykker lenge etter fødselen. Det må være utrolig kjedelig! Jeg håper å kunne starte opp igjen på samme måte som sist med trilleturer og mer "trening" etter hvert, men kroppen kommer til å bestemme denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene hvor jeg bor er helt motsatte, de elsker at jeg trener. Forrige svangerskap ble jeg direkte fronta på fødestua i kommunen, og de sier så lenge jeg er i form skal jeg trene som før. Legen min sa det samme, "bare tren med du orker". Fysioterapeutene jeg jobber med har sett hvordan jeg "holder på", og er helt enig i at så lenge kroppen sier det er greit er det greit. Men om noen av dem er oppdatert, vet jeg ikke.

 

Det skjer utrolig mye på forskningssiden nå fordi gamle forskningsrapporter viser seg og ikke holde mål, grunnet dårlige metoder, for få forsøkspersoner, manglende kontrollgrupper osv...

Men vi mennesker er oss selv like, og legger mye egne meninger i det vi formidler videre. Ut i fra det vi selv kjenner på kroppen, uten oppbacking i vitenskap og forskning.

 

Jeg går bevegelsesvitenskap, har akkurat send mail til en foreleser og spurt om det er gjort noen nyere forskning på området. For håpe han ikke har tatt ferie, så kanskje vi kan komme litt mer til bunds i dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, dette er interessant.. det er jo tydelig dere har undersøkt en del iallefall. Klarfornr2, har du fått svar fra ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke gjort noe forskning på det området, bare på hvordan bekkenløsning påvirker gangmønsteret, og det syns ikke jeg er like interessant, men har saumfart litt, og selv om det er mange forskjellige anbefalninger, så syns jeg det jeg fant, som står under "Anbefalninger for trening i svangerskap og etter....en gang for alle?", står noen tråder under denne, virket som det med mest hold, hvor de refererer til noen som har forsket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...