Gå til innhold

Hvor mye tjener en ufaglært lærervikar i barneskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye rart.

Skrevet

Og da mener jeg ikke som fast ansatt, men som ringevikar.

Skrevet

Jeg tjente 126,- i timen.

Skrevet

Leste dette inne på et annet forum:

"Hei Attergløyma!

Det kan godt være slik du sier i Oslo, forskjell på timevikar og lengre vikariat Jeg kjenner ikke Oslos avtaler noe særlig.

Men det er IKKE slik i KS-området ("KS-området" er alle kommuner i Norge unntatt Oslo)

Selvsagt får en vikar uten utdanning en annen lønn enn en utdannet lærer i KS-området også. Hvis du leser innlegget mitt fra 24. oktober, så skriver jeg jo akkurat det! Chiquita skal ha en timelønn på kr. 195 for hver undervisningstime i barneskolen, i ungdomsskolen høyere avhengig av fag. Hun får da ikke lønn som lærer, men som fagarbeider. Det er tariffbestemt at man skal ha det som ufaglært lærer. En utdannet lærer får selvsagt mer."

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=232961

Det står nederst på siden. Formelen hun bruker for å regne det ut er:

"For å finne timelønnen regner du slik:

Årslønn x 1400

årsrammer x 1687,50

Årsrammen på barnetrinnet er 988 timer.

Så da blir timelønn etter denne formelen kr. 195

( 232300 x 1400)

(988 x 1687.50 )"

Er det noen som aner om dette er riktig?

Skrevet

Jeg kan iallefall si at jeg jobbet i Oslo, i den kommunale sektoren - og for de som var både fast ansatt, midtertidig ansatt og kun vikarer ved behov - var lønna den samme. På den skolen da i det minste.... :o)

Skrevet

Kan ikke bekrefte 100 %, men utregningsmåten ser helt logisk ut fra skoleverkets tankegang.

Ellers finner du årslønna en lærer (utenom Oslo kommune) skal ha for alle "lærertyper" (ufaglært, faglært, faglærer, adjukt, lektor...) her (om man er "ringevikar", "fast vikar" "ansatt" eller annet har ingen betydning, heller ikke hvilket årstrinn man underviser på).

http://www.fauske.kommune.no/filer/pdf/KS-Lonnstabell2008.pdf

Tallrekka øverst (0, 4, 8...) viser antall fulle år med "godkjent praksis" man minst har, "ny" viser den lønna som gjelder nå (etter fjorårets lønnsoppgjør).

Skrevet

Jeg får mellom 240 og 270 på ungdomskolen, spørs hvem klassetrinn jeg har.

Jeg er ikke utlært lærer, men har ped.

Skrevet

I timen så klart. Anonym over

Skrevet

Jeg fikk lønn etter hvem jeg var vikar for når jeg var ringevikar, så alt fra 160-240 kr timen fikk jeg for 2-3 år siden, er nok litt høyere nå.Dette var da som ufaglært siden jeg ikke hadde ped på det tidspunktet. Nå som utdannet, har jeg en timelønn på litt under 200 kr timen.

Skrevet

Ja, TIMElønna varier nok etter klasse og (kanskje fremdeles) fag. Fordi "totalt arbeid" som man utfører når man underviser 1 stk skoletime regnes å være av forskjellig lengde (alt etter hvor mye forarbeid, etterarbeid, andre plikter) en skoletime i det faget i gjennomsnitt medfører. Man får altså betalt for MER (flere timers) arbeid, ikke høyere "timelønn" (selv om det føles slik, særlig når man leser lønnsslippen).

Husk at "time" i skolen ikke er det samme som en "time" på en annen arbeidsplass. Har du timelønn her, får du som vikar betalt for den tiden du utfører arbeid. I skolen får du betalt for 1 stk skoletime (45 minutter), men du utfører kanskje i gjennomsnitt 1 time 30 minuttet arbeid når du underviser i det faget (og får derfor f eks 240 kr, ikke for 45 minutters arbeid men for 1 time 30 minutters arbeid). Den "reelle timelønna" for utført arbeid blir da ca 160 kr. I et annet fag betyr en skoletime det samme som (i gjennomsnit)t 1 time 45 minutters arbeid. Skal du da ha "samme timelønn" vil du få 280 kr for arbeidet "1 stk skoletime".

Skrevet

Jeg får 195,- som lærervikar.

116,- eller noe som assistent

Skrevet

Jeg får mindre for 7 klasse enn 10 klasse. En dags jobb utgjør det samme antallet timer. Jeg er ikke vikar kun en time her og der, men dager.

På denne skolen er første økt, 1.30 time, 2 økt er 45 min og etter lunch er det igjen 1.30 for 3 økt og 4 økt utgjør 45 min.

Skrevet

Glemte å si det er opprettet en ny stilling i mitt sted, som lærer uten godkjenning. Så jeg får ikke lønn etter noen. Men igjen så er dette den samme skolen jeg har jobbet i praksis mens jeg tok ped.

Skrevet

Nesten 300. Har en del relevante fag.

Skrevet

Jeg er anonym som får ca 270 i timen, ei venninne av meg jobber på samme skole og har også en del fag fra universitete, men ennå ikke godkjent lærer for fagene hun har er ikke de man trenger. Hun har over 300 og vikar.

Skrevet

Men fungerte du som lærerassistent eller lærervikar da, Daniel?

Skrevet

Ser det er mange svar her, og takk for det :-)

Men hva er minstelønn etter tariff? Jeg er ikke ansatt via et vikarbyrå, men av kommunen. Jeg tok kontakt med skolen direkte og er kun tilknyttet denne ene skolen.

Skrevet

jeg er også ansatt av skolen, i begynnelsen før jeg ble fast ansatt fikk jeg 114 for assistenttimer og 198 for lærertimer.

mye mindre i timen som fast ansatt.. men jobber jo hver dag nå da..

Skrevet

og minstelønnen er litt over 114... det er den lønna jeg får som assistent...

Skrevet

Men hvis dette er minstelønnen for assistenter og disse er lønnet annerledes enn lærervikarer, så må jo minstelønnen for en lærervikar være høyere enn 114,- i timen?

Jeg er lærervikar.

Skrevet

Er du ansatt via vikarbyrå da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...