Gå til innhold

Hjelpes bl.s på over 20 og det fortsetter å stige

Anbefalte innlegg

Har dia type 1 og er i uke 24. Har siste uke øket langtidsvirkende fra 36 til 40. Fikk høre fra indremed. at fra ca 23 - 24 ville behovet for insulin øke betraktlig. Men hvor fort egentlig? Har ikke spist noe unormalt, men det har bare steget og steget i dag. Har i løpet av få timer satt bortimot 30 ie hurtigvirkende og bl.s fortsetter å stige. Har skiftet penn i tilfelle det skulle være noe galt med den jeg brukte. Har ikke noen infeksjon. Var innom jobb og fikk målt en crp.

Må nok øke langtidsvirkende ytterligere til natta, men hvor mye bør jeg øke om gangen? Normalt er vel 2 ie av gangen, men nå er jeg fryktelig bekymret. Liker ikke å ha så høyt :(

Fortsetter under...

Jeg skjønner du er bekymra....

Jeg er ikk gravid,men jeg har diabetes type 1 og jeg har de sånn at jeg kan ringe dia sykepleieren min når som helst. Du skulle hatt det sånn for dette hadde vært rette tidspunktet for deg å benyttet deg av det.

Beklager jeg ikke har noe svar til deg, det eneste er vel og sette små doser hele tiden.Bare passe på at det ikke plutselig blir veldiglavt så du går rett i gulvet.

Lykke til!

Takk uansett :) Hadde en skikkelig føling ista. 1,7 i bl.s. Satt og spiste nugatti med skje :) Huff. Får måle ofte utover kvelden. og spise et lite måltid til før sengetid. Bare slik i tilfelle insulinen fra tidligere i dag skulle kødde med meg. I kveld blir det niste ved siden av senga.

Jeg opplevde også en dramatisk økning i insulinbehovet fra ca. uke 22, og det økte MYE fra uke til uke. Nå bruker jeg pumpe så det er kanskje lettere å justere denne økningen fra time til time. Husker jeg styra veldig med dette i de ukene det gjaldt. Så ikke bli overrasket om du raskt må doble hele insulindosen din. Vet at dette er veldig individuelt fra person til person, men det ser ut som du er som meg og må øke ganske kraftig. Som en trøst så stabiliserte det seg rundt uke 30, er nå straks i uke 37 og har såvidt begynt å måtte redusere litt igjen.

Når det gjelder økningen av insulinet om natten så kan det være lurt å ha på vekkerklokken til du ser at du har funnet riktig dosering for å unngå de kraftige følingene. Finn ut når insulinet virker på topp og ta et blodsukker da. Det gjelder forsåvidt på dagtid også, blir mye målinger i slike perioder, men absolutt verdt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...