Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei flaskeforeldre

En del av oss her på Din Baby har skrevet et åpent brev til helseministeren for å prøve å få en brosjyre med informasjon om mormelkerstatning. Dette ser så lang ut til å ikke føre frem...

Hva om vi lager et opprop? Altså en underskriftskampanje. Kanskje vi blir hørt hvis vi får enda fler til å signere vårt krav?

Har funnet ut at man kan lage underskriftskampanje på www.underskrift.no og på www.opprop.no. Den sistnevnte ser mest seriøs ut. Noen som kjenner til andre muligheter?

Jeg kan godt påta meg å legge det ut, men vil gjerne ha litt tilbakemeldiger fra dere på teksten som skal ligge ved. Hva synes dere om mitt forslag?:

-----

Opprop – Vi vil ha kvalitetssikret informasjon om morsmelkerstatning

Bakgrunn for initiativet

Avdelingsdirektør avdeling ernæring i Helsedirektoratet, Arnhild Haga Rimestad sier til Netavisen den 06.04.09 at den informasjonen om flaskemating som i dag foreligger er tilstrekkelig og ivaretar brukernes behov. Vi vil med dette oppropet få vist at brukerne slett ikke er enig med henne i dette.

Litt om hvorfor behovet er så stort

Strenge regler for markedsføring av morsmelkerstatning fører til at produsentene ikke har anledning til å informere sine forbrukere tilstrekkelig. For lite personelle og for dårlig opplæring fører til at svært mange helsestasjoner ikke er oppdatert på området. De aller fleste leter i dag opp informasjon på nett. Dette er vel og bra, men internett er også en stor kilde til feilinformasjon. Dette øker behovet for kvalitetssikret informasjon til brukerne.

Hva foreligger i dag

Den eneste trykte informasjonen helsestasjonene har tilgjengelig pr i dag er skarve 1,5 sider i heftet ”mat for spedbarn”. Dette er en kort generell informasjon som i grunnen fører til at man sitter igjen med flere spørsmål enn svar etter å ha lest det.

Hva vi vil ha

Skriv under dette oppropet for å være med på å be om at helsedirektoratet tar brukernes etterspørsel på alvor og går i gang med å utarbeide mer informasjon om morsmelkerstatning og flaskemating. Informasjonen som foreligger i dag er på ingen måte tilstrekkelig! Informasjonen bør være tilgjengelig på alle landets helsestasjoner.

Link: http://www.side2.no/helse/article2596704.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres bra ut! Du er så flink å ta tak, blomstre! :)

Skrevet

Jeg bøyer meg nok en gang i støv og hybelkaniner. Dette er mer enn bra nok, blomstre! =O)

Skrevet

Dytter et godt initiativ!

Skrevet

Dytter et godt initiativ jeg også!

Det er godt du holder kampviljen oppe Blomstre:)

Skrevet

God ide,kjør på, Blomstre :)

Skrevet

Dytter opp igjen! :)

Har du laget ett opprop? Jeg og maaaange med med er klar for å signere.

Tenkte å lage ett opplag på Helsesatsjonen sånn at folk ser at oppropet finnes, må samle så mange underskrifter som mulig!

Skrevet

Hei HappyFreak

Så kjekt å høre at mange er klare for å signere. Å få folk til å henge det opp på helsestasjonen var en god idé! Har som mål å få det klart før sommerferien :-) (er litt treig av meg, må liksom la ideen modne litt hos meg selv først...)

Skrevet

Bra jobba, blomstre! Om det blir laget et opprop bør det vel informeres om det på den facebooksida som alt eksisterer? Evt sende en mail til flaskeposten.org (tror det er Margrethe som har laget facebooksida) - selv er jeg ikke på facebook, noen som vet om mange har meldt seg på flaskeinfogruppa der?

Skrevet

Det finns en facebook-gruppe som heter "Hurra! Norges første bok om flaskemating er her" den har 239 medlemmer pr idag.

Så er det en annen gruppe som heter "JA til mye mer info om morsmelkerstatning og flaskemating" den har 303 medlemmer.

Jeg kan godt legge ut link på gruppene, hvis ikke blomstre har facebook og vil gjøre det selv? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...