Gå til innhold

Hva kan man gjøre (brudd, delt leilighet, bil etc)

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat gått fra hverandre etter mange års samboerskap. Vi har et barn sammen. Selve bruddet har ikke noe her å gjøre, men det dukker selvsagt opp mange utfordringer knyttet til et brudd etter så mange år.

Vi er gode venner, og har god kommunikasjon, så problemet ligger ikke der, heldigvis :)

Saken er i korte trekk som følger:

Vi har en felles leilighet som nå ligger priset ca 200 000,- under hva vi kjøpte den for. Kjøpte på verst tenkelig tidspunkt. Denne kan vi ikke selge, da vi i så fall hadde skyldt banken 100 000,-. Vi har en bil vi ei heller får solgt, da denne er priset ca 50 000,- under hva vi må ha for å gå i null. Ja, vi kjøpte også denne på verst tenkelig tidspunkt...

Vi har en samlet gjeld på ca 2.5 million, vi får ikke solgt verken bolig eller bil, ingen av oss har anledning (tror jeg) til å kjøpe den ene eller andre ut og en av oss må nå i tillegg leie en leilighet utenom.

Spørsmålet er da, hva i all verden kan man gjøre? Hadde vi fått solgt leiligheten og bilen kunne man selvsagt bare startet på nytt, under de forutsetninger man har, men der er vi jo åpenbart ikke. Å bo sammen er naturligvis ikke et tema.

Er det noen som har erfaring med noe lignende og har en knakende god løsning liggende på lur?

Fortsetter under...

Vi er i helt eksakt lik situasjon? (hmm.. du er ikke tilfeldigvis x-en min?) hehe :)

Neida men altså. Vi har bestemt at han (siden jeg ønsker å flytte til nabokommunen) skal fortsette å bo i leiligheten. Og når markedet er på vei opp så kan vi selge. Eventuelt har han greid å ta seg sammen økonomisk sånn at han får lån i banken til å kjøpe meg ut.

Vi betaler kun renter på lånet som gjør det hele mye lettere til den dagen vi skal selge. Det blir som at han leier min halvdel av meg og "leieinntekten" går til å dekke min del av lånet. Dere kommer nok til å merke at det er mye billigere å betale renter på et lån (der får du jo også rentefradrag) enn å skulle leie! Så så lenge dere ikke betaler avdrag blir det ikke betalt ned på gjelda. Betaler dere avdrag i dag, gå i banken og få avdragsfritt frem til dere kan selge.

Skriv en god avtale som sikrer den som ikke lenger skal bo i den eide leiligheten dere har i lag. For den som flytter ut må være sikker på at han/hun har rett på 50% av det som leiligheten er verdt den dagen dere flytter. Siden dette er en leilighet dere en dag skal selg pga samlivsbrudd vil også den som er flyttet ut opptjene "boplikt" på lik linje med den som bor igjen. Altså den som flytter ut må ikke betale skatt på gevinst på salg selv om det er gått mer enn 1 år siden han/hun flyttet ut.

Få også med i avtalen at dersom den som bor i leiligheten vil pusse opp o.l. så kommer det ikke til å endre eier fordelingen. Dere vil uansett eiei 1/2 part hver.

Angående bilen kan dere bestemme dere for å ha bilen annenhver uke. Eller den som trenger den mest får den. Se litt på hvem som har betalt på lånet på bilen, forsikring, reperasjoner, forsikring. Som oftest er det jo sånn at en har betalt på bilen, og så har den andre dekket utgifter til banehage etc. Siden lånet ligger 50 000 over markedsverdi, ville nok jeg personlig sagt at min x kunne fått bilen, men at han måtte refinansiert lånet og jeg kunne bli slettet som medlånetaker. Du vil aldri tjene penger på en bil. Så de pengene dere har lagt i bilen, får dere aldri tilbake. Derfor er det like greit å bare kjøpe seg en ny bil til en penge du har råd til. Beholder du bilen må jo du betjene lånet på den, kjøper du ny bil må du betjene lånet på den nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...