Gå til innhold

Jeg kan ikke kjøpe mat/husholdning for mer enn max 2500 kr i juni. Kan dere hjelpe meg med meny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den prisingen du skisserte virket realistisk på meg, kanskje litt høy med "svenskepriser". La "tvil komme tiltalte som gode og si 30 kr for retten. Det betyr at middagsmaten for en måned, om man regner dette som en gjennomsnittsmiddag kommer på 900 kr. Da er det mellom 100 og 500 kr igjen til melk, brød, smør, frukt/grønnsaker, pålegg, ost, kaffe/te, evt juice og drikke til middagsmaten, samt ikke-matvarer som såpe, oppvaskmiddel, poser .... Altså mellom kr 3 og kr 16 pr dag til å dekke dette.

Forklar sammenhengen er du snill!

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er i hvert fall ikke MIN definisjon av "god mat" og bare mandag og onsdag (onsdag meget motstrebende) ville blitt akseptert som "middag" i det hele her i huset. Ellers ville menyen godt være aktuell hos oss (ikke enchillados, men det kommer kun av smaken) som en godt brukbar kvelds. Men middag. Dessuten vil jeg tippe at du allerede har svidd av minst 100 kr, og du har kun dekket 4 av 7 middagsdager. Minst 150 kr bare i middagsmat altså på en uke og ca 650 kr på en måned. Du hadde 1000-1500 (i gjennomsnitt 1250) kr til alt. Hvordan bruker du de siste 600 for å dekke behovet til frokost, matpakke, kvelds, frukt og andre husholdningsvarer en måned?

Skrevet

Både jeg og mannen spiser frokost, lunch og kaffe på jobb, så blir bare litt kaffe i helgene. Ost får vi som regel, en venn av oss jobber på ostefabrikk, dessuten varer en ost leeenge!! Frukt for ungen i barnehagen, så er sjelden jeg handler det! Dessuten har vi sjelden middag til over 30 kr...sauser lager jeg av smør, hvetemel og vann / melk + krydder, det sparer man mye på i forhold til posesauser.

Skrevet

Siden dere spiser de fleste måltider på jobb, er det jo da rimelig å regne kantineutgifter som matutgifter. Eller er dette firmabetalt som frynsegode?

Og er det slik at man har "halv fri kost", den andre halve på sparebluss med mest mulig svenskehandel, har tilgang til frie matvarer (som jeg selv har verdsatt til en liten hundrelapp i gjennomsnitt pr uke) og holder alt annet enn MAT utenfor husholdningsbudsjettet begynner det å demre for meg hvordan man kan hevde at man har et budsjett på 1000-1500 kr i matutgifter pr måned. Det skulle vel ikke være kafe-/restaurant/gatekjøkkenregning som heller ikke var regnet med i budsjettet vel?

Fører man dette ut i sin ytterste konsekvens kan man jo komme ned på 0 i husholdningsbudsjett. Det er jo bare å spise all mat ute det, jo. Og så føre den på "personlige utgifter" i stedet....

Skrevet

Spiser ALDRI på kafe, resturant, bestiller fastfood etc...

Maten vi spiser på jobben er det jobben som har kjøpt inn ja.

Skrevet

Da begynner jeg likevel å se logikk i saken. Med halv fri kost, resten på sparebluss i stedet for "god mat", litt "matauk" gjennom fri tilgang på visse matvarer, all gjeste- og festemat holdt utenom, mulighet for svenskepriser på noe (betyr jo ikke så mye, men alt drar, særlig melka om man har mulighet for å handle i Sverige jevnlig) og alle husholdningsutgiftene utenom mat holdt utenom, kunne vi visst klart det budsjettet her også, med 2 voksne + 2 barn 7 + 11 år.For da snakker vi sannsynligvis om et reelt kostøre (selv om man bare regner verdien av maten i kantinen) om et MATbudsjett på mellom 470 og 700 kr pr uke. Her ligger HUSHOLDNINGSforbruket på 800 utenom matauken, men MED gjeste- og festemat, og med så absolutt mulighet til spare en 100-lapp (Og det går vel mindre "barnemat" hos dere med et lite barn enn her med to halvstore?)

Var visst ikkert mye å lære her, likevel, når alle(?) fakta lå på bordet.

Annonse

Skrevet

beklager at jeg ikke nevnt det med sverige og mat på jobben min med en gang, har alltid vært sånn for oss og tenkte ikke på at andre ikke hadde tilgang på det.. Syns uansett at vi har god mat jeg da..

Skrevet

Og bruker vi da statens faste satser for kantineVAREforbruk, i mangel av mer detaljerte opplysninger, får vi 2 personer a 2 bespisinger kr 23,- + fri kaffe kr 8 i 5 arbeidsdager regnestykket ((23+23+8) x 2 x 2 x 5) = 1080 pr uke i fri kost på jobben. Så legger vi til minst 330 kr i "eget matforbruk" og havner på et ukeforbruk til MAT (betalt av en selv og arbeidet) på drøyt 1400 kr. Altså drøyt 6000 pr mnd, uten noe ekstra for gjester og jul, påske, 17. mai, bursdager....

NÅ begynner regnestykket å harmonere.

Skrevet

20:36 Får ikke detta regnestykket til å gå opp.

Skrevet

Du har helt rett 20:42, og takk for korrigeringen. Det ble en togang for mye i farten her, ja! Beklager så mye!

Verdien på kantinematen er kr 540 pr uke, legger så til eget minimum matbudsjett (330) og havner ut med et MATforbruk på min 870 pr uke.. Og i gjennomsnitt 960 pr uke. Det virker vel ganske logisk for et temmlig nøkternt kosthold for 2 voksne og 1 barn, med tilgang på en del "matauk", mulighet for svenskehandel. og uten tillegg for spesielle anledninger. Og så burde vi vel legge til litt "barnehagemat" altså mat dekket over barnehageregningen også, men her er erfaringen liten, gitt...

Nå synes jeg selv regnestykket ser ganske logisk ut. Syntes det ble snau kost i forhold til utgiftene sist....

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det for god mat.

Rester, grøt, nesten ikke noe ren fisk i fiskepinner og tomatsuppe er forett ikke middag.

Skrevet

Da var oppskriftene du ba om lagt ut, HI!

Skrevet

Et pittelite tips fra meg er å ha handle ca. 4 ganger i mnd eller mindre!

Vet hvertfall med meg selv at om jeg skal på butikken å handle middag, så ender det ofte med en pakke kjeks, en juice (den har jeg ikke smakt før), en pizza (er så greit å ha i frysen), en flaske vann (jeg kan drikke den i bilen), sjokoladepålegg (fikk plutselig lyst på det, har ikke spist det på mange år) osv... (Hmmm, har vi mer cornflakes? har vi potetmel? tror kanskje vi er tom for zalo? Lurer på om jeg skal prøve lykken å kjøpe meg et flaxlodd.)Og i kassen hiver man på en pk. tyggis

Slik går jeg i min egen lille verden.. og vips så har jeg kjøpt ting jeg egentlig ikke trenger, eller har fra før av fordi jeg ikke har sjekket..

Engang tok jeg tiden og hadde bestemt meg for å være i kassen i løpet av 3 min (skulle kun kjøpe et par ting). Jeg klarte det, og sto å fniste litt for meg selv i kassen:) Veldig fornøyd.

Skriv huskeliste, kjøp det du trenger for en lang periode, da er man litt "kjipere" med pengene (dvs. kjøper kun nødvendige ting).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...