Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #51 Skrevet 28. mai 2009 Hei. Vil bare minne alle om at det er ganske mye penger å spare på noe så enkelt som papir... Hvis man er en familie på 5, går det f. eks endel dopapir. Men også husholdningspapir og ansiktservietter er det stoooore prisforskjeller på.. I tillegg vil jeg si at mange anbefaler first price kylling. Kan godt hende det, first price har mange gode produkter, men solvinge kylling på rema har faktisk samme kg pris Her i huset driver vi å sparer til egenkapital ved huskjøp, så vi må kutte der vi kan. Vi og setter opp meny for to uker om gangen og handler to ganger i mnd. Må kjøpe inn melk og gr.saker en gang i uka, da.. Vi har laga ei liste med de varene vi bruker mest og undersøker priser på alle disse i butikkene vi har i nærheten. Så når vi skal handle, så vet vi hvor vi finner det billigst. I tillegg er vi flinke til å sjekke tilbudsreklamene i posten.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #52 Skrevet 28. mai 2009 Du har middag til 22 dager, mangler 9 dager, noen er du sikkert borte eller sef. kjøper inn noe ferskt og godt. Hmm, Torsk i kokkosmelk, har du oppskrift. Han en hamstret kokkosmelk jeg ikke vet hva skal brukes til og har masse frossen torsk i fryseren... Jeg har også en del linser jeg ikke har puttet inn på menyen min. Tips? HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #53 Skrevet 28. mai 2009 He he, mannen min baker også brød. Fantastiske med masse frø han rister i panne og knuser (da barna ikke liker hele frø). Han baker ca 25 brød om gangen!
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #55 Skrevet 28. mai 2009 Kokossaus er faktisk en av standardrettene her i huset. Kan brukes med all salgs fisk( men best med hvit fisk), kylling, scampi, kamskjell, reker etc. Jeg bruker litt fersk finhakket ingefær, litt chili og hvitløk som jeg freser i litt olje. Så tilsetter jeg en boks kokosmelk og lar det koke litt. Smaker til med fiskesaus (meget anvendelig) og lime eller sitron + evt mer salt. Tilsett torsk i små biter og la trekke i noen få min til torsken er gjennomkokt. Serveres med ris og salat eller gulrot i staver.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #56 Skrevet 28. mai 2009 Må ikke lese kokebøker, kan spørre oss. Jeg kan egentlig ingenting, mannen min kan alt, men det er jeg som lager hverdagsmaten. Klart du kan spise kjøttkaker med ris! men det koster jo ingenting å kjøpe inn poteter hvis det er det du liker best. Du skal jo ikke sette opp meny der du overhode ikke skal køpe inn noe nytt. Poteter er HELT ok å supplere med =)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #57 Skrevet 28. mai 2009 Høres godt ut! Hva mener du med fiskesaus (hjemmelaget? oppskrift!) eller pose?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #58 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har også utrolig mye i skap og fryser og har holdt på å rydde i det en stund nå(spise opp) og ikke kjøpe innpulsmat som vi ikke bruker til vanlig. Vi drar til sverige og handler noen ganger i året(ca.4 ganger) og handler da inn stort av de varenen vi bruker til vanlig og da fylles selvfølgelig fryser og skap opp igjen, men skal bli flinkere med kun kjøpe varer som er nødvendig og ikke mye annet vi egentlig ikke trenger. Tror jeg iver meg på her og skal bruke mest mulig av fryseren og skap og få mer penger til ferien. Jeg har heller ingen tro på at man kan klare seg på 1000-1500 kr i mnd og med ordentlig mat. Vi bruker blandt annet 500 kr i mnd kun på melk.
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #59 Skrevet 28. mai 2009 Flaske. Pleier å stå sammen med krydder, olivenolje, eddik i butikker av typen Meny, og du får det hos invandrerbutikker. Mye bruk i thaimat
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #62 Skrevet 28. mai 2009 Du spør etter tips til bruk av linser, HI. Linsesuppe, selvsagt. Så har du en god "gjestekvelds". Skal legge ut oppskrift på "Kokebok"-forumet i løpet av dagen/kvelden.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #63 Skrevet 28. mai 2009 Kan du legge ut den listen din? Ville være flott for oss alle =) HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #64 Skrevet 28. mai 2009 Bli med Anonym 10:27! Legg gjerne ut meny basert på restelager, tips til alle oss "hamstrere"! HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #65 Skrevet 28. mai 2009 Når det gjelder matboden, og fryseren, som jeg anser som "matbodens forlengde arm", følger jeg (26.5. - 14:58 mm) det prinsippet at jeg fører tre lister. En "skal-alltid-ha-på-lager"-liste, en "sesongvare"liste og en "gode-kjøp-på-lager"-liste. "Skal-ha"-lista er basert på to ting. For det første at det er noen varer jeg ALDRI skal være tom for (lite praktisk når du må MINST 5 km for å få tak i noe, da ofte BÅDE relativt dyrt OG av "på-kanten"-kvalitet). For det andre at jeg er opplært fra ung ungdom av at det kan alltid komme en "unntakstilstand" hvor man er mer eller mindre avskåret fra omverdenen, (helt konkret ras hos oss) slik at man alltid SKAL ha nok mat til å klare seg 2 uker uten at matstellet føles særlig uvant, og at man gjerne kan ha en uke til slik at man kan overleve (om enn på merkelige kombinasjoner). Her er det ikke pris som er avgjørende (stort sett) men hva som holder seg godt. På denne lista er prinsippet at "alt som tas ut, skal inn ved første anledning". Så stabilt lager som mulig. Altså skrives det som tas ut opp på handlelista med EN gang. 1/2 kg gule erter ut betyr 1/2 kg gule erter på handlelista (som alltid ligger klar på kjøkkenbenken, uka igjennom), selv om det står 2 pakker igjen i matboden. Stikkord for lista: Hermetikk, mel, tørrgjær, tørrmelk(!), flatbrød, erter, linser, makaroni, ris, salt (5 kg, hva gjør du om du får strømbrudd OG brudd i kommunikasjonen, jo salter alt ferskt kjøtt og fisk du har i huset...), spekepølse, litt (hard)saltet fiskefilet, klippfisk, skinkebokser, tubeost, te, saft, litt vaskemiddel, toalettpapir, stearinlys, fyrstikker... "Sesongvare"-lista baserer seg på at siden vi har muligheten (OK stor og KALD matbod) kjøpes en del varer (poteter, gulrot, løk, egg, sesongfisk som makrell, sild (og delvis torsk), lammekjøtt....) inn sesongvis. Varene på denne lista vil da selvsagt gå rett til værs, f eks når det kommer 150 kg poteter, 75 kg gulrot og 25 kg løk i hus i oktober. Så minker det sakte til lageret er tomt. Likeledes når det kommer 120(!) egg (4 brett) en måned senere, når prisen er på det laveste. I kald matbod holder jo egg seg 10-12 uker. Og 10 egg/uke går det minst med. (Og nettopp sesongvarelista gjør at det er en del svingninger i mitt eget husholdningsregnskap fra uke til uke, derfor er jeg mer opptatt av gjennomsnittsforbruket i løpet av et år). "Gode-kjøp-på-lager"-lista har jeg satt et pristak på (i mitt tilfelle 5000 kr). Her fører jeg liste på PC over hva som er kjøpt, til hvilken pris, og når det er kjøpt. Så kan jeg kjapt sortere, etter innkjøpsdato og holde orden på verdien (regneark er flotte greier...). Og jeg fører utgiften først i husholdningsregnskapet når jeg bruker varen, ikke når jeg kjøper den. Inntil da er den ikke utgift i mine øyne, men "penger på en annen måte". Så lenge det er "ledige penger", altså at verdien av det jeg har på denne lista er under 6000 kr, kan jeg gjerne fylle på med gode kjøp. Er lista full er det uaktuelt. Så da må vi få brukt litt, slik at jeg igjen har "ledige penger" når et godt kjøp kommer i min vei.... Noen andre som kan ha nytte av metoden?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #66 Skrevet 28. mai 2009 Det blir kjempemye hvis jeg skal legge ut hele lista, men jeg har så langt konkludert med at: Tørrmat (ris, pasta, knekkebrød, mel, o.l.),meierivarer, frossen fisk og kjøtt, og bleier er billigst på Rema 1000 (forutsatt at en kjøper LL produkter så langt det går) Frukt og grønt er billigst på coop OBS. Her lønner det seg også å følge med på de mange tilbudene de har innimellom. Vaskemidler av alle slag,shampo/balsam og såpe, Hermetikk, sauser og endel supper og toalettpapir på Europris. Økopk med is og kjeks samt gode tilbud innimellom på Spar. Dette lønner seg iallfall for oss, siden vi ikke trenger å kjøre så langt for å komme innom alle disse butikkene på en dag. Ble overrasket under min reesearch over at Rimi er så dyre på det meste av det vi trenger. Selv euroshopperproduktene ligger på samme nivå som merkevarene på Rema 1000. Skal prøve å lage vår liste over hva vi bruker av basisvarer på en mnd. Vi er bare tre i familien, men regner ofte med gjester i matlagingen...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #67 Skrevet 28. mai 2009 Jepp.. her må man bare si... WOW! Stålkontroll alltså.. Skulle ønske jeg var så flink. Må prøve å få til noe sånt her.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #68 Skrevet 28. mai 2009 Du må bare sette i gang, 11:52. Det har ingen ting med å være flink å gjøre, det har med å innarbeide en rutine Et par-tre timer går med for å få slike lister i gang, men det er vel anvendt tid! Og det er en engangsjobb. Etterpå skal listene bare ajourføres. Det tar meg 15 min hver fredag. Tar det det da, siden det handles på lørdag morgen. (Og er stort sett FERDIG med handelen til kl 1030 - ingen kø i butikkene kl 0905...) Som jeg nevnte, det å "ha på huset" er en vane jeg har med meg hjemmefra, siden et lite ras godt kunne gjøre oss veiløse to-tre dager. Et større ras en uke eller i verste fall to... Og å vite hva man har, lærte jeg alt jeg ikke før hadde lært om da jeg i min grønne ungdom hadde ansvar for proviantering til et par fiskebåter som befant seg på Grønlandskysten i 6-8 uker i strekk. Skal den kokekyndige ombord kunne brødfø 8-10 sultne mannfolk (som forventer godt matstell!) i 6-8 uker uten å gå tom for noe, MÅ det planlegges. I en slik situasjon kan man KANSKJE få tak i noe når man er inne for å levere fangsten hver 14. dag, men man kan ikke basere seg på det, siden fangsten godt kan bli levert lørdag kveld kl 2000. Ikke mange butikker har åpent på Grønland da nei. Og en time ekstra i land er uansett en time tapt fritid for hele mannskapet Hva man mener om DET ombord får selvsagt rederiet beskjed om i klare ordelag (fiskere bruker ikke akkurat dipomatspråk..) når man kommer hjem. Ikke hyggelig å være den som sitter med ansvaret da... Heller ikke om kokekyndig gir en på pukkelen fordi han har "halve proviantlageret" med hjem. Og nåde den som henter noen fra "skal-ha" lageret i matboden her uten å skrive det opp på handlelista. Har forblir ikke akkurat uvitende om sin brøde....
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #69 Skrevet 28. mai 2009 Og så min (11:11)s "skal-ha" liste: Kan kanskje di andre noen ideer. Likeledeles kan kanskje andres lister gi meg selv noen ideer, så jeg håper flere legger ut listene sine Vennligst overse dårlig layout, det skyldes klipp og lim fra husholdningsboka. 4 bokser kjøttkaker Terina 4 bokser kjøttboller Terina 2 bokser fiskeboller Vesterålen 5 bokser skinke Terina 4 bokser lapskaus, lys Terina 4 bokser tomater, hele Høili 4 bokser tomater, hakket Høili 2 bokser fersken Høili 6 bokser ananas, skiver Høili 3 pk, ½ kg erter, gule Saga 3 pk, ½ kg erter, grønne Saga 2 pk, ½ kg bønner, røde Saga 1 pk, ½ kg linser, brune Saga 4 pk, ½ kg makaroni 1 pk, 12 stk buljongterning, kjøtt Ica 3 pk, 25 stk te, solbær 2 tuber ost, bacon Kavli 2 kg salt, fint Jozo 3 kg salt, grovt Jozo 1 pk pepper, malt Saga 3 bokser tunfisk i olje Høili 10 bokser leverpostein Terina 5 bokser sardiner i tomat King Oscar 6 bokser makrell i tomat First Price 1 pk, ¾ kg ris, rundkornet Geisha 2 kg ris, langkornet Jasmin 3 kg margarin First Price 1 kg sukker Tate & Lyle 2 pk tørrmelk Nestle 3 bokser Viking-Melk Nestle 3 bokser sjampinjong Høili 6 bokser mais Høili 1 gl syltet paprika Høili 3 esker flatbrød Korni 1 fl saft 2 spekepølse 2 esker tørrgjær Idun 8 kg hvetemel, sammalt 8 kg rugmel 2 kg byggmel 4 kg hvetemel, fint 4 pk, ¾ kg havregryn, store Bjørns 4 kg havremel Bjørns 1 pk, ¾ kg havregryn, små Bjørns 4 kg klippfisk 2 kg seifilet, saltet 1 kg torskefilet, saltet 1 kg hysefilet, saltet 1 kg speke-/kryddersild 1 fl eddik, 7 % Idun 1 boks sennep Colmans 1 fl sitronsaft Realemon 2 pk vaskvmiddel, hvit Coop 2 pk vaskemiddel, kulør Rimco 2 pk såpe Sunlight 1 fl klorin Lilleborg 3 pk, 12 stk toalettpapir Lambi 3 pk, 4 stk tørkepapir Serlai 2 esker fyrstikker, husholdning Nitedal 4 pk stearinlys, div farger
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #70 Skrevet 28. mai 2009 Anonym 10.27 her. Har satt opp en meny ut juni. Jeg syns den ser litt kjedelig ut så det kan hende det bir litt forandringer under veis. Men skal prøve å følge den mest mulig og få ryddet opp her hjemme og bruke mindere penger frem mot ferien. Vi har alltid pizza på fredag. 28. I dag: Stekt kylling med løk og paprika, kyllingsaus og fullkornsris 29. Hjemmelaget pizza 30. Svineindrefilet med ovnsstekte poteter,peppersaus og broccoli 1.Juni. Pølsegryte m/ tomatbønner og squash + fullkornsris 2. Fiskeboller m/ hvit saus, poteter og gulrøter 3. Kylling wok med nudler 4. Stekt sei m/ erterstuing, poteter og lett rømme 5. Hjemmelaget pizza 6. Taco 7. Ovnstekt laks m/ poteter, holandaise saus og broccoli 8. Madagaskar gryte m/ hvitløksbrød 9. Sodd 10. Hamburger m/ brød og salat 11. Fiskesuppe m/ focaccia 12. Hjemmelaget tacopizza 13. Tandoori kylling m/ salat og fullkornsris 14. Stekt sei m/ løk, poteter, gulerøter, lett rømme 15. Pølsegrateng 16. Fisk i form(laks,sei,søtpotet....) 17. Chili com carne 18. Fiskeboller m/ hvit saus, poteter og gr.saker 19. Pizza 20. Enchiladas 21. Ovnstekt laks m/ fullkornsris, broccoli og saus 22.Sodd 23. Fiskekaker m/ brun saus, poteter og erterstuing 24. Kylling woc m/ fullkornsris 25. Brasiliansk Torsk 26. Pizza 27. Fullkorns lasagne 28. Ovnstekt laks m/ stekte poteter, broccoli og saus 29.Suppe m/tomatbønner 30. Torsk m/ dillsaus, poteter og gr.saker
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #71 Skrevet 28. mai 2009 Forslag: Be dere selv på middag 4 dager i juni hos slekt eller venner! Så er det iallefall 4 middager spart!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #72 Skrevet 28. mai 2009 Hei, her er "jeg som som bare bruker 1000 kr i mnd"... Ordla meg kanskje litt feil i går, beklager dette!! Bruker mellom fra 1000 kr og opp til maks 1500 kr.. Dette er da ikke medberegnet middagsgjester, bursdag eller høytid, da blir det selvsagt mer.. Burde jo også få med at all kylling og kjøttdeig kjøper jeg i sverige, det er MYE billigere der og så handler jeg nesten alltid på kiwi her i norge. Er også flink til å slenge sammen det jeg har i kjøleskapet, f. eks kjøttdeig, bønner, hakkede tomater på boks, løk, ris osv... Det blir middager som det er mye ingredienser i, men det går ikke så mye av hvert så varer lenge. Bjørn havremelsgrøt går det også mye av, det varer lenge i magen og er kjempegodt!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #73 Skrevet 28. mai 2009 Aksepterer det du sier SÅ langt, men venter fremdeles på et menyforslag med tilhørene handleliste og pris på varene før jeg aksepterer påstanden din, også slik du har presisert den. Selvsagt akseperer jeg, slik du nå har presisert, at du bruker "svenske priser". Men min erfaring (bor for langt fra til å være særlig ofte i Sverige, men er ikke helt ukjent der) er at de svenske prisene på varer jeg bruker ikke er særlig lavere enn lokalt (med noen få unntak), og jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan komme ned på det beløpet du hevder. Så meny og handleliste/forbrukliste for en uke, takk!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #74 Skrevet 28. mai 2009 Jeg vil også se handleliste. Den middagen du skriver koster vel ca. Kjøttdeig 400 g 20 kr Bønner tørre 5 kr Hakkede tomater ca. 5.50 løk 2 kr Ris 4 kr 36,50 kr Drikker dere ikke noe annet enn vann?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #75 Skrevet 28. mai 2009 Drikke enten saft eller vann til maten, enkelte ganger melk, men det er sjelden.. skal vi se, nå vet ikke jeg nøyaktig prisen på hva det koster, men f. eks denne uken har vi spist: mandag: enchiladas rester fra søndag. tirsdag: Bjørn Havremelsgrøt, 1 kg koster 19 kr og det er 3 dl som går til en middagsposjon. Tirdag: Pytt i panne Onsdag: Fiskepinner og 1 fiskekake til hver. torsdag: Tomatsuppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå