Gå til innhold

Jeg kan ikke kjøpe mat/husholdning for mer enn max 2500 kr i juni. Kan dere hjelpe meg med meny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to voksne og to barn mellom 2 og 5 år.

Vi må kjøpe bleier (kun en) og evt husholdningsartikler vi blir tomme for (ser ut til å ha det meste, men alltids noe man er tom for) for denne summen også.

Har dere forslag til middagsretter? Vi baker brød selv. En kjapp titt i skapene mine tilsier at jeg har grovt regnet disse middagene allerede:

Karbonader x 3 middager

Ostesnitsel x 2 middager

Grøt x 3-4 middager

Tomatsuppe x 3 middager

Div frossenfisk x 3-4 middager

Fiskeboller x 1 middag

Litt div singelfryste kyllingfileèr, kotlett, svin osv tilsvarende x 2 middager tilsammen (men da må alle spise litt forskjellig).

Har dere forslag for hva jeg ellers bør da prioritere å handle inn? Greie, gode og rimlige middagsretter? Kjekt om det er ett par forslag på noe å servere nå vi får middagsgjester også.

Vi har jo self noe basisvarer i hus, som pasta, ris osv, men må nok supleres utover

Vil gjerne sette opp en 4 ukers middagsmeny, slik at jeg får fordelt pengene og ikke ender opp med ingen middag siste uka.

Takker for all hjelp og forslag

(ps. Ungene liker ikke "sammenblandet" mat ala gryter ol. De er heller ikke glade i sauser, men vi voksne liker jo dette.

Fortsetter under...

Skrevet

Med så mye mat på lager og så mye penger til rådighet trenger dere da ikke prioritere og planlegge noe særlig for å få det der til å gå.

Skrevet

Frossen lapskausblanding (10 kroner) + xtra middagspølse (ca 10 kroner, veldig gode!)

Pannekaker med xtra sin bacon er billig om du har mel osv.

Skrevet

Vi pleier å bruke i allefall det dobble hver mnd, så føler jeg trenger tips.

Jeg vet også at vi får flere folk som kommer på besøk til oss i juni, så da går det gjerne litt ekstra mat.

Pannekaker er god ide.

Lapskausblanding er ok for oss voksne, men barna liker ikke mat som er "sammenblandet" :-(

HI

Skrevet

Jeg kan gi deg en billig persisk rett, men da må du en tur til en yalla butikk og kjøpe noe som ligner på tørkede røde små bær nesten som rips.

Det du trenger er:

Kyllingfile

Røde rips greiene

Ris

Naturell youghurt

Sukker

Safran

Løk

Hvitløk

Du lager ris til antall personer, ta slik at dere blir mette.

Så tar du kyllingene i en kasserrolle og lar vannet dekke kyllingene slik at de er under vann (ikke mye vann), så blander du inn en halv t-skje til 1 t-skje saafran i vannet sammen med løk i strimler og hvitløk og lar det hele små koke ti kyllingen er kokt (ca 30min).

Når risen begynner å bli ferdig tar du de røde bærene, hvor mye du tar avhenger av hvor mye ris så du må se det ann. Sånn ca 3-4dl. Disse bæra må du vaske godt for de har gjerne noen spisse torn. Så steker du disse bære o smør og 1 spise skje sukker, Det er snakk om 1 min, bare slik at sukkere er litt smeltet. Hvis du steker de for mye blir de stein harde og ikke gode i det hele tatt.

Når kyllingen er ferdig, tar du kraften i en sausholder eller noe i den døren. Så strimler du kyllingen i små biter og blander den med bærene.

Når risen er ferdig rører du inn kylling med bæra sammen med risen slik at det blir jevnt fordelt.

Da er det bare å spise med naturell youghurt og spe litt av kyllingkraft på risen om noen ønsker det. Det er kjempegodt.

Lykke til

Skrevet

ukens joker- 400gkjøttdeig til 19.90...

se etter tilbud på varer de neste dagene som kan kjøpes- og fryses- Tenk på at det kanskje blir mange varme dager- er det noe mat som kan grilles- hvar med salater..

Lykke til!- jeg syes det er imponerende at du klarer å planlegge så bra- !! klem fra meg

Annonse

Skrevet

First price har mye ålreit, som både gulost og annet pålegg. Tenk grillmat i juni hvis gjester,rema har mye bra. Storpakninger med kylling både lår og file er billig på rema, frossen kjøttdeig på kiwi er billigere enn fersk. Ha mel, sukker,gjær etc i skapet så kna du bake litt :)

Skrevet

Du kan i første omgang få en ukemeny av meg, beregnet på 2 voksne + 2 barn 7 og 11 år (så porsjonene blir sikkert litt store). Dette er ingen "sparemeny", men en helt ordinær ukemeny.

Jeg har ført på priser i () basert på hva jeg selv betaler, det er jo ikke sikkert prisnivået hos deg er det samme... Fisk blir handlet i fiskehandel (som det sies om at har LAVE priser til fiskehandel å være, jeg handler der pga kvaliteten...), kjøtt hos en STOR (og rimelig) lokal slakterbutikk (unntatt påleggsskinke), egg, frukt og grønnsaker på en "bondehandel" eller i innvandrerbutikk, tørrvarer + melk ved en lokal butikk med tilknytning til Norgesgruppen (KIWI/MENY) samt litt Europris.

Alle krydderier kjøpes i innvandrerbutikk.

I menyen har jeg ikke forutsatt at lageret ditt forbrukes, med unntak av 1 karbonademiddag. Jeg har også forutsatt at alt brød bakes selv, så "brød" i menyen må tolkes som "mel, gjær, olje til 1 brød".

Det jeg ikke har tatt med i menyen, som ellers forbrukes her, er havrekjeks + brunost til kaffekos søndag ettermiddag. Legg på 40-50 kr i månedsbudsjettet om dere har samme eller lignende vane.... Heller ikke har jeg tatt med bleier på handlelista (det er en stund siden det var aktuelt her....) Jeg har heller ikke lagt inn noen "søndagsdessert", har vi det her er det suppe på friske eller ferske bær fra egen hage, så det er litt vanskelig å beregne en pris...

Konklusjonen min er at om jeg 4-dobler denne ukemenyen trenger jeg 2700 kr. Og da har jeg som sagt ikke "forbrukt" mer enn 1 karbonademiddag. Så du burde absolutt kunne leve godt for 2500 kr!

Så menyen (skulle du finne noen retter interessante,legger jeg gjerne ut oppskriften, mange av rettene regner jeg er selvforklarende for en som er vant til litt "kokkeri" på et kjøkken når man ser på råvarer og navnet på retten.

----

Ukemeny (den er klippet og limt fra "husholdningsboka", så du får leve med om lay-outen er så som så...)

Søndag

Paprikakylling

1 høne (24,00)

2 løk (4,00)

1 rød paprika (6,00)

1 boks tomater (5,00)

¼ l yoghurt (6,00)

¾ kg poteter (5,00)

½ l H-melk (6,00)

Dessuten: salt, pepper, basilikum, merian (4,00)

I alt kr 60,00

Mandag

Seikaker m/revet gulrot:

500 g seifilet (kr 24,00)

1 løk (kr 2,00)

2 egg (kr 3,00)

3 dl H-melk (4,00)

¾ kg poteter (5,00)

½ kg gulrot (4,00)

I tillegg: Smør, mel, salt, pepper, dill, tørket brød (1-2 skiver) 5,00

I alt kr 47,00

Tirsdag

Karbonader

3 løk (6,00)

½ kg erter, grønne (7,00)

¾ kg poteter (5,00)

I tillegg: Karbonader (har), smør, muskattnøtt, sennep. (2,00 – ikke medregnet karbonader fra lager)

I alt kr 20,00

Onsdag

Fiskesalat

400 g torskefilet (22,00)

½ agurk (4,00)

1 rød paprika (6,00)

1 egg (2,00)

2 bokser mais (8,00)

1 løk (2,00)

1 brød (10,00)

I tillegg: Smør, eddik, salt, pepper (4,00)

I alt kr 58,00

Torsdag

Laks m/eplerømme

¾ kg laksekoteletter (30,00)

2 epler (5,00)

¼ l yoghurt naturell (6,00 – kr 12,00 pr ½ l)

½ kg middagsris (5,00)

I tillegg: salt, pepper, smør, karry, sukker (3,00)

I alt kr 49,00

Fredag

Lever m/rødbeter

¾ kg lammelever (19,00)

4 rødbeter (8,00)

½ dl yoghurt (1,50)

1 løk (2,00)

½ kg hodekål (4,00)

¾ kg poteter (5,00)

I tillegg: salt, pepper, mel, smør, sitronsaft, buljongterning (4,50)

I alt kr 44,00

Lørdag

Makaronigrateng

300 g makaroni (4,00)

2 egg (4,00)

½ kg tomater (10,00)

Rester av gårsdagens lever

2 dl H-melk (3,00)

1 issalat (12,00)

½ agurk (4,00)

Dessuten: Salt, pepper, smør, muskat (1,00)

I alt kr 38,00

Ukehandleliste:

Middagsmat iflg meny: 318,00

Brød, 5 stk a kr 10,00 50,00

Gulost, ½ kg 30,00

Spekepølse, ½ stk (350 g) 28,00

Skinke, 250 g 30,00

250 g kryddersild + tilbehør til å lage tomatsild 20,00

Melk, 6 l 72,00

Leverpostei, 2 pk 24,00

Rødbeter, 1 gl 10,00

Te, 1 pk (25) 10,00

Epler, 2 kg 24,00

Gulrøtter, 2 kg 16,00

Div + ikke-mat 50,00

Total ukehandel 672,00

På 4 uker: 2688,00

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg er så heldig at jeg har både rema1000, rimi, ica supermarked, kiwi og meny i umiddelbar nærhet.

Ica supermarked og meny opererer med diverse tilbudspriser fra uke til uke. Alt fra frukt og grønt til oster, kjøttvarer og ferdige middager.

Jeg kjøper alltid kjøtt (ferskvaredisken) hos dem som går ut på dato om et par dager og fryser dette ned. Der kan man spare masse penger! (50%)

Ellers kan du jo kjøpe butikkens egne merker som flere har nevnt. Både "landlord" og "first price" har jo endel ok varer.

Ellers så synes jeg både fiskeboller, fiskepinner, lasagne, spaghetti, posesuppe m.m er gode og rimelige middagsalterativer. Frosne reker er jo heller ikke dyrt, og godt nå når det er fint vær ute.

Er du ikke veldig kresen kan du jo ovnsbake en hel laks (koster 29 kr kiloet fersk når tilbud på ica). Det og poteter, agurk og rømme en dag. Pastasalat med kald laks dagen etter og hvis nok til dagen etter det igjen, lettkok blomkål og brokkoli. Ha i en langpanne, legg oppi biter av fisken og riv ost over. Gratineres i ovnen. Godt med stekte baguetter til...

Skrevet

Tusen takk for flotte svar alle sammen =)

Kan du legge ut oppskriften på paprikakylling og seikakene?

Dette er flott! Tar også gjerne i mot flere tips =)

Skrevet

Hei!

Vet ikke hvor glad dine barn er for nye ting i matveien, men et godt tips er å satse på vegetarisk mat når dere har det trangt økonomisk.

Som studenter brukte vi mye penger på reising, i tillegg til at vi jobbet lite ved siden av studiene. Vi overlevde på bønner, linser og kikkerter i forskjellige former: supper, curry retter, most til pålegg, brukt som kjøttdeig til burgere og "baller"... Vi hadde fisk elelr kjøtt 1 gang i uken om helgene, ellers belgfrukter, egg og pasta. Vi klarte oss med 500 NOK i uken til mat, og jeg er meget kresen når det gjelder råvarer.

Vi spiser fremdeles mye vegetar, men nå er det fordi vi synes det er godt, i tillegg til raskt å lage etter jobben.

Lykke til!

Skrevet

Oi, her må jeg lese litt, vi hadde aldri klart oss på den summen... Og med middagsgjester i tillegg.

La oss få høre når denne mnd er over, om det faktisk er mulig.

Jeg forsøker nemlig å kutte i matbudsjettet, men det er ikke lett:-)

Annonse

Skrevet

Barna mine er ikke så veldig spreke i matveien ennå, de har litt angst for "sammenblandet mat" og liker at ingrediensene ligger adskilt på tallerkenen.

Vi voksne derimot, er glad i de fleste matvarer.

Har du oppskrifter på enkle greie vegetar retter vi kunne prøve ut? Vi har ikke tilgang på spennende butikker med mye krydder ol. Kun type Meny, Ica, Coop, Rema, Rimi osv.

HI

Skrevet

Dette var en inspirerende tråd!!!

Vi tjener godt, men har slevfølgelig også en del gjeld, noe tulle-gjeld også.

Ser vi har masse å spare på matbudsjett!!! Bruker sikkert 10 000 i mnd på mat og daglig forbruk. (skammer meg)

Skal jammen ta nytte av både råd og oppskrifter.

For oss hjelper det nok om vi kunne planlegge mer, sånn som noen av dere tydeligvis er flinke til!!! Vi handler og spiser etter innfallsmetoden. Her er det gryn å spare!!!

Skrevet

Jeg (26.5. - 14:58) kan gjerne bekrefte at "innfallsmetoden" og dårlig planlegging viser igjen i husholdningsregnskapet! Andre steder også, for den del! Inntektene her er riktig gode, (tipper vel i år totalt over fra 6 til 7 siffer brutto...) og boligen gjeldfri om noen få måneder (kunne gjerne gjort den gjeldfri nå, men vi venter på siste halvårsavdrag, det betyr minimalt i renter, og gjør "sluttoppgjøret" lettere i banken). Slik sett kunne humla gjerne suse her også. Det er bare verken natur eller oppdragelse....

I noen korte perioder har imidlertid arbeidssituasjonen vært krevende, med overtid (eksta kveldsøkter på arbeid) til over tålegrensa. Det var godt betalt overtid, men jeg har likevel merket at lønnsomheten delvis "rant ut andre veien". For overtiden, med påfølgende manglende tid til planlegging, satte spor i husholdningsregnskapet ja! Plutselig var ikke husholdningsforbruket "ca 700 kr" pr uke, men 1000-1100, kanskje 1200 kr. Og matstellet ble ikke bedre, heller dårligere. Kastet mat gjorde vi også! Fordi vi ikke hadde planlagt at rester fra søndagsmiddagen skulle i fredagens grateng og rester fra tirsdagens fiskepudding i torsdagens fiskesuppe, ble både søndagsrestene og tirsdagspuddingen stående i kjøleskapet til de var "uegnet som menneskeføde". Dessuten merket jeg at jeg (og andre!) at jeg ble irritabel av å ikke ha en plan og ikke vite hva som var i hus av matvarer, slik at det måtte handles tre ganger den uka mot vanligvis en (dette irriterer kanskje mer når man har drøyt fem km til nærmeste butikk og sju-åtte km til foretrukne butikker (bortsett fra "bondehandelen") enn når man har butikk to minutters gange borti gata). Nei, velsignede matbod og velsignede Antarktis (husets kallenavn på fryserboksen!). Når man bare VET hva som befinner seg der.

Ukemenyen og husholdningslista viser sikkert at vi har et nøkternt matstell til vanlig, men ingen har gitt utrykk for å leve verken på sultegrensen eller på mat av tvilsom kvalitet. Snarere for en viss risiko for å bli litt vel "gjødd". Butikkene jeg bruker er valgt først og fremst ut fra "ønsket kvalitet", dernest ut fra "rimelige varer av ønsket kvalitet". Og vi kan gjerne bruke "flott mat" også om vi ønsker det. Pølsene til 17. mai var f eks ikke kolonialens "grillpølser" til 39,90 pr kg, men slakterens kalvewiener til 99! Barna her MERKER nemlig forskjellen (har flere ganger fortalt om bursdager hvor pølsene smakte "ingenting"), mens nabogutten som var innom syntes pølsene smakte "helt rart".... Heller ikke var det spørsmål om hvem som hadde "laks og jordbær på tilbud" da, men om "hvor finner jeg den BESTE laksen og de BESTE jordbæra til 17. mai". At begge deler kostet nesten det dobbelte av "byens billigste" var uinteressant, siden den økonomiske siden av saken egentlig er uten betydning. Og hvorfor i all verden lage is selv til dagen når fløten koster 35 kr pr liter og ferdig is 25-30 for en toliters(?)boks? Det var den kvaliteten da.... Men det er, og det skal være, forskjell på hverdag og høytid her. Full enighet om det! Og siden "helg og høytid" drar opp gjennomsnittet, ligger ukeforbruket, sett på årsbasis ikke på 700 kr men på rundt 800, sladrer fjorårets husholdningsbok om. Hadde vi ikke hatt hage som gir oss en del (fire ripsbærtrær, et lite epletre, et par rader med salat, noen bringebærbusker, tre rabraplanter, et par tomatplanter, litt krydderurter..), en nabo som vi får litt fisk av iblant (skal vi tippe 800 - 1000 kr i året om den skulle vært kjøpt) og at det plukkes litt bær (særlig tyttebær) og sopp om høsten når vi likevel går tur i marka på lørdag/søndag (ingen "bærtur", men litt blir det jo alltid plukket for å ta med hjem når tuene bugner, og man har planlagt (der var det igjen) og tatt med en "brødplastpose" i lommen "i tilfelle"!). hadde vi nok ligget enda en liten hundrelapp høyere pr uke.Og i tillegg sikkert hatt dårligere mat.

Og, om noen lurer: Vi hadde (av to spesielle grunner) knapt gjester den uka jeg hentet ukemenyen fra, og visste om på forhånd at det kom til å bli ei temmelig gjestløs uke, bortsett kanskje ved et par kveldsbord. Men ellers har vi ofte gjester! Ofte gjest(er) til kvelds, men sjelden og aldri til middags i ukene. Lørdagens makaronigrateng pleier derimot å være dobbelt så stor som denne oppskrifta! Søndagsgryta også! Men har man mange gjester, er man jo iblant gjest selv også. Så økonomisk er det en viss utjevning...

Så at planleggingstid er lønnsom tid er jeg overbevist om!

Skrevet

Coop Mega har av og tilbud på fiskegrateng til kr. 10,-

Skrevet

Nå er vel kanskje ikke safran det smarteste å bruke penger på om man skal spare inn på mat- ikke så vanlig å ha det i skapet heller vil jeg tro- men gurkemeie gir jo samme fargen hvertfall.. Bare et lite tips.

Skrevet

Ja, og den er fullstendig uspiselig! Laget på fiskeslag (Alaska pollock/kolmule/blåhvitting) som er uegnet som mat for mennesket og så vidt brukbar som (ikke for stor) innblanding i fiskeolje! Er liksom en grunn til at prisen her (til båt) er ca kr 0,40- 0,75 pr kg, mens normal matfisk til fiskegrateng (sei og torsk) har en båtpris på henholdsvis ca kr 8 og kr 12 pr kg.

Her spises slik fisk kun av katten dersom den er MEGET SULTEN!

Men med tilstrekkelig vann, stabilsator, sukker, krydder og tilsetningsstoffer innen farge og smak kan industrien lage "mat" av ALT.

Og: Du finner tilsvarende grateng, ikke som noen kulinarisk delikatesse, men i hvert fall som spiselig vare hos Rema, også til 10-11 kr. Den varen inneholder nemlig sei!

Om noen skulle lure: Jeg arbeider ikke innen noen bransje med nær tilknytning til verken Coop eller Rema, heller ikke leverandørene av gratengen. Men også jeg spiser fisk....

Skrevet

Hvorfor ikke heller lage den selv (og få en kvalitet som ikke kan sammenlignes) 125 g torskefilet koster kr 6,-, 75 g (tørr) makaroni kr 1,,- 1 stk gulrot kr 1,- og 1 dl hvit saus + krydder ca kr 1,50. Tar 10 minutter å lage til, og du får minst 10 min kortere tid i stekeovnen. (Og det går jo an å lage flere porsjoner og fryse...).

Skrevet

skjønner ikke at du kan bruke mer enn 2500 kr når du har så mye basisvarer HI! Her i huset bruker jeg 1000, max 1500 kr på mat pr mnd og da kjøper vi mye god mat, men lager alt hjemme da.,..

Skrevet

Hvordan er det mulig? Jeg har som mål å komme ned på det, i uken...Du kan umulig kjøpe mye god mat for 1000kr mnd?

Skrevet

Jo da, det går så fint så, handler for det meste first price produkter og de er mye billigere og like god :)

Skrevet

Jeg og vil vite hvordan man kan bruke bare 1000 kr på mat i en hel mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...