1.gang_gravid Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har 6 uker igjen og begynner å stresse over tilbudet fra KK i Bergen. Jeg er veldig villig til å betale privat for å få besøk hjemme av en jordmor, f.eks 1-2 timer per dag i minst èn uke. Men hvordan finner jeg et slik tilbud?
mittominmitto_venter nr 3 Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Skjønner at det kan stresse deg med (det manglende?) tilbudet fra kk, men jeg tror hvis du velger å reise hjem "rett etter" fødselen, får du tilbud om hjembesøk av offentlig jordmor. Du sier du ville hatt jordmor hjemme hos deg i 1-2 timer pr dag i en uke... Hvorfor det? Hva tenker du hun kan gjøre for deg som du ikke klarer like godt selv? Skal selv føde på KK, og tar gjerne i mot hjembesøk, men ser ikke behovet for flere timer i en uke... Mitt råd er å ikke stresse med dette nå på forhånd, er du og barnet friske nok til å reise hjem etter fødselen, tror jeg dere klarer dere utmerket på egenhånd! Hjelp og støtte fra barnefar eller andre er jo selvsagt noe annet!! Lykke til!
1.gang_gravid Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2009 Jeg nevner det bare fordi at jeg kjenner en som føde i nederland og der er det vanlig at du får besøk av en jordmor eller sykepleier i 5 timer per dag den første uke etter at du har reist hjem. De hjelper til med alt mulig slik at du får sove og spise riktig. I hennes tilfelle sendte de henne hjem fra sykehuset med litt av morkaken igjen og det var kun jordmoren som skjønte at noe var alvorlig gale. Uten at jordmoren hadde vœrt der kunne det ha gått mange flere dager før hun skjønte selv at ikke alt var normalt. Det hørtes litt skummelt ut, og samtidig synes jeg at det er et flott tilbud da det kan vœre vanskelig å suge til seg alle informasjon man får de første dagene på sykehuset. Jeg som kan virkelig ingenting om hva som venter meg...synes bare det er verdt en tusen lapp eller to for å føle meg trygg den første uke.
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 hei, har ikke hørt om et privat jordmor tilbud i Bergen. Usikker på om det eksisterer. Det hun i forrige innlegg nevnte med å få reise hjem tidlig og på den måten få hjemmebesøk av jordmor gjelder flergangsfødende tror jeg. Jeg skjønner at du er engstelig for tiden etter fødselen og kanskje legges det for lite vekt på dette. Vi får masse info om svangerskap og fødsel men tiden etterpå hører man ikke så mye om. Som hun nevnte i forrige innlegg blir du jo ikke skrevet ut med en gang hvis du ikke ønsker dette. I tiden på barsel viser de deg hvordan å bade og skifte på babyen og skal veilede deg i amming etc. Jeg har selv født på KK og lagt på barsel i tiden etterpå. Hvis du har samboer/mann så har jo kanskje han fri 2 uker etter du har født. Det kan være lurt å få hjelp av han den første tiden slik at du får hvilt deg tilstrekkelig. Et godt tips jeg fikk var å sove litt på dagen når babyen også sover. Ikke vær så nøye med husvask etc den første tiden. Du kan ikke klare alt! Er du usikker på noe med babyen kan du kontakte KK på tlf de første ukene, så vidt jeg husker, og ellers kontakte helsestasjonen. Gjelder det deg så kan du også høre med KK eller kontakte fastlegen din. Jeg var også veldig usikker og visste ikke mye om babyer eller hvordan ting skulle være i tiden etter fødselen og tror det er veldig vanlig. Vil bare ønske deg masse lykke til med fødselen og tiden etterpå!
1.gang_gravid Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2009 takk! Jeg er enig i at det er for lite snakk om den første tiden etter babyen er kommet. Selv tenker jeg lite på selve fødselen og mye på hva som skjer etterpå!!
meg & to små vampyrer Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Finnes det slike tilbud da? Jeg vet at de kommer på hjemmebesøk fra helsestasjonen, men det er bare en gang og bare en times tid. For å høre om alt går bra. Ellers må man jo bare ringe opp til føden når man lurer på noe.. Jeg fødte på KK i 2006 og etter to netter så var det jo rett hjem. Som hun over her sier så hjelper det mye å ha mannen hjemme de to ukene han har krav på. Og så må man finne ut av ting selv. Det føles kjempeskummelt når man er førstegangs, men det er ikke såååå skummelt og det er egentlig noe av det man skal lære som ny mor. Vedrørende morkakerester så kontakter man føden om man blør masse og det ikke gir seg f.eks. Og legen sjekker også slikt på 6ukerskontrollen...,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå