Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har alltid svettet mye, og som alle vet så lukter jo ikke fersk svette vondt. Men siden jeg svetter såpass så blir alltid genseren våt under armene, og får jeg ikke vasket den samme dag jeg har brukt den og den blir liggende i skittentøydunken en dag eller to, setter svetten seg i tøyet og uansett om jeg vasker med forvask og flere ganger så komemr lukta igjen når jeg bruker genseren neste gang. Selv om jeg da er nydusjet. Svetter jeg litt så den blir fuktig så lukter det gammel svette. Tips for å "rense fibrene i plagget" eller noe i den dur? Kjedelig å få ødelagt tøy på den måten....
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Kan ikke du bruke antiperspirant fra apoteket eller noe annet som gjør at du ikke svetter? Eller iallefall noe som gjør at du ikke lukter vondt?!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Det er jo ikke JEG som lukter men klærne etter få gangers bruk og vask... Bruker antiperspirant men ingen hjelper 100% mot svette, man svetter litt uansett. Det var rensing av tøyet jeg lurte på. For å gi deg detaljer (siden du tror at det er JEG som lukter), når jeg tar av meg genseren og lukter under armene etter å ha svettet så lukter det fremdeles ikke svette,men lukter jeg på genseren så er det den som lukter...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har slitt med det samme, hvertfall nå som jeg er gravid. Svetter masse! Jeg har brukt flekkfjerningsmiddel rett på der det lukter (under armene) og det funker faktisk bra. Det tar bort flekker OG lukt. Og de klærne som tåler det tar jeg en runde på 60 grader innimellom (ikke bare 40 som jeg pleier) og det hjelper også. Du kan jo prøve det
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Har selv hatt samme problemet, men litt bedre nå, etter at jeg oppdaget at apoteket selger en aluminiumsoppløsning som virker bedre enn en noen deodorant. Men du må ha resept for å få den, sikket pga "spritholdigheten". Problemet kommer av fibertypen i klærne. Svettelukt setter seg "varig" fast i syntetiske fibrer i løpet av mindre enn 24 timer, men kan vaskes ut av naturfibre (ull, bomull, lin) dersom du gjør det i løpet av 4-5 dager. Så velg tøy av naturfiber - 100 % naturfiber. 5 % acryl i blandingen er nok til å få problemet....
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 aluminiumsklorid var ikke reseptbelagt for 1 mnd siden når jeg kjøpte den hvertfall... men at den funker, det er sikkert!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 Legg de i fryseren godt og vel et døgn ) Det fjerner "inngrodd" (usjda..) svettelukt. Hilsen treningsnarkoman med til tider samme problemet med treningstøyet.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Hvis du syns dette er ett veldig sjemmende problem og det er slik når du ikke er gravid, så gå til legen din å forklar problemet..Så kan det hende at du kan bli henvist videre til en spesialist.. De kan gjøre et lite inngrep under armene dine som fjerner svettekjertlene dine, og vips så svetter du mye mindre..Og dette er det noen som får dekket...Bare en egenadel på rundt 300-500 kr.. Får du det ikke dekket så koster det rundt 15000 kr. Jeg er veldig fornøyd med resultatet.. Ikke så mange som er klar over dette, så da ville jeg si det.. De sier og så at hvis du blander eddik i , når du vasker klærne.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 Takker for SERIØSE svar :-) Hva må til for at man skal få dette dekket, jeg har ikke råd til 15tusen...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 hei, bare et lite tips som hjalp meg mye:) På apoteket får du kjøpt noe som kalles alluminiumklorid, det smører man under armene på kvelden og sover med d over natten. Etterpå svetter du ikke noe under armene i en uke:) kjempe bra:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #14 Skrevet 26. mai 2009 Ikke reseptbelagt? Fikk selv resept på det hos legen, som også gjorde meg oppmerksom på produktet. Men han KAN jo ha skrevet en resept (unødvendig) på det med samtidig som han skrev to andre jeg skulle ha. At det var lettere for ham å skrive en "reseptslipp" enn å finne post-it blokka for å skrive ned navnet, altså. Apoteket SA forøvrig ingenting om at resepten var unødvendig...
"nøtteliten" Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 Fyll ei bøtte med vann , tilssett 1 flaske eplesidereddik og la klærne ligge i dette over natten. Så vasker du dem. Virker også på stinkende joggesko.
Blabla78 Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 Jeg slet med det der, har ikke råd for klærne, men kjøp stopp 24 eller den andre blanke flasken på apotektet. Det funker garantert!
barn nr 5 på vei:) Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 fungerer glimrende å bruke eddik istedenfor skyllemiddel i vaskemaskinen.Fjerner lukt og d lukter ikke eddik av tøyet etterpå.Har redda mangen sure klær og sko med dette...prøv:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 jeg har også kjøpt alumiumsklorid på apoteket, uten resept... den står heller ikke i felleskatalogen, så anonym over her har nok misforstått noe...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 Hi her! JEg kjøpte aluminiumklorid (ikke reseptbelagt) og sov med det natt til torsdag, og jeg svetter enda ikke! Har altså gått torsdag, fredag , lørdag , søndag og mandag uten å svette her i varmen, og det er uvant men KJEMPEGODT ! Anbefaler alle det!!!!! (Alle som sliter med mye svette, vel å merke). MEn det er sterke saker ja. Skal jo ikke barbere seg et par dager før. HEller ikke dagen ETTER fant jeg ut-det ble sårt... Ellers la jeg også genserne i fryseren i 2 døgn, har ikke merket noe lukt etterpå,men nå har de jo helelr ikke blitt våte av svette i det siste :-) TAKKER FOR TIPS. Og eddiken får vi prøve senere:-)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #20 Skrevet 1. juni 2009 Er det bare jeg som reagerer skikkelig på aluminiumklorid? Klødde meg til blods i søvne, rød, sår, sved og klødde.. Men den funket helt klart, bare at jeg begynte å svette mer i hender og på beina hehe.. Men heller der enn under armene :-) Bra at det virket for deg!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #21 Skrevet 1. juni 2009 Vær svært forsiktig med legemidler mot svette. Jeg har hørt fra en ramasøyt at det eneste middelet som fnnes kan forårsake fortidlig demens. Jeg har også problemer med svette. Men jeg bruker ikke engang deodorant, så det gjør nok problemene verre for meg. Men mitt råd er å bruke kun naturlige fibre i klærene. Dvs bomull, silke, viscose, ryon, modal, ull i ulike former. Det aller verste mot svette er acryl, til og med når det kun er liten prosent. Deretter følger poyester. Elastan og spandex og lycra er også stinkbomber, men ikke like ille som de andre. Det betyr lite at det kun er 3% eller mer. Disse syntetiske stoffene kan en ikke vske bort lukta fra, den blir kapslet inn i fibrene. I naturfibrer kan en vaske bort svetten og lukta Med syntetiske fibre begynner det å sting så snart en får varmet opp klærene med kroppsvarmen. URK og ekket. Var forresten intressant med inngrep, skal sjekke opp i dette med fastlegen.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #22 Skrevet 1. juni 2009 VASKETIPS: Gni området under armene inn med flytende vaskemiddel mens tøyet er tørt. La det ligge å "godgjøre seg" i 20-30 minutt, før du vasker som vanlig. Funker som bare det på inngrodd lukt!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #23 Skrevet 1. juni 2009 grunnen til at legen skrev ut et legemiddel man ikke trenger resept på er at det bidra til et evt. frikort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå