snuppeluppe Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Noen som har erfaring med dette? har vognskinn og hadde ikke tenkt å ta det med, men en som anbefalte meg det. Anbefalte og ulltøy til å sove i? noen som har erfaringer?
Eddav Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg ville absolutt IKKE tatt med ulltøy og lammeskinn til syden. Det blir altfor varmt for barnet, det er bare tull at det har avkjølende virkning. Det holder i massevis med laken og lette klær å sove i, dersom du reiser sommerstid.
Yo&La+spire Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Hvor har du det ifra at det er tull?! Ull har både varme og kulderegulerende egenskaper og kan derfor på mange barn virke bedre i varmen enn bomull.... Men hovedgrunnen til at ull anbefales (spesielt om natten) i varmere land er at det er større temperaturorskjeller der om natten...dvs i bomull kan barnet blir varm først, så våt av svette og så kaldt ettersom det blir kaldere utover natten og de ligger i våte bomullsklær. Skjønner? Da kan den lille bli syk...Dette gjelder også på fly f eks...Ull blir ikke kaldt når det blir vått og trekker til seg mer væske uten å føles vått. Vi brukte ullundertøy på reise i sør-amerika og D holdt mye gjevnere temperatur med ull enn bomull. Med bomull ble hun mer for varm og for kald om hverandre. Det er selvfølgelig ikke snakk om full ull-outfit, men en tynn ulltrøye/body istedenfor bomull. Selvfølgelig reagerer barn forskjellig, og for noen blir ull for varmt, så det må du nesten se ann...man kjenner sitt barn best;) (skinnet tror eg ikke eg hadde giddet å ta med, det tar jo så mye plass...men heller et tynt ullpledd å legge i bunnen av senga/vogna da)
Pjuskemor Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Jeg er enig med Eddav. Har både ullskinn og ullklær til gutten min. Han er en tynn spire, men når det er varmt blir han kokt av ull, så jeg har ikke erfart at det har en avkjølende effekt. Men hører stadig at det skal ha det..
Squirrel79 Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Det kommer helt an på hva slags ulltøy du har, og om det er blanda med bomull eller andre syntetiske stoffer. Jeg bruker mye ulltøy fra Devold, og på de vanlige ullbodyene/buksene for babyer jeg har derfra står det at de er egnet fra + 10 grader til -10 grader. Men om man har tynnere ull, så ser jeg ikke bort i fra at det kan være lurt. Jeg har selv sportstrøyene til Devold som er kortermet, og de er veldig behagelige å ha på når vi går tur og det er +20 grader ute. Det er også sant at ull ikke blir rått på kroppen slik som bomull blir. Om du har riktig ullklær, så vil jeg ikke se bort i fra at det hadde fungert fint om natta i syden Jeg ville nok også ha droppet lammeskinnet og tatt med et tynt ullteppe.
supermamma til 2 tette Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Jeg ville tatt med begge deler. Minstemann har vært med på en del reiser bla 3 uker i Thailand da han var 5 mnd og vi har alltid hatt lammeskinn i vogna og ullbody om natta. Grunnen til at vi bruker skinnet i vogna, er at det trekker til seg fuktigheten når han blir svett i vogna og at jeg ikke syns reisevogna (Peg-Perego Pliko P3) er særlig myk og god for en liten tass. Om natten har vi brukt ullbody fordi det enten er varmt når han legger seg slik at han svetter eller at vi bruker aircondition som gjør at det kan føles litt kjørlig. Om man har barn som svetter av ull, bruker man det selvfølgelig ikke. For mine to små fungerer ull helt supert så vi bruker nesten ikke annet uansett. PS. Har alltid lammeskinnet "satt fast" i vogna, så da betyr det jo ikke noe i forhold til at det tar plass i bagasjen...
Zupermam Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 nei det hadde jeg latt være hjemme:). Greit at ull regulerer etc etc etc, men hadde du villet ligge i ullgenser på et ullskinn i syden? nei, ta på en kortermet body, smør inn med faktor, og la lillemann ligge i skyggen og sprelle og kose seg:)
Zupermam Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 vi var på Rhodos i fjor. Der vandret det barn rundt i joggedresser med store solhatter, og det var 28 grader... Littegrann sol er bare godt til kropp og sjel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå