Gå til innhold

Förvirrad.. fragmin, klexane, albyl-em trombyl???

Achieved my Everest79-♀2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej

Kanske nån här kan hjälpa mej.. har läst endel nu om blodfortynnende ved graviditet og på Borås sjukhus (sverige) föregår nu en studie där man ger gravida kvinnor som haft 3 påföljande aborter trombyl. I denna studien så är det ASA alltså acetylsalicylsyra (75mg) som man tror minskar risken för MA/SA.

Jag ser här inne att noen får fragmin medans andra får klexane eller albyl-e.. Några får både fragmin og albyl-e, känner att jag blir lite förvirrad. Vill ju höra om blodfortynnende OM jag blir gravid igen men vad skall man fråga om??

Av dessa är det väll bara albyl-e som innehåller ASA väll? Om det är ASA man antar minskar risken för abort så borde ju detta vara det blodfortynnende som alla får?

Skulle bli evigt tacksam om noen ville ta sej tid å förklara detta för mej=)

Kram kram

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Vet ikke om jeg helt forstår det selv heller...

Tror det kommer litt an på hva de finner på utreningen. Jeg har Leiden Mutasjon/APC-resistens, og skal få Fragmin (sprøyter) samt en variant av Albyl-e.

Legen sa at Fragmin var den beste medisinen for den type blodkoagulerings problem som jeg har (økt risk for blodpropp i vener).

Da jeg spurte om Albyl-e sa hun den fungerte litt anderledes på kroppen, men at jeg kunne få den i tillegg.

Du får nok bare høre med legen. Spennende med studien i Sverige!

Skrevet

Ok.. ja jag ska höra med sjukhuset!

Tror Linköping har studie på Fragmin å Borås på Trombyl.. å båda har haft väldigt positiva utslag. I Borås hade man 25 kvinnor som mist 3 ggr och inte hade några barn fra tidigare där utredningen inte har gitt noen svar på hvorfor de mist. Dessa blev satt på 75mg trombyl vid positiv test å när artikkeln skrevs hade 15 fått barn, 5 var fortsatt gravida medans 5 hade avbrutit studien.

Så bra att du blir satt på båda vid positiv test.. har sett att många här inne börjat redan efter eggløsning, skall höra med sjukhuset om det åxå=)

Hoppas allt går bra med dej Luddes mamma å att du snart struttar runt med stor mage=) tack för svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...