Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså, jeg er i uke 30 nå, og har kun vært på en kontroll. Fant ut sent at jeg var gravid, og er førstegangs pluss alene, så har ikke akkurat peiling. fikk sammenbrudd hos legen første gang, og jordmor er klar over situasjonen. timen jeg var satt opp til ble avlyst pga sykmeldt jordmor, og nå er det jo evig lang ventetid. Har derfor bestilt time selv hos lege, men dette er en mann, og jeg vil jo helst snakke med jordmor ang alt jeg er redd for. vet jo ingen ting.

Men er det normalt at man kun får en kontroll selv om man finner ut sent at man er gravid (5 mnd?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes jeg hørtes veldig lite ut.

Du kan ringe andre helsestasjoner og få time hos annen jm.

Dem SKAL ordne det for deg så lenge hun du går ho er sykem.

Skrevet

vi har bare en helsestasjon, og jeg har ikke bil eller mulighet for å komme meg noe sted annet enn ved buss, og er en time hver vei til annet sted.

nei jeg lurte bare, for er som sagt alene, og har ikke noen jeg kan snakke med om dette heller. merker jeg sliter med det psykisk, i tillegg skulle jeg snakket med noen om rygg og bekkenplager, greier såvidt å bevege meg etter en dag på jobb. vet liksom ingenting om hvor jeg skal henvende meg utenom helsestasjonen, og er som sagt over en mnd venting der nå...

Skrevet

En bekjent av meg fant oxo ut når hun var over 5 mnd hun var gravid..Du burde begynne fra uke 28 til 38 hyppige besøk hos lege el JM..Jeg hatt oftere etter uke 30 iallefall.

Skrevet

Skjønner veldig godt at det må være mange tanker og spørsmål som surrer rundt i hodet ditt. Du ble jo "kastet" veldig brått inn i det når du oppdaget graviditeten så sent. Jeg ville forklart situasjonen på helsestasjonen og fortalt om den avlyste timen, og spurt om jeg kunne bli prioritert, eller hvis noen andre avlyser sin time, om de kunne ringe og gitt meg den. Har du fått noe litteratur om svangerskap og amming? Her får man det både hos lege og helsestasjon. Det kan være en fin måte å skaffe informasjon og få svar på ting man lurer på det også. Anbefaler også boka "På vei" og "Mamma for første gang" av Gro Nylander som må kjøpes selv.

Friske gravide får som hovedregel 8 kontroller (hos lege/jordmor) fordelt ca slik:

1. kontroll uke 8-12

2. ultralydkontroll uke 17-19

3. kontroll uke 24

4. kontroll uke 28

5. kontroll uke 32

6. kontroll uke 36

7. kontroll uke 38

8. kontroll uke 40

Lykke til videre!

Skrevet

Den listen du skriver der brukes ikke alle steder!Det er kommet noen nye rettningslinjer.

Hos min lege er man på kontroll en gang i mnd frem til uke 30.

Så annen hver uke til uke 36 så etter det en gang pr uke!

Skrevet

Charlotte:

Listen over ER etter de nye retningslinjene. Friske gravide med normale svangerskap skal ikke trenge flere kontroller i følge helsemyndighetene. Men er mange leger som ikke bruker den listen enda og tilbyr hyppigere kontroller til alle (som din f eks).

Skrevet

DEn listen over her stemmer, det skal nå være færre kontroller enn før. Men ikke alle leger og jordmødre er like flinke til å følge den da.

HI: du burde presse helsestasjonen litt slik at du får en time kjapt. Gjerne mase litt på legen også siden dette blir en ganske spesiell situasjon. Og undersøk muligheten for å få omvisning og evt samtale på sykehuset du skal føde på også. Det kan hjelpe litt på en del av spørsmålene du kanskje har rundt selve fødselen:)

Og ellers må du jo bare spørre alle oss som har født før om ulike erfaringer, om du trenger litt ulike innfallsvinkler og slikt:)

Skrevet

Ja,men veldig mange leger bruker den gamle også iallefall.Flere av mine venninner er inne slik som meg.Så da praktiseres dette ulikt.

Jeg er en frisk gravid som har et normalt svangerskap.Jeg er førstegangs og syntes det bare er betryggende å gå ofte til kontroll:-)

Så jeg klager ikke over at min lege følger den gamle;)

Skrevet

Klart man ikke klager over ekstra kontroller:) Men da er du heldig og får en del mer enn du egentlig har krav på. He he:)

Skrevet

Hehe ja,men jeg får bare smile og takke pent:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...