Månefeen ♥ Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Ja, da var tulla mi født, 5dager over termin En utrolig fin fødsel på Storken (KK Bergen). Våknet av skikkelig rie kl 01.30, klarte ikke få frem en lyd så knep samboer blå i armen for å "si ifra". Han skjønte selvfølgelig ingen ting da midt på natten. Fikk magesjau så satt på do med rier som kom hyppig og kraftige, var egentlig veldig deilig å sitte (samboer måtte holde meg oppe under riene). Måtte få han til å ringe inn å melde ifra at det var på gang, han fikk beskjed om at jeg måtte prøve å slappe av og vi kunne komme inn på sjekk kl 12. Jeg kom på tlf, å fikk sagt at dette her var virkelig igang, fikk en rie å jordmoren tok tiden, 45sek. Fikk så beskjed om å legge meg med en varmefalske på ryggen, så ringe når/hvis det bygget seg opp, hadde jo bare gått en time Joa, satte meg på do igjen jeg. Samboer kom på at vi kanskje burde ta tiden på riene, jo, 3min/45sek. Ringte inn å da sa de vi måtte komme med en gang. Ble noen stopp i busslommer, og når vi kom frem måtte jeg henge meg over panseret på bilen. To sykebilkjørere kom gående å lurte på om det gikk bra, "jo bare en rie", så klarte jeg å gå videre. Kom til inngangen, en rie til. Heisen, enda en rie. Inn i gangen i 3etg, enda en rie. Hadde 3cm når vi kom inn kl 04. Lå i badekaret ca 1.5t, det var helt fantastisk! La meg over i sengen, 4cm. De tok CTG for å sjekke pulsen, den var de ikke helt fornøyd med så de tok vannet for å sjekke farge, den var litt forrurenset. Så de ville sende meg ned på føden for ekstra overvåkning. Etter vannet gikk hadde jeg plutselig 7cm å hodet lå veldig langt ned, så de måtte sende meg fort. Jeg insisterte(!!!) på å få tisse først, hadde holdt meg gjennom hele ctg målingen. Satt på doen å fikk skikkelig press, skrek ut "JEG MÅ PRESSEEEE". Jordmor kom rolig inn, mente at det var for tidlig for pressrier, hadde jo bare 7cm, bare hodet som vridde seg sikkert, dessuten måtte jeg komme nå fordi de purret på meg fra føden i 1.etg. Så kom det igjen "seriøst, jeg MÅÅÅ presse!!!". Hmm, var det så ille at jeg ikke klarte å holde igjen? Så kom det nok en gang, enda sterkere! Så sa jordmor, "ja, len deg tilbake jeg sjekker åpningen", "oi, ja her var det full åpning gitt, nestegang så press på..." Sa hun å smilte fra ende til annen. De to jordmødrene rigget opp sakkosekk i sengen. Så satt de på hver sin side å holdt bena mine oppe. Gud så deilig det var å presse! Var virkelig ikke så ille som jeg trodde, skrek ingen ting, sa bare "å fyttikatta" når hodet var på vei ut. Jordmoren sa "ja, haha, dette kan være ubehagelig det har du rett i, men nå kommer hun". Holdt vel på i 20-30min med pressing, kroppen sa ifra at det holdt med to press om gangen selvom jeg kunne klart tre. Sparte heller kreftene til neste rie. Ut kom hun, kl 09.13, jeg var sikker på jeg hadde spjæret fra topp til tå siden alt gikk så fort. Dessuten hadde hun kommet med hånden opptill ansiktet så skulderen hadde tatt mye plass. Jordmor sa hun hadde vært bekymret idet hun så hånden inni der. Men, endte opp med et par pyntesting Morkaken kom ut etter 10min, fikk en pressrie så ploppet den ut, uff var såå lei av å presse men det måtte jo til. Livmoren trakk seg fort sammen, fikk en herlig, lang massasje på magen av en fantastisk jordmor:) Nicoline lå å sugde som bare det, skikkelig sugeteknikk med en gang. Fikk spørsmål om jeg hadde vurdert "jordmor hjem" prosjektet, for det hadde vært perfekt for oss sa de. Så kunne vi få familierom over natten å reise hjem allerede dagen etter. Har hørt og lest mye om det, men trodde det bare var for flergangsfødende. Vi kom inn på rommet vi fikk, lå der en liten stund, så sa de at vi kunne få resie på kvelden om vi ville, barnelege skulle komme innom å kikke på vidunderet. Helig å komme hjem, formen var super til tross for hard påkjenning, bare svimmel og følte meg mørbanket i kroppen! Nå to dager etter føler jeg meg bare litt støl. Kan ikke skjønne at det har kommet en baby ut der nede, ikke slapp i musklatur og har kontroll når jeg tisser (skal sies at jeg har drevet med ridning i mange år å har god musklatur men likevel..) Gled dere til fødsel!! Det er helt FANTASTISK Ikke tro på alt dere hører om hvor vanskelig amming er, hvor vondt der er ner nede etterpå osv osv. Greit å være klar over hvordan det kan bli, men ta det som det kommer Stol på kroppen å hør på hva den har å si. PUST godt under riene, si til mannen at han må minne deg på det når du skal føde Nå skal Nicoline ha mat igjen, pupp, pupp og atter pupp. Spurte de ut om ammestillinger før jeg dro hjem, og idag har jordmor vært på besøk å vist oss "tvilling stillingen", så vi har mye å velge mellom. Melken har begynt å strømme på, bare to dager etter (pga MYE puppekos og hudkontakt). Ammeinnlegg i merinoull må jeg anbefale, bruk de selv før melken lekker;) Også må jeg nevne at jeg har smurt magen med aloe vera krem og jordmøttolje om hverandre, den begynner å bli stram allerede;) Har kun hatt besøk av nybakte besteforeldre, de andre får vente til helgen. Lykke til alle sammen!! Gled dere masse, men nyt tiden som er igjen selvom du føler deg stor, tung og utålmodig, kjempe rart å sitte her uten mage
2jenter-og nr3 jente*Har født Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer sååå mye, kos dere masse i sommer!
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer så mye:-)))))))) Høres ut som en bra fødsel. Håper jeg er like heldig;-))) Kos deg masse hjemme:-)))
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer så masse med den lille jenta! Kos dere masse
Silje & prinsen<3 Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer så masse med jenten Høres ut som en fin fødsel Skal føde på storken eg oxo!! :)Håper det skjer snart Kos deg masse med den lille tulla deres ... Nyt hvert sekund....
Villvill Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Grattis och lycka till! Så bra födselhistorie.. tusen tack för den
*emeline* Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Gratulerer så masse med prinsessa ) Gleder meg egentlig til jeg skal føde, er ikke lenge igjen nå, har termin på torsdag ) Kos dere masse masse!! Tiden går altfor fort. Ja, jeg nyter den siste tiden gravid nå, for dette er siste gangen jeg går gravid, forhåpentligvis. Så her en dag gikk det plutselig opp for meg at jeg må nyte magen de siste dagene. )
camkir Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Gratulerer så utrolig mye!!!! Nyt tiden og kos dere masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå