Lillefisk Skrevet 25. mai 2009 #1 Del Skrevet 25. mai 2009 ting NAV ikke opplyser om under "foreldrepenger" kan få store konsekvenser. Jeg har jobbet ved min arbeidsplass i 1 år i juni. Da har avtalen hele tiden vært at jeg skulle opp i lønn. Jeg har termin 10.juli og går derfor ut i permisjon den 19.juni. I midten av april begynte jeg å bli plaget med bekkenløsning som gjorde at jeg ble 40% sykemeldt. Sykemeldingen økte til 60% fra midten av mai og var ment å skulle vare frem til jeg går ut i permisjon. Jeg har ringt NAV tidligere og spurt hvordan det blir med lønnspålegget, om det må komme en full mnd før jeg går ut i permisjon for å gjelde eller hva. De har sagt at det ikke hadde noe å si sålenge arbeidsgiver sendte inn "inntekts- og skatteopplysninger" på meg når lønnsøkningen var aktuell...altså i beg av juni. Da skulle jeg få lønnsforhøyelsen. Det jeg nå fikk beskjed om var at siden jeg var 60% sykemeldt når jeg gikk ut i permisjon og at denne sykemeldingen ble påbegynt i april (før lønnsøkningen) så fikk jeg kun lønnsøkningen som grunnlag for 40% av foreldrepengene, mens 60% av de ble basert på den "gamle" lønna mi. Jeg risikerte i praksis å miste rundt 25 000 kroner som følge av dette. Det jeg er tvunget til å gjøre nå er å gå til min lege og be han friskmelde meg den siste uka før jeg går ut i permisjon selvom jeg er alvorlig plaget av bekkenløsning. Jeg må sende inn friskmeldingspapirer og en bekreftelse fra arbeidsgiver at jeg er tibake i full jobb. Hun jeg snakket med fra NAV sa hun var helt enig med meg i at dette var tull, men at det var loven som var sånn. Men hvorfor opplyser de ikke om dette på siden sine? Syns det er skremmende hvor mange tusen jeg hadde tapt pga svangerskapsrelatert sykdom og fødsel.... Ville dele det med dere også så dere skal være forberedte! Spre ordet videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140158709-for-deg-som-er-sykmeldt-og-skal-opp-i-l%C3%B8nn-f%C3%B8r-permisjonen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #2 Del Skrevet 26. mai 2009 Hmmmm... dette var sært!! Vil tro jeg kanskje blir rammet av dette da. Jeg har vært sykemeldt 20-40% siden april, men de siste to ukene før permisjon måtte jeg ut i 100% sykemelding siden jeg ikke fikk videre kontrakt. Jeg skulle opp i lønn fra mai-09 (det ble avgjort allerede i fjor), men pga at forhandlingene ennå pågår har de ikke utbetalt lønnsøkningen ennå. Så nå lurer jeg jo på om jeg mister hele lønnstilegget jeg da.. Jeg har jo måttet søke fødselspenger på grunnlag av den gamle lønna, i håp om å få den justert når jeg får bekreftet lønnstillegget, men hvis dette med sykemeldingsprosenter også skal telles med, så er det vel bare å glemme! Kjenner jeg blir provosert av hele NAV jeg! De opplyser jo ikke om noen ting, man må jo lete etter all informasjon selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140158709-for-deg-som-er-sykmeldt-og-skal-opp-i-l%C3%B8nn-f%C3%B8r-permisjonen/#findComment-140161028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillefisk Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 26. mai 2009 Da blir mitt tips til deg å få legen til å friskmelde deg så du får jobbet to fulle dager (eller noe sånt) før du går ut i permisjon. Du må da sende inn en friskmelding fra legen og en bekreftelse fra arbeidsgiver at du er i full jobb fra den og den datoen. Send dette til NAV så skulle det etter loven gå i orden. Det sa ihvertfall hun jeg snakket med hos NAV. Jeg fikk det tilogmed skriftlig på en mail. Du må jo få med lønnsøkningen din! For meg utgjorde det en hel månedslønn ekstra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140158709-for-deg-som-er-sykmeldt-og-skal-opp-i-l%C3%B8nn-f%C3%B8r-permisjonen/#findComment-140161842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå