Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Er det for at de ikke skal sprekke når jeg fyller de med varm saft? Og hvor varme trenger de å være? Kan jeg legge de i stekeovenen på 100 grader?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Av to grunner, forat risikoen for at glasset sprekker skal bli så liten som mulig, og for å sterilisere flaska, slik at ikke saften gjærer (særlig viktig ved lavt sukkerinhold). Stekeovnstemperaturen skal noe høyere enn 100 grader, 115-125. Og flaskene skal legges inn i kald ovn som varmes opp (for å sikre mot sprukne flasker) Når ovnen har nådd gradene skal flaskene være i ovnen 20 min for sikre sterilisering.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Det er for at de skal være sterile, så saften holder seg lenger. Samt at det kan forebygge at flaskene sprekker når du heller saften på. Å legge de i stekeovn på 100 grader er helt ok, 15 min skulle vel være nok.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Jeg tapper det varmeste vannet fra kranen og legger de i oppvaskkummen. Tømmer de akkurat før jeg fyller de med kokende saft. Delvis er det for at de ikke skal sprekke og delvis for at de skal være bakteriefrie. Helst skal nok flaskene ligge i kokende vann, stekeovnen på 100 grader går også bra, men sett flaskene inn i kaald stekeovn ellers kan de sprekke :-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Takk for svar! : ) Også lurte jeg på en ting til.... Hva er beste måten å rengjøre gamle flasker på? Jeg har skyldt de med varmt vann og zalo. Og i tillegg latt de stå med kaldt vann og potetmel over natta... Noen andre tips? Tenker på gamle glassflasker som har stått en stund i kjelleren...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Beste rengjøingsmiddel er kaustisk soda. Fås hos enhver rørlegger og i alle dagligvarebutikker som ikke har "spareutvalg" Husk å skylle GODT etter bruk!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå