Gå til innhold

MA, når prøve igjen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fredag som var våknet jeg opp, da hadde jeg brunlig utflod. Var deretter til legen, som sende meg videre til sykehuset da han ikke kunne finne hjertelyd. På ultralyd der så det at babyen ikke levde, og fikk komme til utskraping samme kveld. Skulle vært 17uker på vei i går, men de sa den måtte ha dødd rundt uke 12 tror jeg det var.

Det jeg lurer på er:

-Når kan jeg ha sex igjen? Jeg sluttet å blø lørdagsmorgen. Står i brosjyren jeg fikk at man måtte vente ett par uker, eller til man sluttet å blø. Men er jo litt usikker og redd det kommer til å gjøre vondt.

-Når kan vi begynne å prøve igjen? Bør jeg vente til alt er tilbake til "normalen", eller er det bare å begynne nå?

-Er det stor sannsynlighet for at det vil skje flere ganger? Legen sa at det var hverken meg eller samboeren min det er noe galt hos.

Fortsetter under...

Så leit at du måtte oppleve å bli en del av dette forumet.. Det er utrolig vondt når det skjer, og jeg husker at alt jeg klarte å tenke på var å bli gravid igjen snarest mulig!

Vi begynte med sex med en gang jeg sluttet å blø. Vet at mange blir anbefalt å vente til etter første menstruasjon, men vi gjorde ikke det. Det tok 6 mnd før jeg ble gravid igjen, så man blir vel ikke gravid før kroppen er klar for det... Det var ekkelt første gangen, men bare man tar det rolig, så går det nok bra.. Jeg har opplevd å miste 2 ganger på rad. Vet ikke hvorfor det gikk sånn, og jeg har ett barn fra før med ukomplisert svangerskap. Det er uansett vanligere å miste en gang enn å miste 2...

Så leit da, stakkars deg! Utrolig fælt å oppleve MA når man er så langt på vei da.

Når det gjelder sex etter MA, ble vi anbefalt å vente i 2 uker (evt lengre, hvis man ikke har sluttet å blø). Dette pga infeksjonsfare i "operasjonssåret", osv. Ved SA gjelder det bare til man har sluttet å blø.

Det anbefales at man venter en mens før man prøver å bli gravid igjen. Mange prøver tydeligvis med én gang, men det sies at slimhinnene i livmora behøver den ene måneden på å styrke seg, i forkant av en ny graviditet. Men dette kan være så individuelt, så man må vel egentlig bare velge selv hva man ønsker å gjøre.

Jeg har også mistet to ganger, men jeg tror heldigvis ikke at dette er særlig vanlig. Mange som mister én gang, men eg tror det vanligvis ordner seg etter det.

Så mye lykke til, neste gang går det bra, vettu!

Klem

Jeg fikk beskjed om å vente en mens, og en normal mens til. Det er fordi livmoren skal bli vanlig igjen. Visst en prøver for fort igjen kan det øke faren for et nytt avbrudd.

Sex kan en ha når en slutter å blø. Livmoren er nå som et "sår" og trenger å få ha litt ro, og å unngå bakterier, så en skal ikke bruke tamponger og ikke ta bad til en har sluttet å blø. Hvor lang tid det ar er veldig varierende, men ca 1-2 uker.

Grunnen til at det går galt er at det er noe galt med fosteret, og det er ingenting du kan ha gjort!!!!!

Jeg var på UL på torsdag kveld, og trodde da jeg var 11 uker på vei, men fosteret hadde dødd i ca uke 6. Ble sent hjem og fikk ny time på mandag. Jeg fikk piller for å få det ut, for det sies at utskraping øker sjansen for infeksjon. Men har hatt utskraping også, for lenge siden som gikk ukomplisert!

Ønsker deg en masse lykke til, og vi får flere sjanser!!!

jeg skulle i dag ha vært 16 uker på vei :) for 3 uker siden begynte jeg å blø, og gikk til legen som ikke fant hjertelyd... så til UL for å se, men da sa de at det hadde dødd i uke 7... så jeg hadde gått i 6 uker å trodd alt var bra! er fælt å få beskjeden, men har fått inntrykk av at det er kjempe vanlig :/ veldig trist...

men jeg har ENDA ikke sluttet å blø! det er gått nesten 3 uker siden. men det er brunt med litt slim, er ikke så masse :) men jeg har hatt sex 3 ganger allerede for jeg er klar for en ny en!!! har så lyst :/ men ser jo nå at det kanskje ikke var så lurt før blødningen er stoppet :) får ta det rolig...

håper det går fint med deg :) masse lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...