Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Engangs eller flergangs?? er helt ny i gamet så prøver meg litt fram nå.. Jeg har kjøpt engangskluter på apoteket, men synes det er dyrt.. Og våtservietter skal man vel helst ikke bruke til hverdags...

brukte også handuk som underlag på stellebordet, men det har jeg gitt opp da knøttet bare skal tisse og bæsje når bleien er av, og nå er handukstablen er tom.. :) ellers bruker vi litt olje i badevannet, men ikke kremer da knøttet ikke er sår (enda). Bruker av og til hårføneren for å tørke godt i hudfolder.

Hva bruker dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Bruker engangs, Mesoft eller papirkluter(Libero eller Euroshopper), til å tørke bort det verste med, så tørker jeg over med en gasvaskeklut.

Har egne håndduker til stellebordet, og setter på en vask når det begynner å minke. Kan legge papirkluter under for å spare litt vask. Jeg syns det blir kaldt for den lille å bli plassert rett på stellematta uten noe underlag.

Bruker så og si ingenting av oljer og kremer: Unntaket er shampo, gutten min har en del hår, så syns det er greit med litt shampo

Skrevet

Vi bruker flergangskluter, mest for huden hans og litt for miljøet. 20 kroner for 5 stk på Princess, det er ikke dyrt. Bruker håndduk under. Ikke noe såpe til hverdags, bare klut og vann. En gang i uken bades han, da har vi litt olje i vannet. Har en tube Inotyol i skapet i tilfelle han blir sår, men det har han så langt aldri vært (6 mnd gammel).

Skrevet

De første månedene brukte vi mesoft, men nå når bæsjebleiene er litt større så bruker vi flergangs-vaskekluter. Bruker alltid litt olje på dem når jeg skal vaske vekk bæsj.

Mellom gutten og stellematten bruker vi Attends 60x60 kladder som fås kjøpt på apoteket. En pakke varer ganske lenge, og er ikke altfor dyr (sammenlignet med feks Libero sine stelleunderlag). Tror jeg betalte ca 120, og tror det er 100 stk i pakken.

Av kremer så bruker vi A-derma Exomega siden han har atopisk hud, ellers så bruker vi Weleda sin babyserie; olje og shampoo ved bading. Sinksalve har vi heldigvis ikke fått bruk for enda.

Skrevet

Her bruker vi fløyelsbleiene fra sparkjøp oppå stellematta. De er veldig myk og god, så kjøpte mange! (bruker disse etter bading også).Gutten min var også helt febrilsk på å tisse og bæsje med en gang bleia kom av, men det slutta han med når han bikka 1 mnd. Til vask bruker vi papirklutene fre euroshopper. De er mykere enn libero sine, og halve prisen. Tror det er 30 kr(?) for 250 stk. Er han litt sår, vasker jeg med mesoft fra apoteket. Bruker babysalven fra lykkeligsomliten.no. Kjempefornøyd med den:) Bading gjør vi annenhver-tredjehver dag,bruker kun vann..litt olje om han er tørr i huda:)

Skrevet

Jeg har flergangs - de gasklutene med farget sikksakk-kant rundt fra Sparkjøp (får liknende på kid også, men jeg syns sparkjøp sine er best). Har "en million" sånn at det alltid er nok selv om jeg ikke vasker hver dag. Har engangs tørrservietter fra Euroshopper (ica) til å tørke verste bæsjen før jeg vasker (med kun rent, varmt/lunka vann). Håndkle som underlag på stellematta har jeg gitt opp delvis av samme grunn som deg + at det bare ble krøll og rot når klær skulle av og på. Bruker flanellskluter (gode og myke, spes når jeg tørketromler dem) til å tørke med, eller lufttørk om han skulle bli sår (kun skjedd en gang og da ble han fin etter ei natt med Seba meds spesialkrem - bruker den om natta når det er lenge til bleieskift + ekstra om han skulle bli sår)

Annonse

Skrevet

Brukte til å begynne med hånkle oppå stellematta, men hun tisser og bæsjer så fort bleia er av så jeg kjøpte et tisselaken som jeg klipte opp i små firkanter som jeg kan ha oppå håndkle under rompa hennes. Da blir det fort mye mindre håndklevask. Har brukt flegangskluter til å vaske stumpen med, men bruker nå libero våtservietter. Vaker bare når det er bæsj, ca 1 gang om dagen. Bader hver kveld. Hun elsker det. Bruker litt zinksalve en gang i blant hvis det er antydning til noen nupper på baken.

Skrevet

Oppå stellematta ligger ett blått/ hvitt rutete babybadehåndkle fra Kid. Har 4 stk av disse. Oppå der ligger et minihåndkle, ca 25 x 35 cm, fra IKEA, brettet i to. Dette ligger under stumpen hans. Dette lille håndkleet har jeg 12 stk av og byttes daglig og ved behov.

Vasker han med tynne frottèkluter for baby. Bruker bare klut og vann, av og til med litt olje på kluten. ( Har han bæsjet mye tørker jeg av det verste med litt fuktet mykt dopapir). 5 stk kluter i en pakke fra Princess. Disse har jeg 30 stk av. Alt dette har kostet meg veldig lite. Men det går jo noen maskiner med koketøy da. Vasker alt på 90 grader.

Bruker badeolje og shampo fra "Babyline", A-krem til ansiktet, og Neutral lotion eller lotion fra Libero på tørre områder på kroppen. Silulen sinksalve en sjelden gang ved rødhet i stumpen. På tur bruker jeg Libero våtservietter.

Sjekk ut nettsiden www.gronnhverdag.no. Gå inn på "tester og undersøkelser". Her er det testet mange babyprodukter!!!

Skrevet

På stellebordet bruker vi stelleunderlag fra Libero:-) De er vel egentlig engangs, men skifter selvfølgelig ikke hver dag hvis ikke de blir tisset ned eller sånn. Vi er kjempefornøyd med de. Fås i en pakke på 6 stk til ca 20 kroner. Innimellom er det tilbud på ICA MAXI til 10 kroner:-)

Kluter har vi kjøpt på Babyshop - en pakke med 5-6 stk i blå (som vi bruker til bæsj) og en pakke med hvite (til ansiktsvask). De er litt tykkere enn de andre klutene man kan få kjøpt til baby.

Skrevet

Har ein bunke med vanlege vaskeklutar, som blir vaska då dei er skitne. (ganske greit, for kvitvask blir det uansett, sidan vi bruker tøybleier). Om kluten ikkje er serleg skiten, så skyller eg den og brukar den til neste bleieskift (om det er fleire skift den dagen).

I badevatnet har vi enten ingen ting, eller av og til ein slags olje/vasketing med duft (ikkje perfymert). Har ein type vaskeklutar som vi tørkar i hudfoldane med, der det blir for klumpete å kome til med håndkle.

I grunnen så er alt som heiter "eingongs" fyfy her i familien:P

Skrevet

Jeg bruker mesoft til å tørke bort det verste, så vasker jeg rompa under vasken uten såpe. Bruker kun våtservietter hvis vi er ute.

Har kjøpt masse små hånduker på Ikea, 5,- pr. stk.

Skrevet

Bruker kun våtservietter når vi er ute, og hjemme skyller vi bare med vann over vasken - tørker ikke vekk noe først. Når jeg merker at hun bæsjer, må jeg ofte skynde meg på badet og få av bleien så fort som mulig, for det kommer så masse. Da holder jeg henne over vasken og så bæsjer hun ferdig der :-D

På stellebordet har vi en flanellsklut (60x60 cm) som er brettet i to. Tørker stort sett med hårføner, det synes hun er deilig! Vi bruker også litt olje i badevannet, og vasker innimellom hår og kropp med babysåpe (aldri rompa da).

Skrevet

Til å begynne med vasket vi med engangskluter fra euroshopper, men etterhvert som vi ble tryggere på å håndtere knøttet tar vi han bare under springen og skyller av det som er. Om noe sitter fast tar jeg litt vegetabilsk olje på hendene, da løsner alt.

Tilbake på stellebordet tørker vi med flergangs gaskluter (de går det maaange av. Har sikkert 40 stk... Om det er litt sårt smører jeg med Neutrals zinksalve.

På stellebordet bruker vi små håndklær (sikkert bare 20x40) så det blir ikke så masse klesvask. Etterhvert har vi også lært oss noen triks for å se når det kommer noen små overraskelser ;) og da bærer det raskt til vasken. Blir kanskje til at vi bytter annenhver dag, noen ganger mer andre ganger mindre

Vi bader en gang i uka, om det ikke skjer noe spess (som gulp eller bæsj utover alt). I vannet har vi litt olje også bruker vi shampo - han har maassse hår :)

...oi...viste ikke at vi hadde så mye rutiner ;)

Annonse

Skrevet

På stellematten: Attends 60x60 tisseunderlag, en del billigere enn Liberos stellematter. Den beholder vi til han tisser på den (kastet en i dag etter en uke, for den var blitt super slitt selv om den ikke ble våt). Under rumpen hans har jeg en tøybleie som kan fange opp avføring mens han spreller bleieløs. Siden han tisser stadig sjeldnere ved bleieskift kommer jeg ikke til å kjøpe flere Attends når vi er ferdig med pakken og heller gå over til tisseunderlag i stoff eller håndklær.

Til å vaske rumpen: flergangs hjemme, jeg synes det fungerer bedre enn Mesoft til avføringen hans nå. Men vi har Mesoft på badet som kan brukes ved behov. Brukte mye mer av de før.

Stelleprodukter: badeolje til bad (Lykkelig som liten), babysalve til rumpe et par ganger per døgn (Lykkelig som liten), zincsalve når han er sår (Weleda), fuktighetskrem fordi han har veldig tørr hud i ansiktet (fransk bio merke), massagegel (fransk bio merke). Har potetmel også, men bruker det lite. Ser at det begynner å være nyttig nå at han svetter mer pga varmen.

Jeg lar han sprelle naken mens jeg dusjer om morgenen (på gulvet!) og mens jeg setter i stand til kveldsstellet.

Han er 3 mndr. Jeg er også ny i gamet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...