Gå til innhold

Vask av ulldynen til voksiposen, har noen vasket den i maskinen hjemme?

Anbefalte innlegg

Står at den bør renses.. Noen som vet om den blir ødelagt eller krymper veldig mye i vaskemaskinen?

Hadde tenkt å bare kjøre den en runde på ullprogram, men ville høre her først. Har ikke lyst til å ødelegge den heller.

Noen som vet?

Fortsetter under...

All ull kan vaskes. I kaldt vann, med Milo eller Sunlight (det mørkegrønne såpestykket, ikke oppvaskmiddelet!!!) og som HÅNDVASK!

La maskinvasken være! Det er normalt å bestille toving og krymping pga vaskebevegelsen og litt for varmt vann!

Dersom ulla i det hele tatt tåler vann (den kommer fra en sau, og er ikke behandlet etter hva jeg har klart å finne ut) er det ingen fare.

Lærte i sin tid at "kaldt vann" i forbindelse med vask var mellom 8 og 18 grader.

Den mørkegrønne Sunlight-såpa finner du på velassorterte kolonialforretninger (glem, Rema, Rimi, Kiwi og Prix..). Den kan like gjerne ligge blant toalettsåpene som blant vaskemidlene (siden den er brukbar til oppvask, ullvask, småvask, vindusvask, håndvask....) Spør etter Sunlight håndsåpe eller Sunlight universalsåpe. Gul eske. Ikke dyr, rundt 20 kr for to såpestykker omtrent som stor toalettsåpe i størrelse.

Det er viktig at såpa er GODT oppløst. Dette gjøres lettest ved å ta en halv liter med litt varmere vann (30-35 grader) som du rører ut såpa i før du heller "såpevannet" over i vaskevannet. Bare husk at da må "vaskevannet" være ørlite kaldere, siden det blir oppvarmet av "såpevannet".

Ikke overdoser! Lærte selv at ca 4-5 store spiseskjer med oppfliset såpe var passe til 3/4 bøtte vann. I tillegg kan du jo gni litt ekstra på flekker. Overdoserer du, føles ullen litt "sammentvinnet" etter vask og du får et ALVORLIG arbeid med å skylle ut!

"PulverMIILO" kan også godt brukes. Da slipper du å flise opp såpa, men den er vanskeligerere å "røre ut".

Du kan risikere (ør)lite krymp, men du vil få nøyaktig samme krymp uansett om du renser, ganske enkelt fordi alt tøy MÅ fuktes for å renses/skylles. Skal du være helt sikker på unngå væting må du bruke et tørrensemiddel. Da får du allergiproblematikken med en gang, siden dette ikke kan fjernes 100 %, bare 99,99. Og slikt rensemiddel er sterke saker!

Et lite PS til Sunlight-innlegget mitt: Det er jo viktig at ullvask er i (sakte!) bevegelse hele tiden mens du vasker. Ligger det stille "i bløt" kommer krymp-problematikken inn med det samme. Regner med du er klar over det allerede, men for sikkerhets skyld....

Annonse

Hei og takk for svar! :D

Jeg rakk ikke innom her i går så fikk ikke svart deg tilbake da..

Da skal jeg forsøke å gjøre som du anbefaler!

Jeg visste heller ikke at man ikke måtte la den ligge i bløtt, så det var bra du sa! Det eneste jeg har pleid å vaske for hånd er sånne hjemmestrikkede babyklær i ull. Da har jeg pleid å bruke flytende Milo.

Vet du om sånn Sun Light såpe er bedre enn Milo på flekker? Det er sølt saft i posen. :(

HI

Har ikke hatt problemer med å bli kvitt saftflekker, verken med Milo eller Sunlight. Men "saft" her er ensbetydende med bleik, tynn, hjemmelaget ripssaft, så det kan godt være at andre safttyper er verre. Der har jeg 0 erfaring (bortsett fra egne overdeler i ung ungdom...)

Ulltøy skal ALDRI ligge i ro vaskevannet og heller ikke ha kraftige bevegelser, bare rolig "svømming". (Det mener jeg også står på Sunlightpakkene, men selv fikk jeg det TERPET inn hjemme, så jeg har aldri sett etter skikkelig....) Det er derfor ull i prinsippet ikke tåler maskinvask som jo har "vask-stopp-vask-stopp" sykluser hele tiden. Maskinvaskbar ull tåler slik behandling i et spesielt ullprogram på vaskemaskinen, med bløte bevegelser, men jeg ville selv ikke tatt sjansen om ikke tøyet var tydelig merket maskinvaskbart. Har EN erfaring fra ungdommen, plutselig var str 16 år blitt str 8 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...