Gå til innhold

gastrisk bypass og andre liknende inngrep

Anbefalte innlegg

Ei i slekta mi betalte selv for denne operasjonen og måtte ut med 40 000 kr. Hun var ikke overvektig nok.

Jeg derimot eren del tyngre enn henne, BMI 36,7.

Hva er kravet for å kvalifisere til denne typen operasjon? I min familie har allerede 4 av 5 damer fårr diabetes type 2 pga overvekt. Redd jeg skal havne der også, men klarer ikke å få kiloene til å slutte å strømme på.

Er snart 28 år, gift og 2 barnsmor. Brystene er så tunge at jeg sliter med nakke og rygg.

Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Betalte selv.... En sånn operasjon koster 140 000 kr !!

Men alle private klinikker sier at de har samme regler for denne operasjonen som de offentlige...

Jeg leste på Volvat sine sider:

"Overvektskirurgi med oppfølging er et tilbud til personer som har en BMI ≥ 40, eller en BMI ≥ 35 med vektrelaterte tilleggssykdommer. Volvat følger fastsatte retningslinjer for overvektskirurgi."

Hvor mange kilo er du?

En annen ting er midje mål:

Midjemål

For å få en bedre vurdering av overvekten i forhold til risiko for tilleggssykdommer bør også midjen måles. Midjemål skal måles midt mellom hoftekammen og nederste ribben i fasen mellom innpust og utpust.

WHO har klassifisert midjemål:

Kvinner Menn

Økt risiko: > 80 > 94

Betydelig risiko: > 88 >102

Jeg er 100 kg, med magemål på 119 cm.

Har gått på xenical en gang i tiden.. dette hadde noe effekt, men så gav effekten seg..

Er så fortvilet over vektsiuasjonen.. Men samtdig er dette et vanskelig tema å ta opp med legen...

Hilsen HI- "medium elefant"

hehe "medium elefant".. hihi.. Du kan få sagt det ;-) :-)

Jeg vet at det ikke er noe kjekt å snakke med legen.

Men hvis du veier så mye og vekten bare går oppover så må det gjøres noe med det... Du trives jo ikke med det??

Jeg er 102 kg, og HATER at jeg er så stor.

Jeg har snakket med legen min, og står nå i kø for slankeoperasjon...

Har stått i kø i 6 mnd....

Gjør det samme du ;-)

LYKKE TIL

Heisann!

kjenner meg godt igjen...

Er operert på Voss, med en såkaldt gastric seelve. Dvs at de fjerner 90 % av magesekken, men rører ikke tarmene. De (kirurgene) mener at det er en snill form for vektoperasjon. Jeg anbefaler å gå på www.vektoperasjon.no, der finner du ut mye om de forskjellige variantene de har. Jeg har gått ned fra 112 til 77,5 kg på 6 mnd :-)

Mitt liv er anderledes og mye bedre. Trener 3 ganger i uka og går masse hver dag! God form og holder følge m hvem som hest ;-) Rett og slett fått et nytt liv.

jeg ble prioritert pga jeg har diabetes 1, hadde en BMI på 39,5 når jeg ble vurdert for operasjon.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...