Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Vi har ei lita jente på snart seks uker som er mye plaget med vondt i magen/kolikk. Når hun har vondt søker hun febrilsk etter puppen, og det er det eneste som roer henne. Noen ganger virker det som om den nye melken "får fart i systemet", fordi hun får bæsjet i bleien under måltidet. Jeg har forsøkt å lese i bøker og på nett, og har fått inntrykk av at man skal la de små få puppen når de ber om det, fordi de regulerer matinntaket selv, og at behov for nærhet osv. også er "lovlige" behov å ha for en liten baby. Fastlegen min mente også at det ikke er noe galt i å trøste henne med puppen, men at vi kunne prøve smokk dersom hun har stort sugebehov. Vi prøver stadig smokk, men hun tar den bare i noen sekunder om gangen. Jeg synes hun legger på seg svært mye, og er usikker på om jeg burde begrense "tilgangen" hennes likevel. Noen ganger føles det som om om mer mat bare gjør at mageknipen kommer tilbake når den første lindringen er borte. Vanskelig dette.... Har seksukerskontroll om to dager, og skal spørre der, men vil gjerne ha noen tanker/erfaringer fra dere!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Hun søker puppen fordi akkurat i det hun suger så gjør det ikke vondt lenger så puppen er da trøst. De får et ENORMT sugebehov ved mageknip. Har du noen gang spist det skikkelig stappmett og fått skikkelig mageknip? Det er en ond sirkel når de først får mageknip, for om du trøster henne med puppen så går det bra akkurat der og da, men hun vil få mageknip igjen pga for mye mat.. Prøv med forskjellige smokker, de kan være litt kresen de små Håper det bedrer seg da:) Har du forresten forsøkt amme-te? NAF sin som du får kjøpt ppå apotek hjelper veldig bra syns jeg. Prøv å kutte ut alle melkeprodukter i kosten din ( det må du forsøke i kansje 2 uker før du merker forskjell).
Erisa* Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Det er i alle fall viktig at hun får rape skikkelig hver gang hun spiser. Ellers vil det bare bli verre av å amme. Det er vanskelig å få til hvis hun sovner ved puppen, så der må du passe på... Dette slet jeg litt med, men når jeg ble flinkere til å få henne til å rape, så gikk ting mye bedre. Jeg kunne spise som vanlig, inkl melk. Og så går ting ofte bedre etter de to første mnd, de første 6 ukene er verst. ( i alle fall for oss!) Når hun er så lita tror jeg det bare er bra at hun legger godt på seg, jeg tror jeg ville latt henne få så mye hun ønsket - så lenge du orker å sitte der med puppen ute, vel og merke;) Så får du heller vurdere det etter hvert når dere er på helsestasjonen og veier henne. Det er jo vanlig med en ganske ekstrem vekst i den perioden hun er i nå. Lykke til!
Mamma og lillegutt Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Har du prøvd kiropraktor? Det hjalp for vår lille gutt, han hadde en liten skjevhet i bekkenet. Har vært der 2 ganger, og skal tilbake for kontroll en siste gang. Det skader uansett ikke å sjekke ut om alt er som det skal Spør på helsestasjonen din om de har noen å anbefale. Ellers kan litt sukkervann på smokken også hjelpe. Løs opp 1 strøken ss sukker i 1 dl kokende vann. Usikker på hvordan det fungerer, men tror det gir barnet en metthetsfølelse, samtidig som smertene blir borte - og da slapper ungen av... og så kommer luften ut. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå